tag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post2656567900525581327..comments2024-03-27T14:21:23.822-07:00Comments on www.stockman.nu: Tankar om omstruktureringarCristofferhttp://www.blogger.com/profile/13395280248477521069noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-30641696279902319692008-12-07T07:05:00.000-08:002008-12-07T07:05:00.000-08:00Personbils konkurensen i världen är nog den hårdas...Personbils konkurensen i världen är nog den hårdaste som finns. Pga felaktig focusering, tror jag Volvo o Saab mer eller är mindre är körda. Tyvärr.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-17407025668957108542008-12-04T03:32:00.000-08:002008-12-04T03:32:00.000-08:00Christoffer> Jag håller med dig om förändringen...Christoffer> Jag håller med dig om förändringen i hur väst konsumerar bilar, men de som tillverkar och säljer bilar i "emerging markets" är framför allt amerikanska, europeiska och japanska företag, ofta i JV med lokala bolag. (Endast i Indien har lokala bilbolag en majoritet av marknaden.) Tillväxten på dessa marknader tror jag med råge kan kompensera för den dalande försäljningen på etablerade marknader och bilbolagen bör då kunna visa goda resultat och försäljningsökningar i åtminstone ett par decennier framöver.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-53178023163760709962008-12-03T22:32:00.000-08:002008-12-03T22:32:00.000-08:00Anonym> Till del kan detta säkert stämma. Probl...Anonym> Till del kan detta säkert stämma. Problemet är att det nog knappast är troligt att Kineser och Indider kommer köpa sina bilar från Tyskland, Sverige eller USA i hög omfattning. Utan det mest logiska är att dessa bilar tillverkas på ställen där de konsumeras. <BR/><BR/>Däremot när det gäller bilkonsumtuionen i Europa och USA så lär den sjunka även strukturellt. Allt flera familjer lär göra sig av med en av två bilar och allt flera familjer lär även leva utan bil till följd av urbaniseringen. <BR/><BR/>Omställlningar av detta slag är smärtsamt men att tro att amerikaner och Europeer snart skulle köpa bilar likt på på 60-talet det är nog inte troligt. <BR/><BR/>och säkerligen så kommer också biltillverkningen gå samma väg till mötes som Vitvarubranschen dvs bilar med allt mindre råvaror i sig, bättre energieffektivitet och mer fokus på design och konsumenter.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-67815054643567326222008-12-03T13:30:00.000-08:002008-12-03T13:30:00.000-08:00Långsiktigt bör efterfrågan på bilar öka kraftigt ...Långsiktigt bör efterfrågan på bilar öka kraftigt allt eftersom fler människor i BRIC köper bil. Det finns idag väldigt få bilar per person i dessa länder och deras kraftiga tillväxt, som för Kina ser ut att fortsätta kring 6-8% under lågkonjunkturen, gör förstås så att fler och fler människor har råd med bil. Jag hävdar alltså att det kommer säljas fler och fler bilar, men av mindre modeller än vad västvärlden vant sig vid. Det finns alltså möjlighet för de bilbolag som överlever att tjäna bra med pengar - även om alla skulle överleva.Anonymousnoreply@blogger.com