tag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post4658710402095116013..comments2024-03-27T14:21:23.822-07:00Comments on www.stockman.nu: Hur tänker du Stockman?Cristofferhttp://www.blogger.com/profile/13395280248477521069noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-48814436184538350262008-02-01T23:21:00.000-08:002008-02-01T23:21:00.000-08:00Hej Christoffer,Intressant inlagg! Jag haller abso...Hej Christoffer,<BR/>Intressant inlagg! Jag haller absolut med dig att det nog ar battre att vara hogre upp i vardekedjan an rena commodities. Fler faktorer ar nog inom sin egen kontroll som du sager, utveckling av nya mera maskiner eller starka varumerken osv. <BR/><BR/>Samtidigt, i en varld dar vi ar ca 6 miljarder och kanske nar 9 miljarder innan jamnvikt nas som dessutom standigt okar sin levnadsstandard kommer att satta moder jord pa enorma provningar. I en ren marknadsekonomi bestams priset av utbud och efterfragan pa en vara eller tjanst. Blir det brist pa en vara okar priset och vice versa och vi ser pa omrade efter omrade att commodityforetagen har svart att hinna med leverera. I vissa fall dar det finns stora mangder ramaterial lattillgangligt att exploatera kommer priset att falla tillbaka nar val produktionen okats till en hogre niva. Inom andra omraden ar det svart att snabbt oka produktionen och aven dyrt. Olja och Uran ar nagra exemplem. ExxonMobil visar att man kan tjana enorma pengar inom commodities. Kanske kan man saga att svangningar ar storre langre ned i vardekedjan? <BR/><BR/>LKAB saljer jarnmalm och kan ses lite som Europas jarnmalmgruva. Sjalvklart konkurrerar man med spelare i Chile, Australien osv men man har lite fordelar. Avstandet till Europeiska kunder ar det ena. Det andra ar att LKABs jarnmalm ar magnetisk och darfor ganska enkelt och billigt kan koncentreras till en valdig hog jarnhalt. I tex Brasilen ar inte jarnmalmen magnetiskt och det ar en besvarligare process att rena malmen.<BR/><BR/>I princip har ju ett gruvforetag, lastbilsforetag eller ett pappersforetag samma verktyg att anvanda for att kontrollera priset. Vid overkapacitet drar man ner kapaciteten och vid brist okar forstass priserna och fler fabiker eller gruvor oppnas tills jamnvikt nas. Samtidigt ar det nog lattare som du sager att vidareutveckla en lastbil for att sarskilja sig fran mangden an tex jarnmalm. LKAB haller formodligen inte med om detta som forbattrar sina jarnpellets hela tiden for att forbattra sina kunders ekonomi och kvalitet. <BR/><BR/>Och en liten rattning. Ett gruvforetag behover inte salja "metaller". Gruvprodukten kan vara alltifran uran, kol, olja, diamenter, marmor och diverse andra mineraler.Andershttps://www.blogger.com/profile/01383342580033851858noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7114428790083573220.post-61623621020746714672008-01-30T11:54:00.000-08:002008-01-30T11:54:00.000-08:00Spot on Cristoffer! Där har du fångat kärnan i en ...Spot on Cristoffer! Där har du fångat kärnan i en mycket viktig frågeställning på ett mycket bra sätt. Det fantastiska med Sverige är att vi faktiskt antagligen har de två ledande spadföretagen i världen: Sandvik och Atlas Copco. Jag öppnade denna sida idag för att få läsa något klokt om SCA's Q4 rapport. Men detta inlägg var lika bra som SCA's rapport. <BR/><BR/>RiskminimerarenAnonymousnoreply@blogger.com