Jag har tidigare inte varit direkt inläst på
värdetransportbranschen men har i och med Panaxia funnit visst intresse
av att läsa på lite. i min enfald trodde jag att värdetransport handlade
om att transportera kontanter från exempelvis en seven-elevenbutik till
deras bank. En säker transport från affären till banken och pengar i
kundens kassa till kundens bankonto. I själva verket verkar verksamheten
som sig vara mycket mer komplex. Bankerna har de senaste åren allt mer
slutat att ta emot kontanter på bankontoren och växla in ev. överskott
av sedlar hos riksbanken. Detta gäller inte enbart för privatkunder
utan även affärsidkare. För affärsidkare som innebär detta att man mer
eller mindre blir tvingade till att nyttja värdetransportbolag och
kontanterna går inte till respektive banker utan till centrala depåer av
kontantlager som har avtal och står under tillsyn av riksbanken.
Depåerna verkar fungera som riksbankernas förlängda arm och enligt
lagstiftning från 2005 är också tillgångarna i depåerna räntebärande så
att inte riksbanken varje dag ska behöva ta emot enorma mängder sedlar.
Depåerna fungerar sedan som omfördelare. Vissa företag behöver varje dag
lösa in sedlar (t.ex. seven eleven) och vissa företag behöver varje dag
få tag i sedlar (t.ex. banker genom att deras kunder tar ut pengar i
bankomater). Denna uppgift löser värdetransportbolagen.
I dessa depåer råder en oerhörd noggrannhet. Den
exakta mängden kronor skall varje dag raporteras till riksbanken.
kontroller och revisioner görs, för att ingenting skall kunna hanteras
felaktigt då tillgångarna här bir räntebärande enligt riksbankens
föreskrifter (pengadepån är ju en form filial för riksbanken). Vad är då
problemet? Jag problemet som jag förstått saken är att det inte är
seven eleven, pressbyrån och Lindas kaffe och kanelbullesfik som är
kunder i dessa depå utan värdetraportbolagen. Kanske plockar
värdetransportbolaget ut pengar på morgonen och sätter in
på eftermiddagen mm. Dessa pengar bokförs då i värdetransportbolagets
namn fast det är en fråga om värdetransportbolagets kunders pengar.
Vilka pengar som tillhör respektive kund hanteras med hjälp av kvitton
och värdetransportbolagets bokföring. Här finner man källan till den
eventuella ekonomiska brottslighet som kan tänkas vara genomförd i
fallet Panaxia.
För det blir en intressant aspekt.
Värdetransportbolaget gör mao mer än att transporterar pengar, dom
omvandlar för sina kunder räkning sedlar till pengar (dvs sådana på
pengar på dataskärmar) . Någon som i högsta grad är en finansiell
verksamhet som tidigare bankerna sysslade med. Det blir också ett slack i
tid mellan det att kunden till värdetransportbolaget lämnar över sina
kontanter till värdetransportbolaget fram till dess att man får sina
pengar insatta på sitt egna bankonto. Under mellantiden är de ekonomiska
medlen i värdetransportbolagets förvar och ingår således även i
värdetransportbolagets balansräkning!
Tittar man i gamla årsredovsningar i Panaxia så kan
man se att dessa "kunder pengar i förvarar" dvs en skuld i panaxia så är
dessa pengar i en större summa än värdetransportbolagets egna kapital.
Genom att "slira" någon/några dagar med dessa transporter så finns det
riktigt stora ekonomiska medel i verksamheten i relation till
verksamhetens egna ekonomiska resurser. Som en upplagd grogrun för en
ekonomisk brottslighet. 646mkr han alltså försvinna bara de sista dagarna innan konkurs, mer pengar än vad som redovisades som eget kapital när bolaget var "friskt".
Låt oss jämföra med en
fondförvaltningsverksamhet. I en fond förvaltar ett fondbolag dina
pengar i olika tillgångar och mot denna tjänst tar man ut en avgift men
själva värdet på fonden tillhör dig som kund. Skulle du som kund sätta
in pengar i ett fondbolag som inte står under tillsyn av
finansinspektionen? Skulle svårligen tro det. Men i fallet
värdetransportbolag så gör du affärer med ett finansiellt bolag som
hanterar dina pengar men verksamheten står inte under tillsyn på annat
sätt än vilket aktiebolag som helst.
Det är inte en optimal situation enligt mig. Denna verksamheten bör enligt mig regleras då den faller inom ramen för finansiell verksamhet och bör innefattas av FIs tillsyn. punkt.
Det är inte en optimal situation enligt mig. Denna verksamheten bör enligt mig regleras då den faller inom ramen för finansiell verksamhet och bör innefattas av FIs tillsyn. punkt.
Bra!
SvaraRadera