lördag 1 juni 2013

Solcellproduktion maj 2103

Dags för den månatliga avstämning avseende solceller då jag lovat redovisas under 2013.  Under maj så har det varit ömsom sol och regn men ändå en helt okej månad totalt sett, kring normalläget kan jag tro.

Som jag tidigare skrivit så är min anläggning av det lite mindre slaget (2,7kV) och det är placerad i ganska östlig riktning då jag saknar sluttande tak helt mot söder och detta då skulle kräva lite andra lösningar. Lutningen är lite lägre än optimalt. Huset värms upp på fjärrvärme så elen som förbrukas i huset är enbart hushållsel i en normal svensk villa med tvättmaskin, fjärrvärmepump,  extra frysbox och allt.

Solcellselsproduktion under maj:
346 kWh

Varav såld el på elnätet:
275 kWh

Varav Matchad el:
71 kWh

I ekonomiska termer räknar jag med 1,60kr per kWh i besparing på matchad el och 1,1kr per kWh på såld el. Siffrorna inkluderar både rörliga elnätkostnader, elpriskostnader och nätnyttaersättning med dagens ungefärliga priser.

Ekonomisk kalkyl:
Såld el: 275*1,1=302kr
Matchad el: 71*1,6=114kr
Total besparing: 416 kr under maj månad

2 kommentarer:

  1. Hur ser din irr ut på denna investeringen? Alt vad bedömer du din månatliga investeringskostnad (någon uppfattning om ekonomisk livslängd) till?

    SvaraRadera
  2. Lite på samma spår som föregående inlägg. Är intresserad av att göra en liknande satsning :)
    Hur mycket kostade installationen och hur mycket bidrag/avdrag kunde då erhållas? Skulle vara kul om den ekonomiska biten kom i paritet med miljöaspekten.

    /Vat

    SvaraRadera

MediaCreeper