onsdag 9 februari 2011

Bankkontor eller inte?

När var du på banken senast? Jasså det kanske var ett tag sedan? Fast du var kanske där när du köpte huset eller tog hand om arvet från faster Agda?
Ja sanningen är väl att bankkontoren har fått allt mer konkurrens. Nu sköter vi våra vardagliga ärenden via internet eller kanske via någon androidapp i den ultramoderna telefonen. Smidigt, tidseffektivt oc allt mer avancerade tjänster.  Exempelvis när det gäller aktiehandel så finns det väl knappast någon som inte gör en sådan tjänst via internet eller i värsta fall telefon.
Samtidigt å andra sidan när vi väl gör de där stora affärerna där bankerna tjänar pengar under många år framöver så går vi nästan alltid till banken. Tillfällen när vi köper eller säljer ett hus, kanske tar ut en bankväxel när vi handlar en bil eller behöver lite placeringshjälp när man sålt sitt livsverk eller vunnit 2 miljoner på lotto. Eller för all del kanske bara smiter in och lägger en hårddisk med foton i bankfacket.
Det är mycket intressant att se skillnaden mellan två av våra storbanker när det gäller synen på just bankontor, Swedbank och Handelsbanken. I deras årsbokslut så kan man läsa att Swedbank under året stängt ned hela 42 bankkontor, mestadels har detta skett i Sverige. Handelsbanken har å sin sida fortsatt kvar 461 bankontor i Sverige och har istället öppnat flera nya fysiska bankontor. Mestadels i Storbritannien. För att göra det lite ironiskt så kan man säga att Swedbank har anpassat sig likt e-handelsföretag såsom CDON eller Tretti.se till en ny tid där vi gör allt mer ärenden via internet. Medan Handelsbanken har annamat HMs tillväxtkoncept i att öppna flera affärer/kontor så att man kan träffa fler kunder.
Man kan ju ha olika åsikter om vad som är bra eller mindre bra på sikt. Jag tänkte istället ta en liten ort som exempel där dessa båda banker verkar, orten Pålsboda på närkesslätten söder om Örebro. Det händer att undertecknad ibland cyklar förbi denna lilla ort på någon träningstur på sommaren och kanske stannar till och köper en kopp kaffe på det lilla cafet mitt i byn.  I Pålsboda har det fram till för några veckor sedan funnits två små pittoreska bankontor, ett Swedbankskontor (nej det är ingen fristående sparbank det är frågan om, utan just Swedbank) samt ett kontor där Handelsbanken finns. Utan att direkt kunna den lokala bankmarknaden i Pålsboda så gissar jag att knappt hälften av byns invånare är kund i den ena eller den andra banken och några individer som kanske är kund i någon bank i ”stan” (dvs Örebro) där ett flertal banker har kontor.
Nu har Swedbank just stängt ned sitt kontor i Pålsboda och alla kontorets kunder har fått något fint tackbrev för många trevliga stunder tillsammans och att man nu är välkommen på en kopp kaffe på kontoret i Hallsberg dit alla bankfack nu också blivit flyttade. Promenaden tvärs över gatan till banken har ersatts av en liten bil/buss/cykeltur på ca. 2mil till Hallsberg eller ca. 3mil till Örebro. Jag kan tänka mig att bankkunderna i Pålsboda nu blir väldigt benägna att använda internettjänster. Swedbank kan givetvis kapa några tusenlappar i månaden i kostnader medan Handelsbanken är kvar på orten sedan år 1917(!) trots att man blivit rånad ibland.
Pålsboda är förvisso knappast någon tillväxtort, snarare avfolkningsbygd där fastighetspriserna för en villa på 100kvm nog är samma som en 1:a på 13 kvm och dusch inbyggd i handfatet jämfört med Stockholm men det finns ändå en hel del livskraftiga företag på orten (bla. inom bioenergi) precis som på många andra småorter i landet samt många trevliga cykelvägar.
Det skulle vara synnerligen intressant att nu få följa den lokala bankmarknaden i just Pålsboda där nu bara Handelsbanken finns kvar på orten. Väljer den som i framtiden vill köpa hus i Pålsboda att låna pengar av Swedbank eller Handelsbanken? Hur viktigt är det med ett fysiskt bankontor? Hur viktigt är det i kundmötandet att fysiskt finnas på orten?

