tisdag 28 april 2015

Kort om siffror för aktieinvesterare

Som investerare i form av aktieägare i publika bolag ställs man inför ett förhållande med siffror från bolaget man har investerat i. Siffror i form av rapporter, bokslut och årsredovisningar som bolaget skickar ut till marknaden.  Marknaden tar sedan emot dessa siffor i form av att de ställs mot de förväntningar som marknaden haft inför bolagets rapport. Det blir allt som oftast sedan en marknadsreaktion där bolagets aktie går upp eller ner. 

Som aktieägare måste man vara beredd att bolagets olika siffror allt som oftast går i otakt med varandra och det är aldrig lätt att hänga med på varför en aktie åker hiss till himmeln eller rakt ned i källarens nedre våningar.

Jag tänkte nedan gå igenom ett antal basic siffor som är bra att lära sig förhållandet mellan och sedan exemplifiera detta med årets första rapport från norska företaget Tomra som kom härom veckan.

Det som först och främst är att ett företag har en orderingång där man mottagit beställningar på sina produkter. Beroende på hur lång tid det är mellan leverans av bolagets produkter/tjänster och mottagen order så är detta lite olika intressant. I vissa fall så köper man varan direkt över disk och orderingång och omsättning infaller i stort sett samtidigt. I andra fall så går det förhållandevis lång tid mellan företaget har tagit emot beställningen till man skickar fakturan. Skanska och Volvo är två exempel. . Finanskrisen 2008-2009 innebar exempelvis att många av Volvos kunder hann boka av beställningen innan leverans och orderingången var under några månader tom negativ.

Orderingången är i grund och botten kanske den allra viktigaste siffran då denna visar att det finns en efterfrågan på bolagets varor och tjänster.

Sedan då omsättningen dvs när man levererat och skickat fakturan. Ibland är denna siffra högre eller lägre än orderingången (i fall denna redovisas) en orderingång lägre än omsättningen kan innebära en vikande efterfrågan och omvänt det omvända. Ibland kan man nog säga att det beror en del på slumpen och ”naturlig variation” och inte skall tillmätas allt för stort intresse.

Sedan har vi vinsten som också marknaden har förväntningar om, ja eller i värsta fall förluster. Vinsten påverkas av många olika faktorer och det kräver ett ganska tränat öga att ibland förstå sambanden. I grunden är ”inkomst – utgift” –förhållandet som utgör grunden för vinsten men bolagen brukar allt mer ofta enligt mig lägga in ”engångsposter” i form av nedskrivningar, kostnader för omstrukturering av bolaget, ”extra ordinära kostnader” i form av kanske bråk med skatteverk eller stora kunder. I vissa bolag är det lätt att få en uppfattning om vad som borde vara en normal nivå på vinsterna, i andra fall stört omöjligt och värst av allt är bolag som inte vet själva och mest målar bilder om en ljusnande framtid för aktieägarna.

En annan viktig siffra är bolagets kassaflöden. Dvs hur mycket pengar som rinner in och ut bolaget. Många vill nog påstå att detta är det viktigaste att hålla koll på bolaget kan redovisa mycket konstigheter i redovisningen men man kan aldrig trixa med pengar in och ut från bankboken. I vissa fall är  det en stor differens mellan redovisade vinster och att pengar faktiskt rullar in i bolaget, i vissa fall är detta av godo då bolagets expansion innebär att man måste bygga upp större lager, anställa mer folk och allmänt öka sina utgifter för att svara mot en ökad efterfrågan. I andra fall bör man fälla ett kritiskt öga över förhållandet, särskilt då om bolaget växer måttligt men ändå ideligen levererar dålig kassaflöden, då kan det vara illa skött eller bara kort och gott en knaper affärsmodell. Om bolagets orderingång börjar krympa till följd av exempelvis lite allmänt sämre tider så är det inte ovanligt att bolagets kassaflöde förbättras vilket har sin naturliga förklaring i exempelvis att bolaget minskar sin produktion, sina inköp och säljer av sina lager.

Så då över till Bolaget Tomra och deras senaste kvartalsrapport. Bolaget redovisade en omsättning och vinst understigande marknadens förväntningar, dessutom lägre än fjolåret men ändå så sticker bolagets aktie upp 6%, hur är det möjligt? Det hade ju känts mer logiskt att aktien sjunker om omsättning och vinst gör det och det är dessutom att det är lägre än förväntningarna?


Svaret denna gång är att bolagets försäljning varit framgångsrik och man redovisade en mycket bra orderingång och den största orderstocken någonsin i bolagets historia. Marknaden tolkade väl detta som om bolagets omsättning och vinster i nära framtid kommer öka. Vad kan då detta stötvisa förhållandet bero på hos Tomra? En tänkbar positiv tolkning är att bolagets affärsmodell är lite stötvis då exempelvis nya länder öppnar upp för helt nya pantsystem och Tomra då i samband med detta får order av större dagligvaruhandelsföretag (tänk pantburksautomater på ICA, i många ICA butiker samtidigt). Vill man höja ett varningens finger kan det ju också bero på att Tomra haft lie leveransproblem och inte kunna skicka iväg sina varor till sina kunder? Nåväl just denna gång var det marknadens positiva tolkning som gavs företräde.

11 kommentarer:

  1. Hej, jag är Rasheeda Muhammad från Indonesien, och jag vill ta tillfället i akt att för-varna alla här för att se upp för alla lån långivare som utgör vara riktiga. De är alla bedrägerier och falska och deras avsikt är att slita dig av dina surt förvärvade pengar. Jag har fallit offer för dessa lån företag, men ingen kunde ge mig lånet Jag söker tills jag kom över Mrs Amanda Amanda Loan Firm. Hon erbjöd mig ett lån till ett överkomligt ränta på 2% med bara några formaliteter och krav.
    Efter träffade jag företagets villkor var min lånebeloppet på $ 100.000 godkänd och till min stora förvåning var det överföras till mitt bankkonto på mindre än 24 timmar.
    Du kan kontakta Mrs Amanda genom hennes e amandaloan@qualityservice.com eller amandarichardson686@gmail.com och du kan även kontakta mig på min e-post rasheedamuhammad10@gmail.com jag bara vittna om Mrs Amanda god vilja och hjälp hon framförde till mig och min familj och jag också vill att du ska vara en mottagare av hennes lån erbjudande. Tack

    SvaraRadera
  2. I am Hwa Jurong, a Private Money Lender do you need a loan to start up business or to pay your bills and a corporate financial for real estate and any kinds of business financing. I also offer Loans to individuals,Firms and corporate bodies at 2% interest rate. I give out loan to serious minded people that are interested of loan if interested contact this email: hwajurong382@yahoo.com or hwajurong12@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej
    Behöver du ett akut lån att klara dina skulder eller om du behöver ett kapitallån att förbättra ditt företag?
    har du fått avslag av
    banker och andra finansiella myndigheter?
    Behöver du bankgaranti?
    Behöver du ett lån eller en inteckning?
    Sök inte mer eftersom vi är här för att göra alla dina finansiella problem ett minne blott. Vi låna pengar ut till individer
    i behov av ekonomiskt stöd, som har en dålig kredit eller behov i av pengar
    att betala räkningar, att investera i affärer med en hastighet av 2%. Jag vill använda detta medium för att informera er om att vi gör pålitliga och stödmottagande hjälp och kommer att vara villiga att erbjuda dig ett lån. Så kontakta oss idag via e-post: zenithloanlimited@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Behöver du en snabb lån? Vi erbjuder lån på 3% ränta. Vi ger ut personliga lån, auto lån, hypotekslån, jordbrukslån , företagslån . Vi ger ut belopp mellan $ 5000 till $ 20 miljoner dollar. Återbetalningstiden är mellan 1 till 25 år. För att få mer information: zionloanfirm.ltd@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Behöver du ett lån? Är du i behov av någon form av lån? Ansök nu via e-post: (hechlerfinance@gmail.com) och få ut det bästa av lånet. Vi erbjuder alla typer av lån på lång och kort sikt på en låg ränta på 4%. Ansök nu och du kommer att dela vittnesbörd annan.

    SvaraRadera
  6. Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ​​KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ​​KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: ogagakunta@gmail.com och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
    (1) OM DU VILL DIN EX-BACK
    (2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
    (3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
    (4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
    (5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
    (6) du vill vara rik
    (7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
    (8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
    (9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
    (10) DU BEHÖVER EN JOBB
     ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Hallå
    Det här är att informera allmänheten om att den romersk-katolska kristna organisationen har öppnat en ekonomisk möjlighet att hjälpa människor i behov av hjälp, till exempel ekonomiskt bistånd. Så om du går igenom ekonomiska svårigheter eller du har något ekonomiskt problem, och du behöver pengar för att starta ditt eget företag, eller du måste betala dina räkningar med en lång och kort varaktighet av ditt val med låg ränta på 2% per annullering för privatpersoner och företag. Kontakta oss idag via e-postadress: (romancatholic19@gmail.com) Bibeln säger (Lukas 11:10) För alla som frågar får; Den som söker finner; och till den som knackar kommer dörren att öppnas. Så missa inte denna möjlighet eftersom Jesus är densamma igår, idag och för alltid. Vänligen detta är för allvarligt uppmärksam och Gud fruktar människor Ta emot våra uppriktiga hälsningar från romersk katolsk kristen organisation, Kontakta oss idag via det här mejl: (romancatholic19@gmail.com)

    SvaraRadera
  8. Hej jag är Allison Howarts Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: ogagakunta@gmail.com du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall eller whatsapp honom på +2348069032895
    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förbanna en förälskad älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Vårt föreslagna erbjudande för kunder under det nya året är positivt och totalt engagemang, så att arbeta med oss ger dig maximal garanti för att få finansiering för vi har en A + rating i finansiering. Frank Lån Tjänster (FLS) genom åren har varit högt rankad som en av de bästa online-företag med en billigare ränta. Om du är i behov av finansiering, tveka inte att kontakta oss via telefon (+1-713-389-6778) eller E-post: k.frankloans@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Hej, här är en person jag vet att du faktiskt kan ha en privat session och få din civilstånd löst inom ett ögonblick, den personen är den ständigt medkännande doktorn Egwali, en trollformell som har använt sin magiska trollformel för att hjälpa till att förändra livet för så många jag känner idag. Du bara heter det, är det en kärleksformulering, yrkesverksamhet, sjukdomar av olika slag, vad som än är fallet, han har rätt i tid för att ta hand om dig och ge dig sinnesro precis som han gjorde för mitt. Du kan kontakta honom via WhatsApp / Viber + 2348122948392
    Mail: dregwalispellbinder@gmail.com Ha en privat session med honom och var glad. Lycka till!!

    SvaraRadera
  11. LOAN OFFER TO SERIOUS PEOPLE
    Do you need a quick loan?
    Have you been denied a bank loan?
    Do you need a loan during this pandemic?
    interest rate of 2% no matter your location
    Do you need a loan to solve your financial problems?If so, then you are in luck because my company lends for a short time and the interest rate is low. If you are interested, Kindly reply to us at (Whats App) number:+919394133968 patialalegitimate515@gmail.com Mr Jeffery.

    SvaraRadera

MediaCreeper