tag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post7153883700313449701..comments2024-03-27T14:21:23.822-07:00Comments on www.stockman.nu: 2009 blir dödens år för skogsindustrinCristofferhttp://www.blogger.com/profile/13395280248477521069noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-14350110873723196882009-02-01T09:28:00.000-08:002009-02-01T09:28:00.000-08:00Nä, det ser ju inte så lovande ut för europas stör...Nä, det ser ju inte så lovande ut för europas störta pappersbruk som ägs av just m-real. Även om Husumfabriken är en vinstfabrik, vem vill köpa den i detta finansklimat om m-real går i graven?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-90925535062699078252009-01-31T09:07:00.000-08:002009-01-31T09:07:00.000-08:00Ja jag är också väldigt positiv för SCA. Visst har...Ja jag är också väldigt positiv för SCA. Visst har man stora utmaningar och en mycket stor skuld (som ökat pga att nästan hela skulden legat i Euro).<BR/><BR/>men man har också väldigt mycket tillgångar bla. en skogsmark knappt lika stor som konungriket Belgien. Man har också industrier som har det tungt men som har högre lönsamheter är deras konkurrenter.<BR/><BR/>Konkurrenterna tvingas i högre grad än SCA lägga ned kapacitet och när konjunkturen kommer åter så kommer detta gynna SCA kraftigt.<BR/><BR/>Vindkraften är ju trevlig, där betalar man ingenting för vindkraften (det gör statkraft) och man får 40% av intäkterna.<BR/><BR/>Tillståndsansökan lämnades in före jul och snurrorna kan vara på plats 2010, och då ökar lintäkterna.Cristofferhttps://www.blogger.com/profile/13395280248477521069noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-45302842073132459512009-01-31T00:05:00.000-08:002009-01-31T00:05:00.000-08:00Det intressanta med SCA är att de har några ben so...Det intressanta med SCA är att de har några ben som är relativt konjunkturokänsliga och några som ligger tidigt i konjunkturen (läs förpackningar). Det talar för att köpa SCA som jag ser det. När det väl vänder kommer det med ganska stor sannolikhet i ett tidigt skede synas i SCAs resultat. Med andra ord borde de glada dagarna snabbare infinna sig hos SCA än hos många andra företag.<BR/><BR/>mvh CharlieCharliehttps://www.blogger.com/profile/03817309477871545633noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-27875157513682449652009-01-30T12:29:00.000-08:002009-01-30T12:29:00.000-08:00Ja, svensk fordonsindustri kanske går att flytta u...Ja, svensk fordonsindustri kanske går att flytta utomlands men de svenska träden står kvar. ;-)<BR/><BR/>Intressant inlägg, men:<BR/>1. Det är inte helt otroligt att folk kan tänka sig att ta ställning till fler alternativ när de gör sin näst störst investering. Är de fasta kostnaderna för att ha ett profilerat varumärke små (samma motorer, bottenplattor) kan fler aktörer överleva.<BR/><BR/>2. Det hade varit intressant att se en utredning av de fasta kostnaderna förknippade med att vara aktör inom skogsindustrin.<BR/><BR/>3. Överskottsvärmen från SCA mill (inklusive kemisk process) i Sundsvall ger plus-el. Som tidigare nämnts vindkraftverk på deras mark. SCA är ett välskött företag som redan är i framtiden för att möta ökande miljökrav. Träden kan återplanteras och papper är därför ett framtidsmaterial jämfört med många andra råvaror!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-11735584653529585322009-01-30T03:50:00.000-08:002009-01-30T03:50:00.000-08:00Tänker inte SCA "rätt" och framåt med tanke på det...Tänker inte SCA "rätt" och framåt med tanke på det eventuella sammarbete med en Vindkaftspark på SCA område? Detta känns om det rätta steget att gå. Energi behövs och framförallt förnybar energi. Detta gör ju att de skiljer sig markant ifrån konkurrenterna.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-76154867775604308252009-01-30T03:27:00.000-08:002009-01-30T03:27:00.000-08:00Hejsan,Jag haller nog med Charlie. Problemet ar no...Hejsan,<BR/>Jag haller nog med Charlie. Problemet ar nog snarare produktionskapacitet an antalet bilmarken. Manga olika bilmarken har ju samma bottenplatta, motorer, transmission osv. <BR/><BR/>Tyvarr ser det morkt ut for stora delar av industrin och manga fabriker i manga olika branscher riskerar att laggas ned om inte det vander snart i ekonomin. Skogsindustrin ar nog (tyvarr) inte varre ute an manga andra branscher. Som du skriver har skogsindustrin vissa friska "grenar". 2009 kan darfor bli dodens ar for betydligt fler industriomraden an kartong- eller skogsindustrin. <BR/><BR/>Dessutom tillkommer det fortfarande kapacitet inom olika branscher (fartyg, processindustrier, gruvor etc) vars investeringsbeslut togs for ett antal ar sedan. Det gor att prispressen kommer att oka och endast de mest effektiva foretagen med stark ekonomi/agare kommer att overleva. Vilket ar det normla i en val fungerande marknadsekonomi. Dock ser det ut som om politikerna kommer att peta for mycket i denna "omvandlingsprocess" vilket riskerar att forlanga processen.<BR/><BR/>Jag ser dock mycket positivt pa SCA och funderar pa att oka innehavet, vad tror du om tajmingen nu? Direktavkastning ar ju ganska bra (kursen har fallit mer an utdelningen...) men kanske har vi manga ar med usel vinst och minskande eller tom slopande utdelningar framfor oss?Andershttps://www.blogger.com/profile/01383342580033851858noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-86875208393845691072009-01-29T13:38:00.000-08:002009-01-29T13:38:00.000-08:00Nja, vet inte om jag håller med dig i din analys a...Nja, vet inte om jag håller med dig i din analys av bilindustrin. I praktiken är det 5-6 olika företags produkter som du väljer mellan när du köper bil eftersom många bilmärken ingår i samma grupp.<BR/><BR/>Kul att läsa dina analyser.<BR/><BR/>mvh CharlieAnonymousnoreply@blogger.com