tisdag 30 april 2013

Solcellsproduktion april 2013

Dags för den månatliga avstämning avseende solceller då jag lovat redovisas under 2013.  Under april så blir ju dagarna allt mer längre och ljuset gör att det är lättare att producera egen solcellsström. Vädret har varit lite skiftande under april i jämförelse med den otroligt soliga mars månad. Jag skulle nog tippa på att solinstrålningen varit förhållandevis normal i april sett över hela månaden med några regndagar.

Som jag tidigare skrivit så är min anläggning av det lite mindre slaget (2,7kV) och det är placerad i ganska östlig riktning då jag saknar sluttande tak helt mot söder och detta då skulle kräva lite andra lösningar. Lutningen är lite lägre än optimalt. Huset värms upp på fjärrvärme så elen som förbrukas i huset är enbart hushållsel i en normal svensk villa (ganska så energieffektiv) med tvättmaskin, fjärrvärmepump,  extra frysbox och allt. Den inköpta elen blir i april ungefär 125kWh exklusive den matchade elen vilket gör att jag under april får ett procentuellt tydligt överskott på el i huset. En del skulle säga att jag är självförsörjande på ström.

Solcellselsproduktion under april månad (fram till kl 13 sista dagen):
298 kWh

Varav såld el på elnätet:
235 kWh

Varav Matchad el:
63 kWh

I ekonomiska termer räknar jag med 1,60kr per kWh i besparing på matchad el och 1,1kr per kWh på såld el. Siffrorna inkluderar både rörliga elnätkostnader, elpriskostnader och nätnyttaersättning med dagens ungefärliga priser.

Ekonomisk kalkyl:
Såld el: 235*1,1=258kr
Matchad el: 63*1,6=101kr
total besparing: 359 kr under april månad 

Som jag skrivit tidigare är ett stort dilemma med solcellsel matchningsproblematiken. Elen produceras i "stor" omfattning under den ljusa delen av dygnet (i mitt fall med peaken kl 10.30) då det bildas ett överskott som säljs. Sedan när man kommer hem, solen går ner och man lagar mat så blir det ett underskott som måste inköpas. Detta utöver årssykeln med högre produktion under sommaren och noll under vintern och omvänd förbrukning tillföljd av mer belysning. Ännu mer tydligt blir det för dem med större anläggningar och eluppvärmning. Rejält underskott och rejält överskott blir det då.

Bäst lösning  och ekonomi blir det såklart om man kan matcha elen så mycket som möjligt (eller i avtalet med sitt elbolag har nettomätning med årsavstämning). Jag är övertygad om att det i framtiden kommer att dyka upp allt mer smarta lösningar på dessa matchningsproblem.

Tänk följande exempel. Jag äger en bil idag (en vanlig mindre personbil som går på bensin) och har väl en genomsnittlig svensk klimatångest för denna lyx. Men tänk så smidigt det hade varit med en plug-in laddhybrid. En bil som kunde köras på lite olika bränslen och som laddades upp med elström så fort det blev ett överskott i huset på solcellsström. Elström som användes vid lite kortare transporter på några mil, Jo jag vet att det är fullkomligt omöjlig lösning för detta idag men tanken kittlar. Man kanske skulle blivit ingenjör trots allt......


2 kommentarer:

  1. Vad har du gjort för något för att förskjuta din elförbrukning till dagtid (då du i vanliga fall antagligen inte är hemma utan på jobbet)?

    Spontant dyker det upp för mig att genom timerstyrning köra tvättmaskin en dag. En annan dag att köra diskmaskin, ytterligare en annan dag ladda Ipaden och elverktygen för trädgården. Om du har frys kan du skruva ner temperaturen till -25 grader istället för -18 och så låta den bara gå under dagtid då solcellerna ger ström för att resterande del av dygnet stå strömlös. Många frysar klarar att hålla kylan i 24 timmar utan att det blir några problem vid "strömavbrott".
    Här verkar vi kanske landa i en förbrukningsförskjutning om ca 200kWh per månad mellan tumme och pekfinger. Det finns säkert fler saker du skulle kunna tidsförskjuta förbrukningen på.

    Vad tror du om detta?

    SvaraRadera
  2. Arvid_olo@hotmail.comjuni 15, 2013

    Jag funderar litegrann på vilket typ av avtal du har med ditt elbolag och vilket elbolag du har?

    Jag trodde att debitering för egenproducerad el i dagsläget var jättesvår att få. Vad är skillnaden på ditt typ av avtal och det du kallar nettomätning med årsavstämma?

    /Arvid

    (eller i avtalet med sitt elbolag har nettomätning med årsavstämning).

    SvaraRadera

MediaCreeper