onsdag 1 juli 2015

Förändringar i Wallenbergsfären

För ett antal år sedan så tillkom bolaget FAM (Foundation Asset mangement) som ett förvaltningsbolag av Wallenbergstiftelsernas ägande i bolagen som tillhör Wallenbergsfären. Vid tillkomsten blev detta som jag ser det ett onödigt extra mellansteg mellan Wallenbergarnas stiftelser och innehaven i form av Ask-i-ask ägande (med extra dyra styrelsearvoden).  FAM förvaltade med höga kostnader  stiftelsernas kapital i form av den stora posten med Investoraktier, och de innehav som ligger utanför Investor exempelvis StoraEnso, SKF, Bergvik mm. Investor förvaltade sedan exempelvis AtlasCopco, ABB och AstraZeneca. Ask-i-ask.
Under 2013 genomfördes en stor förändring av Wallenbergsfärens ägande i form av att Investoraktierna bröts ut ur FAM och nu förvaltas direkt av stiftelserna. FAM blev därefter ett investmentbolag med de innehav som ligger utanför Investor, kostnadsnivån har sänkts i både FAM och Investor. Huxflux så ägde Wallenbergsfären två investmentbolag. Investor och FAM. Helt åtskilda, med olika styrelser och med helt olika innehav. FAM är numera heller inget litet investmentbolag med ett substansvärde på omkring 40 Mdr. 
I kommande rapport från Investor som presenterar om några veckor så kommer Investors nya organisation att tydliggöras i form av att man har delat upp Investor i två separata delar (dock inom samma bolag) i form av det nytillkomna bolaget Patricia Industries. I Patricia så samlas Investors helägda bolag  exklusive ägandet i EQT fonder och rena finansiella investeringar i tradingportföljen som blir kvar i Investors hägn. Dvs bolag som hamnar i Patrica är exempelvis Mölnlycke, 3 och Aleris.  Enligt mig en fullt logisk uppdelning i takt med att Investors helägda bolagsportfölj har ökat och nu börjar ge ett löpande kassaflöde till Investor
Det intressanta i fallet Patrica om jag förstår saken rätt är att detta kommer skötas väldigt avskilt resten av Investor med en helt egen styrelse med mandat att fatta egna beslut med en egen kassa som initialt uppgår till 6 Mdr utan att hanteras i Investors huvudstyrelse. VD för Patricia blir Investors avgående VD Börje Ekholm som nu kommer ur medieskuggan men fortsatt får en mycket framträdande VD roll i Wallenbergsfären.
I praktiken eller hur man nu skall se det finns det tre investmentbolag inom Wallenbergsfären.  Till detta skall väl även läggas fondbolaget EQT där Wallenbergs är stor ägare och största investeraren i EQTs fonder.
Jag gillar Wallenbergnas allt mer tydliga bolagsstyrning de sista åren. När Handelsbankssfären grottat in sig i ett allt mer trassligt korsägande med personunioner som satte varandras löner så har Wallenbergs ägarkonstellelationer  blivit allt mer lättbegripliga med en pyramid där stiftelserna äger FAM och Investor och dessa båda investmentbolag sedan äger innehav, rent och tydligt även om sfären är stor och omfattande med många företag. Som jag tolkar det finns det heller inga direkta jävsförhållanden som det fram till i våras gjort i SHB sfären.

14 kommentarer:

  1. I am Hwa Jurong, a Private Money Lender do you need a loan to start up business or to pay your bills and a corporate financial for real estate and any kinds of business financing. I also offer Loans to individuals,Firms and corporate bodies at 2% interest rate. I give out loan to serious minded people that are interested of loan if interested contact this email: hwajurong382@yahoo.com or hwajurong12@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) Kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  2. Hej!
    Jag hittade din blogg via google och undrar om du skulle vara intresserad av ett länkbyte med mig?
    Jag driver bloggen www.västkustinvesteraren.se. Detta skulle hjälpa oss båda att placera oss högra upp i google sökmotor och driva besökare fram och tillbaka mellan våra bloggar!