8 kommentarer:

  1. Att göra sig helt oberoende av storbankerna är en skön känsla. De är ju väldigt trevliga och tillmötesgående då man vill skuldsätta sig och ta lån och rena motsatsen då man vill lösa upp sina lån. Då tar det tid innan man får hjälp...

    Nu ger en av internetbankerna mig en utlåningsränta som är ca hälften av den som storbankerna ger.

    En stor fördel med datorerna (och mobilen..) är att det är mkt lätt att själv ta investeringsbeslut som är bra mycket mer kompetenta och objektiva än de man kan få via snittbankmannens. En halvtimme på morningstar ger dig definitivt bättre översikt och grund för investeringsbeslut i fonder än en halvtimme med bankens genomsnittlige fondrådgivare.

    Sen har vi givetvis en liten grupp med enormt kompetenta finansiella rådgivare, men de är i normfallfallet inte tillgängliga för snittspararen. Tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Kan bara svara för mig själv, men jag valde bank mellan de som för tillfället fanns fysiskt på min ort, sedan div faktorer som öppettider och köer.

    SvaraRadera
  3. En mycket bra frågeställning, har aldrig tänkt i de banorna, måste jag motvilligt erkänna utan har sett kontoren succesiva nedmonterande som en ostoppbar trend men det är ju faktiskt två olika affärsmodeller, kanske man högtidligt skulle kunna kalla det för.
    Du som välrenomerad bloggare, kanske kan du helt sonika skulle kunna höra med någon hos SHB om du har möjlighet att följa upp detta?

    SvaraRadera
  4. "De är ju väldigt trevliga och tillmötesgående då man vill skuldsätta sig och ta lån och rena motsatsen då man vill lösa upp sina lån."

    För det första löser en genomsnittsperson kanske ett lån på banken var 10/20-år och för det andra är jag helt övertygad om att man i en bråkdel av fallen skulle bli motarbetad när man försöker göra detta.

    Tusen spänn på att du inte är över snittet på högskoleprovet.

    SvaraRadera
  5. tyvärr är bankkunder trög flyttade. De har "alltid" varit kunder i swedbank (den ena hälften) och merparten kommer att fortsätta vara det trots att det är relativt enkelt att flytta över till HB på orten.

    SvaraRadera
  6. 1/3 av befolkningen är ointresserade av pengaplaceringar (men inte av pengar - ett motsatsförhållande som heter duga), här säljer banken framgångsrikt in sina tjänster

    1/3 av befolkningen är okunniga, här säljer banken utan problem in sina tjänster utan några problem

    1/3 av befolkningen är intresserade av att styra sin egen ekonomi, de letar efter alternativ, låg kostnad/hög prestation. Här har de vanliga bankerna svårt att konkurrera.

    Så gott som alla som läser ekonomibloggar, tex de här, anser jag tillhöra den sistnämnda kategorin.

    SHB inser att pengarna finns hos de lättarbetade 2/3 av befolkningen. Vilket har visat sig framgångsrikt.

    SvaraRadera
  7. Carl har helt rätt! Efter erfarenhet från bank är det precis så det fungerar. Det finns och kommer alltid finnas en stor majoritet av befolkningen som inte har intresse alternativt inte kunskap av att sköta ekonomin själv via dator. Den traditionella banken har mycket lättare att fånga upp dessa personer.

    SvaraRadera
  8. Att andra banker stänger sina lokalkontor finns säkert med i Handelsbankens planer.

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel