tag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post167843680723078645..comments2024-03-27T14:21:23.822-07:00Comments on www.stockman.nu: Visioner eller nakenblankning?Cristofferhttp://www.blogger.com/profile/13395280248477521069noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-14871876597639360522010-05-21T07:52:07.291-07:002010-05-21T07:52:07.291-07:00Intressant redogörelse för elbilarnas dryga 100-år...Intressant redogörelse för elbilarnas dryga 100-åriga historia. http://www.lowtechmagazine.com/2010/05/the-status-quo-of-electric-cars-better-batteries-same-range.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+typepad%2Fkrisdedecker%2Flowtechmagazineenglish+%28Low-tech+Magazine%29Mattias Carlssonnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-19799912562582095712010-05-20T23:29:36.141-07:002010-05-20T23:29:36.141-07:00nej, bilen behövs givetvis inte i dagen utsträckni...nej, bilen behövs givetvis inte i dagen utsträckning, alldeles för många är lata, bekväma, miljöovänliga och åker alldeles för mycket bil i onödan. I storstad såväl som på landsbygd. Tex en stor del av de som bara har några få mil till jobbet kan cykla istället, bara positiva effekter - från miljön till egen hälsa. Människan är byggd att klara av mkt längre avstånd än så per egen maskin, bara börja trampa..Signsnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-32613471557030156282010-05-20T13:16:20.808-07:002010-05-20T13:16:20.808-07:00Jag har inte läst centerns pm, men läste debattart...Jag har inte läst centerns pm, men läste debattartikeln i DN. Att subventionera bilinköp med 30-50,000 känns helt galet. <br /><br />För dom pengarna kan man ju nästan få en liten bil som drar 0,4 liter per mil redan idag. Man kan få en elmoped med räckvidd på 4-5 mil för omkring 30,000. Vill man va ännu häftigare så kan man få en velomobil för 75,000 redan idag, trots att den svenska marknaden ännu är minimal. <br /><br />Den absoluta merparten av Sveriges befolkning har tillgång jobbar (alternativt har tillgång till kollektivt färdmedel) inom 2-3 mil från bostaden. Att de flesta fortfarande far runt "i varsin tvåtons plåtlåda" beror mer på gammal vana och/eller fåfänga än på att man verkligen är beroende av det.<br /><br />Anledningen till att vi i Sverige länge har haft en av Europas mest bränsleslukande bilparker är inte för att vi inte haft råd att köpa bränslesnålare bilar, det är för att konsumenterna har valt att inte göra det och istället prioriterat andra bilegenskaper (hästkrafter, säkerhet, estetik, lastutrymme).<br /><br />Om man med politiska medel vill jobba för att minska transportsektorns miljöpåverkan så är skatter på koldioxid mm en mycket bättre väg att gå än att subventionera fram effektivare bilar. <br /><br />Låt konsumenterna kräva mer bränslesnåla bilar från tillverkarna. Det finns väl få intressegrupper som är så välorganiserade och har reell politisk påverkanskraft som Motormännen. De borde gå i bräschen för att samla de svenskar som vill köpa snålare bilar.<br /><br />Blev en lång kommentar. Hoppas någon har hängt med hela vägen...<br /><br />Titta gärna in på diskussionsforumet Ecoprofile där den här frågan har varit uppe flera gånger de senaste åren.<br /><br />http://www.ecoprofile.se/thread-918-Miljobilsbidraget-slopas.htmlMattias Carlssonhttp://www.ecoprofile.se/member-595-Mattias-Carlsson.htmlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-58421997643267708882010-05-20T11:13:21.061-07:002010-05-20T11:13:21.061-07:00Bilen behövs och förslagen är bra.
Tråkigt bara o...Bilen behövs och förslagen är bra.<br /><br />Tråkigt bara om det ska bli partipolitik av det. Här borde man kunna enas i en nationell samling i stället.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-43440682513606237352010-05-20T10:28:26.637-07:002010-05-20T10:28:26.637-07:00Bygg kärnkraftverk och ge rejäl miljöbils premie p...Bygg kärnkraftverk och ge rejäl miljöbils premie på elbilar.Anonymousnoreply@blogger.com