    Ser fram emot ett lyckat och smidigt samarbete! :-)

    Med vänliga hälsningar
    Västkustinvesteraren

    SvaraRadera
  3. Behöver du en snabb lån? Vi erbjuder lån på 3% ränta. Vi ger ut personliga lån, auto lån, hypotekslån, jordbrukslån , företagslån . Vi ger ut belopp mellan $ 5000 till $ 20 miljoner dollar. Återbetalningstiden är mellan 1 till 25 år. För att få mer information: zionloanfirm.ltd@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej, letar du efter ett lån?
    VI FINANSIERAR FÖLJANDE: josephgucciardi359@gmail.com

    • Lån för alla
    • Flerfamiljshus / lägenheter
    • Kassa ut lån på alla typer av fast egendom
    • Lån till investerarens
    • Bridge Loans / Mezzanine Financing
    • Lån för utländsk köpare
    • Kommersiella lån
    • Land / Konstruktion
    • Ny kommersiell / multifamiljprodukt, med låg ränta på 2%
    • Lånebelopp: 50.000kr till 50.000.000kr
    EÖver hela världen.
    Kontakta honom via e-post på: josephgucciardi359@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska verk, e-post: drogunduspellcaster@gmail.com jag var förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: drogunduspellcaster@gmail.com om du står inför någon form av problem
    1. Få din älskare eller man tillbaka
    2. Pengar stava / lycka till stavning
    3. Om du vill stoppa din skilsmässa
    4. Skyddsspel
    5. Få jobbstavning
    6. Kampanjer
    7. Få pengarna tillbaka.
    8. viktminskning stavning
    9. Kärlekstavning
    10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion
    11. graviditetsstavning

    SvaraRadera
  6. Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ​​KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ​​KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: ogagakunta@gmail.com och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
    (1) OM DU VILL DIN EX-BACK
    (2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
    (3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
    (4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
    (5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
    (6) du vill vara rik
    (7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
    (8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
    (9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
    (10) DU BEHÖVER EN JOBB
     ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Hej jag är Allison Howarts Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: ogagakunta@gmail.com du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall eller whatsapp honom på +2348069032895
    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förbanna en förälskad älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Goda vänner, jag är Maria från Lund-Sverige, jag är en medicinsk doktor vid yrke, 45 år gammal. Vänligen läs mitt sanna liv vittnesbörd, jag har en positiv avsikt att denna information kommer att hjälpa någon att läsa denna artikel just nu för att återställa tillbaka brutna äktenskap och återställa förlorade kärleksförhållande inom 2 dagar. Efter att ha varit i relation till Abeg fyra år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka för att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag frågade honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på arbetsvän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en kärleksstavningsrock som skulle kunna hjälpa mig att stava den tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärleksspelldelen fanns eller fungerade som jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han berättade för mig att det inte var något problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar kastade han stavningspartiet i luften och överraskande den andra dagen var det klockan 6.00. Min ex-kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag var så förvånad över att jag svarade telefonsamtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket . Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt. (Dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  9. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  10. Det har varit två gånger att jag är i sagan om förhållanden med min man, han lurar på mig med en annan kvinna som vill se till att mitt hus går sönder och att vi till och med håller på att skiljas och han bestämde sig för att lämna mig för den andra kvinnan, Jag berättade för min vän om skilsmässan på torsdagen och hon rekommenderade mig Dr.AJAYI som räddade mitt äktenskap och tog tillbaka min man. Han knälade ner igår och bad om ursäkt för allt. Jag går aldrig i juryn för skilsmässan igen. Jag är glad att min familj är tillbaka och mina barn är glada att. Om du har liknande relationsproblem. Kontakta den stora stavspelaren Dr AJaYI på hans e-post: Drajayi1990@gmail.com eller WhatsApp: +2347084887094. Min familj är tillbaka och jag vill att alla par ska förstå att skilsmässa aldrig är lösningen.

