onsdag 27 juli 2011

Underhåll


Efter att ha tillbringat några semesterdagar med med såg, hammare och målarpensel så måste man ju skriva något om underhåll. Fastigheter kräver underhåll vare sig man bor i en hyresrätt (där fastighetsägaren ansvarar för underhållet och man betalar genom hyresavin) eller vid egen tuva där man själv får bekosta samma sak. Men det är varken billigare eller dyrare beroende på vilken bostadsform man har utan bara olika betalningssätt. Alla som klivit in i en målaraffär eller lastat upp kortet på den lokala bygghandeln vet att det kostar en slant att byta ut lite träpanel, måla om lite eller mer traumatiska upplevelser som att plötsligt en dag när man ska avnjuta frukosten på altanen få låset till altandörren i handen (tro mig jag vet!, det kostar en slant, till glädje för företag som AssaAbloy).

När mäklare marknadsför hus och bostadsrätter brukar underhållskostnader vara någonting som inte direkt står uppstyltat i prospektet i fina kostnadskalkyler. Jag om det nu inte skulle stå något i stilen med "underbara renoveringsmöjligheter!". Det är synd tycker jag för egnahems-ägare måste verkligen ta underhållskostnader på allvar för det är ingen billig sak.

Underhållskostnader är också någonting som kommer stötvis och inte betalas månadsvis. Cornucopia har i ett blogginlägg gjort en god uppställning av underhållskostnader där bostadsrätten av ordinär sort kräver underhållskostnader om ca. 700kr per månad och villaägaren får punga ut med minst det dubbla och siffrorna stämmer väl överens vad jag själv uppskattar också. Underhållskostnader är också mycket förknippade till yta och volym. Ett stort hus kostar givetvis betydligt mycket mer att måla om eller byta tak på än en liten villa som ett exempel. För egen del bor jag i en ganska så anspråkslös liten villa men jag räknar ändå med att jag har ett fonderingsbehov av ca. 1500kr i månaden till underhåll av huset. Pengar som förvaras bäst på ett ordinärt bankonto och tas fram när behov uppkommer.

Om du bor i hus så måste du just göra detta, fondera pengar. Alternativet är att krypa till banken och låna pengar när taket behöver läggas om. Här uppkommer en av de stora dilemman med fallande fastighetspriser som nu vi har i de flesta delar av landet. Så länge som du bor kvar i bostaden och betalar din ränta till banken så är allt frid och fröjd och någon större påverkan av fallande bostadspriser finns inte och det ska nog väldigt mycket till innan banken vill förändra villkoren. Men om du vill ta tilläggslån för en renovering modell stor så kan du räkna med klart taskigare lånevillkor om du sedan tidigare har hög procentuell belåning. Det är alltså viktigt att man utöver en god amortering av eventuella bostadslån också fonderar pengar för underhåll för att just slippa krypa till skranket när man får stora utgifter för villan eller bostadsrätten. Jag är av den åsikten att man alltså både ska spara och amortera, samtidigt. Båda sparsätten fyller ett gott syfte och kompletterar varandra.

Förlåt att jag inte skrivit så mycket sista tiden och risken blir väl att det inte blir så mycket skrivit resten av veckan heller då jag ska ut på lite äventyr. Behöver väl kanske inte direkt ursäkta mig i min egna blogg men undertecknad har haft ett stort behov av att "logga ut" ett tag efter ha haft ett omtumlande sista halvår där frågan om vad verkligen är viktigt i livet ställts. Stänga av datorn och istället krypa ner i trädgårdslandet och rensa ogräs, göra saft från egna frukter, strosa omkring i skog och på myr och plocka bär. Ta en och annan paddeltur i kvällssolen i en närbelägen sjö eller baka gott nybakt bröd till frukost och bara vara så det så vackert heter gärna tillsammans med de vänner man har.

Finns det något godare än varm hjortronsylt med lite glass? Hjortron tror du säkert växer enbart i fjällen men detta är givetvis helt fel utan hjortron växer faktiskt i hela vårt land ända ner till Skåne och har nog sin peak såhär i slutet av Juli. Så ge dig ut på någon närbelägen myr och finn skogens guld. "Förr i tiden" var hjortron en viktig inkomstkälla för många familjer (inte minst i norrland) men idag är det väl mest plockning till husbehov kan jag tro. Själv har jag nu några burkar nykokt hjortronsylt i skafferiet hemma, mums

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MediaCreeper