onsdag 3 december 2008

Tankar om omstruktureringar



Det allt sämre konjunkturen som nu gör sig allt mer gällande är självfallet tråkig och många individers drömmar, förhoppningar och planer kan bli allt svårare att uppfylla när arbetslöshet, varsel, börsnedgångar och företagskonkurser blir mer förekommande i dagspressen än ord som hausse och bonusrekord. Samtidigt är lågkonjunkturer i många fall av godo då sämre tider oftast påskyndar omstruktureringar som egentligen borde varit gjorda för många år sedan. Förändringar av detta slag kan vara på flera plan som t.ex skuldsättningsnivåer kan kanske tänkas gå ned då fler blir mer intresserade av amorteringar än av omkaklade badrum. Företag ser kanske över sin produktion för att effektivisera osv.

Det har senaste veckorna diskuteras en hel del om bilindustrin och det är ju sinnebilden för en hel bransch som verkligen borde omstruktureras. Enkelt finns det idag en produktionskapacitet som är betydligt större än vad den långsiktiga efterfrågan på bilar är. Inga statliga interventioner i världen kan bortföra detta faktum att folk kommer köra och köpa mindre bil. Även om olika bilmärken är starkt förknippade med starka varumärken och livsstil så är den enda långsiktiga lösningen att fler märken på bilar kommer gå samma väg tillmötes som bilmärket Vauxhall. Dvs att bilen finns egentligen inte utan det enda som är en vauxhall är att det sitter ett bilmärke på bilen som i själva verket är en opel. Det finns nog en klar risk att även SAAB blir en vauxhall då idag såväl bottenplatta, motor, växelåda mm i en SAAB 9-3 är en Opel Astra. Nästa steg är nog att integrera mer och lägga ned produktionskapacitet. En fyra-fem mindre antal bilmärken i världen det tror nog jag vi konsumenter har förmågan att acceptera. Men det finns nog en klar risk att många länder lär öka sin statsskuld i syfte att bevara "sina bilmärken" för att rida ut krisen.

Idag läste jag i tidningen om en annan märklig bransch, fastighetsmäklare. De senaste 10 åren har antalet fastighetsmäklare ung fördubblats! Nog för att vi blivit fler invånare i Sverige men vi har ju knappast blivit dubbelt så många invånare i Svea rike de senaste 10 åren. Att så många har velat bli fastighetsmäklare är ju ur ekonomisk synvinkel inte direkt konstigt. Det har varit ett spännande yrke där driftiga individer har kunnat göra sig en halv förmögenhet på att sälja bostadsrätter och villor och då är det ju inte konstigt att fler vill pröva lyckan. När nu de sämre tiderna medför att det är slut med tider där fastighetspriserna stiger med 10% om året så medför detta också att allt färre känner att man har råd att skaffa sig ett nytt boende och man går tillbaka till "normalläget" där man faktiskt köper sig en bostad, tar lån, betalar ränta, amorterar och bor ganska länge. Med den direkta påföljden att det inte finns utrymme för "onormalt" många fastighetsmäklare i relation till invånarantalet.

Oftast leder om struktureringsprocesser till att de företag och branscher som finns kvar efter "stålbadet" oftast blir mer lönsamma och konkurrenskraftiga. Kanske leder denna nedgång i konjunkturen till skogsföretagen i nästa uppgång får tillbaka "gammal god" lönsamhet, men med betydligt färre pappersbruk?

Men, smärtsamma omstruktureringar av detta slag är långsiktigt bra ur samhällets synvinkel och medför om det finns bra omställningsstöd, samt ett finansiellt system som fungerar att vi alla individer börjar utforska andra framtidsmöjligheter. Nya företag lär födas, nya branscher lär blomstra och nya banbrytande forskningsinsatser väntas på att tas tillvara. Det onda har som sagt allt som oftast något gott med sig och vi får väl hoppas att såväl bloggare som övriga samhället även fortsättningsvis vågar skaffa barn och köpa hus.

4 kommentarer:

  1. Långsiktigt bör efterfrågan på bilar öka kraftigt allt eftersom fler människor i BRIC köper bil. Det finns idag väldigt få bilar per person i dessa länder och deras kraftiga tillväxt, som för Kina ser ut att fortsätta kring 6-8% under lågkonjunkturen, gör förstås så att fler och fler människor har råd med bil. Jag hävdar alltså att det kommer säljas fler och fler bilar, men av mindre modeller än vad västvärlden vant sig vid. Det finns alltså möjlighet för de bilbolag som överlever att tjäna bra med pengar - även om alla skulle överleva.

    SvaraRadera
  2. Anonym> Till del kan detta säkert stämma. Problemet är att det nog knappast är troligt att Kineser och Indider kommer köpa sina bilar från Tyskland, Sverige eller USA i hög omfattning. Utan det mest logiska är att dessa bilar tillverkas på ställen där de konsumeras.

    Däremot när det gäller bilkonsumtuionen i Europa och USA så lär den sjunka även strukturellt. Allt flera familjer lär göra sig av med en av två bilar och allt flera familjer lär även leva utan bil till följd av urbaniseringen.

    Omställlningar av detta slag är smärtsamt men att tro att amerikaner och Europeer snart skulle köpa bilar likt på på 60-talet det är nog inte troligt.

    och säkerligen så kommer också biltillverkningen gå samma väg till mötes som Vitvarubranschen dvs bilar med allt mindre råvaror i sig, bättre energieffektivitet och mer fokus på design och konsumenter.

    SvaraRadera
  3. Christoffer> Jag håller med dig om förändringen i hur väst konsumerar bilar, men de som tillverkar och säljer bilar i "emerging markets" är framför allt amerikanska, europeiska och japanska företag, ofta i JV med lokala bolag. (Endast i Indien har lokala bilbolag en majoritet av marknaden.) Tillväxten på dessa marknader tror jag med råge kan kompensera för den dalande försäljningen på etablerade marknader och bilbolagen bör då kunna visa goda resultat och försäljningsökningar i åtminstone ett par decennier framöver.

    SvaraRadera
  4. Personbils konkurensen i världen är nog den hårdaste som finns. Pga felaktig focusering, tror jag Volvo o Saab mer eller är mindre är körda. Tyvärr.

    SvaraRadera

MediaCreeper