    SvaraRadera
  11. Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 20000 kr upp till 120.000.000 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com

    SvaraRadera
  12. Jag är Jehonna Bekteshi från Stockholm, jag är en läkare som arbetar på Stockholm Healthcare-anläggningen. Jag tror att vittnesbörd är verkliga liv bevisar mäktiga bra verk i verkligheten som gör människor lyckliga och hitta fred i äktenskapet förhållanden som jag har hittat samma i mitt äktenskap, idag är jag mycket glad att dela mitt vittnesmål här för alla att läsa och också lära sig att dra nytta av det. Jag läste ett vittnesbörd från blogginlägg från olika människor över hela världen och pratade bra om mannen Dr.Oduduwa Love-spell caster, jag tappade hoppet på spellcasters på grund av mina tidigare erfarenheter, jag kontaktade kommunikation från andra stav-casters. Jag älskade stava charm tidigare för att föra tillbaka min ex man hem men fungerade inte bra, förrän för några dagar sedan gav jag Dr.Oduduwa det sista försöket att föra tillbaka min kärleksman till mig, jag meddelar Dr.Oduduwa på hans personliga e-post för att lösa min äktenskapskris.
    Jag älskar min man så mycket, jag vill ha honom tillbaka till mig och våra två barn. Jag vill att mina barn ska växa upp med sin pappa och vara lyckliga som en familj.
    Jag skickar e-postmeddelande till Oduduwa-adress, några ögonblick senare fick jag svar från dr.oduduwa, jag var så glad eftersom e-postmeddelandet var giltigt.
     Jag förklarade alla mina relationsproblem till Dr.Oduduwa, jag ber om hans hjälp för att föra tillbaka min kärleksman man hem och återvända kärlek och förtroende.
    Dr.Oduduwa gav mig sitt arbete 100% löfte mig med försäkringsgaranti resultat efter att ha lanserat magiska kärleksförtroll för att få tillbaka min kärleksman Antionio hem, sa han att mitt fall är lätt för honom att lösa. han förklarade alla Love-spell-processerna och rutinerna för mig och han berättade om materialen att köpa för att stämma lunchen inkantationsbön,
    Jag följde noggrant alla instruktioner. Så tidigt på morgonen, det är nästa dag efter Oduduwa lunch Kärleks-magi-förtrollning för min räkning, min ex man taht har inte ringt mig på över två månader, ringde mig nästa dag, på morgonen ringer min mobiltelefon med ett okänt nummer, så jag tog upp samtalet och se, åh jag var så förvånad i mer än 2 månader nu har jag inte fått textmeddelanden, inga samtal och inget mail skickat till mig. Wow jag är väldigt glad idag, plötsligt precis som Oduduwa lovade mig. Jag är överväldigad av glädje och glädje i mitt hjärta som delar detta vittnesmål här i dag, min kärleksman Antonio på väg tillbaka hem för att träffa mig dagen efter,
    Jag använder detta medium för att säga ett stort tack till den stora mannen Dr.Oduduwa som utan detta inte skulle ha varit möjligt.
    Alla som läser den här artikeln som går igenom äktenskapskris, och för dem som delar hemliga tårar av hjärtsvängningar är idag alla dina problem över, bara ett enkelt e-postmeddelande till den stora Dr.Oduduwa Love Spell Temple i dag (dr.oduduwaspellcaster@gmail). com)
    Min bön är att hitta lycka i kärleksliv och äktenskap, oavsett vad som händer i våra äktenskap, vi bör alltid försöka göra rätt sak och uppskatta vad vi har. kämpa för att ditt äktenskap ska fungera med alla nödvändiga medel och tillgänglig hjälp finns här för dig nu.
    Jag har denna kraftfulla avsikt att dela detta fantastiska vittnesmål här ute kommer det att motivera att hjälpa så många unga eller gamla par att lösa sina äktenskapsproblem.
    När två personer verkligen bryr sig om varandra, kommer de alltid att leta efter ett sätt att få det att fungera, oavsett hur hårt och svårt sättet att lösa problemet är att söka lycka är den verkliga kärnan i existensen.
    Jag vet att Dr.Oduduwa kan vara till god hjälp för dig idag, kontakta hans personliga adress via: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  13. LOAN OFFER TO SERIOUS PEOPLE
    Do you need a quick loan?
    Have you been denied a bank loan?
    Do you need a loan during this pandemic?
    interest rate of 2% no matter your location
    Do you need a loan to solve your financial problems?If so, then you are in luck because my company lends for a short time and the interest rate is low. If you are interested, Kindly reply to us at (Whats App) number:+919394133968 patialalegitimate515@gmail.com Mr Jeffery.

    SvaraRadera

MediaCreeper