torsdag 26 juli 2012

För många flygplatser i Sverige


Sverige är ett förhållandevis stort land inte minst i förhållande till vår befolkning. Vi bor således i ett glest befolkat land i utkanten på Europa med vidsträckta skogar, fjäll och stora sjöar. Inte minst märker man det när man flyger över landet.

De stora avstånden mellan de olika befolkningskoncentrationerna medför att det i Sverige finns mycket stora infrastrukturbehov. Idag har vi uppbyggda system kring vägar, järnvägar, tunnelabnor och spårvägar och så då flygplatser.

Just flygplatser är intressant att skriva om. Sverige har idag (enligt Wikipedia) 40 st flygplatser som har persontrafik och kan kategoriseras som "riktiga" flygplatser. 11 av dessa flygplatser är svenska staten ansvarig för och drivs av det statliga bolaget Svedavia. De tre mest kända statliga flygplatserna är Arlanda , Landvetter och Malmö. Resten av de statliga flygplatserna finns i norrlands större städer med undantag av Visby och Ronneby.

De resterande 29 flygplatserna har en annan ägare än staten. i Normalfallet en kommun eller landssting/regioner.

Flygtrafik som vrksamhet är en problematisk transportform så vä för operatörerna som den som tillhandahåller infrastukturen. Det är en transportform som kräver mycket stora kapitalintensiva investeringar i form av flygplan och flygplatser men kanske mest allvarligt är att flygtrafik kräver stora mängder fossila bränslen i förhållande till andra former av transporter. Det är med andra ord högst diskutabelt om transporter via flyg är direkt framtidssäkrat, positiv teknikutveckling till trots.

Situationen för flygplatserna i Sverige medför att ekonomiskt så är det idag i stort sett så att alla flygplatser utom de allra största är rena rama förlustverksamheter. Antingen så täcks förlusterna av staten genom bolaget Svedavia (som balanserar upp med vinster från de större flygplatserna) eller så får kommuner och landsting täcka upp förlusterna i de fall det är dessa som äger flygplatsen.

Det finns två olika "produkter" som kan transporteras med flyg. Antingen frakttransporter där vi skickar olika varor fram och tillbaka eller persontrafik där vi ska åka på tjänsteresor och lilla semestertrippen för familijen till mallis. 

En flygplats är synnerligen intressant att diskutera och det är tilllika den flygplatsen som råkar ligga närmast mig, Örebro flygplats.



Det första att diskutera kring Örebro flygplats är den enorma mängden flygplatser som finns i närheten (tänk 1.5-2 tim tågresa bort). Borlänge, Hagfors, Jönköping, Karlstad, Linköping, Norrköping, Skavsta, Torsby och Västerås. Sedan är ju inte Arlanda allt för långt bort heller (2 tim och 25min med tåg). Situationen är givetvis sådan att de olika närliggande flygplatserna inkräktar på varandra och medför att alla flygplatserna har lönsamhetsproblem (Örebro gör ett par miljoner i back per år). Givetvis borde några av dessa flygplatser läggas ner men såklart är det ett "chickenrace" mellan kommunerna då just deras flygplats är av "strategisk betydelse för det lokala näringslivet och befolkningens semesterresor bla bla.".ja ni vet hur det brukar låta.

 Persontrafikmässigt så är Örebro flygplats, så att säga liten. Mycket mindre än exempelvis näraliggande Västerås exemplevis. Däremot så är Örebro flygplats Sveriges tredje största godatrafikflygplats. Enbart landvetter och Arlanda är större. Att just godstrafik är så stort i Örebro beror givetvis på att Örebroregionen är ett logistiknav i mycket av svensk infrastruktur såsom järnvägstrafik, telekommunikation, elkraft och dess strategiska läge mitt mellan Göteborg och Stockholm. Detta har medför att många företag har upprättat logistiskverksamhet i regionen. DHL har exempelvis dagligen egna flygtransporter till och från örebro. De företag med mest transport på flygplatsen kan jag anta är Atlas Copco Rockdrills och Ahlsells.

Vad som är lite anmärkningsvärt med örebro flygplats är att det är en förhållandevis mycket trafik med "statliga angelägenheter" främst inom ramen för Försvarsmaktens hägn men även Posten och MSB. Detta trots att flygplatsen inte ägs av staten utan i detta fallet av landstinget och näraliggande kommuner.

Att inte staten äger Örebro flygplats är enligt mig beklagligt med anledning av statens stora utnyttjande av flygplatsen och dess nationella storlek vad avser godstrafik.

De kommande 20 åren kommer flygplatser i Sverige behöva läggas ner inte minst av krasst ekonomiska skäl och det behövs ett helhetsgrepp att se till att flygplatser finns på de platser där de gör mest nytta, nationellt. Successivt bör förstås nationella persontransporter flyttas över till andra transportformer vilket nog per automatik kommer ske i spåren av peak-oil då flyget konkurrenskraft generellt kommer minska.

7 kommentarer:

  1. "just deras flygplats är av "strategisk betydelse för det lokala näringslivet och befolkningens semesterresor bla bla.""

    Hehe, hela flygindustrins eviga dilemma tycks det :-).

    Från Lund når man med en timmes körning Sturup, Kastrup (Köpenhamn), Ängelholm och Kristianstad och kanske något Halländskt, Blekingst, Småländskt därtill. Fantastiskt för mig som hyfsat flitig tjänsteresenär och semesterfirare, men besväret om någon eller ett par av dessa skulle försvinna är egentligen minimalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skåne (med omnejd) är ett typexempel på geografiska området med allt för många flygplatser som gå att försvara ekonomiskt sett. Skurup och Ronneby kvar och resten läggas ner?

      Radera
  2. Kan instämma. Dock ett faktafel. Det flygs inte för Posten på Örebro. Dock håller posten på med en omorganisering och ska bygga en stor terminal i anslutning till Halsberg. I samband med det kommer det börjar flygas post på Örebro, förmodligen av svenska Amapola Flyg AB.

    Kristianstad är ju ett intressent exempel också på hur det kan gå när en operatör går omkull och ingen annan har lust att börja operera - ingen reguljar trafik... Efter Skyways konkurs har många småflygplatser fått se en kraftigt minskad trafik då NextJet/Golden Air/Direktflyg och de andra endast har tagit upp viss trafik efter Skyways, dock i väldigt liten skala, på t.ex. Jönköping, Halmstad och Karlstad.

    Sen har vi ju alla småflygplatser i Norrland vars linjer stöds av rikstrafiken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi måste dock tänka på att flygplatserna i Norrlands inland till skillnad från våra flygplatser i Svea och Götaland inte har några alternativ. De kan ha 3-4 timmar till närmsta alternativflygplats.

      Radera
    2. Tack för korrigeringen ang. posten! Kan bara instämma i ditt klarläggande kring Skyways konkurs. kanske är det händelser som dessa som tvingar fram rationeliseringen?

      Radera
    3. Flygplatserna i norrland är dom där betydelsen för lokalt näringsliv faktiskt är reell. Att bedriva flygplatser där man har 1,5 timme till Arlanda låter väldigt lyxigt.

      Radera
  3. Intressant att KLM/Air France valde Linköping City Airport utöver Stockholm och Göteborg. Man verkar se något i staden.

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel