torsdag 17 november 2011

De bakomliggande orsakerna till livbolagskrisen


Krisen för landets livbolag fortsätter med oförminskad styrka även om det inte skrivs mycket i media om det, idag tar t.ex. till och med mainstreammedia, eller etablerade författaren eller vad tusan-man-nu-ska-kalla honom Cornucopia upp att Swedbank är nästa aktör att få problem med sitt livbolag och tradförsäkringar. 

Värst drabbat verkar dock i mina ögon Länsförsäkringar vara, observera, ur min högt subjektiva synvinkel och inte speciellt vetenskapligt undersökt då jag som humorfylld bloggskribent i kommentarer blivit beskylld för att lida av hybris så ta mig inte på för stort allvar.

Länsförsäkringar har nu genomfört följande åtgärder för att undgå tvångsförvaltning av finansinspektionen. Man har satt enåterbäringsränta till 0%, helt stoppat nyteckning avtradförsäkringar, man har sålt ägandet av fonder från Livbolagettill sakförsäkringsbolaget och man har också gjort den drastiska åtgärden att sälja hela(!!) börsportföljen av aktier och livbolagets aktier består nu enbart av illlikvida aktier i företrädesvis onoterade bolag såsom t.ex. Bergvik Skog och Hemfosa mm. 

Priset på Länsförsäkringar fonder verkar vara sålt till ett hyfsat överpris så med andra ord så känns det som Länsförsäkringar Sak har dränerats på pengar. Kanske blir det dyrare bilförsäkring nu? Länsförsäkringars livbolag är också farligt nära gränsen när man kommer få mer frekventa besök från finansinspektionen.

Det är lite lätt att förstå sig på varifrån krisen för livbolagen kommer. Att börsen gått ned är förstås en delförklaring men det är endast en liten del. Den största delen är att de svenska statspappersräntorna har sjunkit ner till nivåer som inte setts sedan gamla kungars tider, då investerare springer som galningar till att köpa svenska statsobligationer. Sjunkande statslåneräntor medför också förstås att livbolagens tillgångar ökar i värde, men det medför också att livbolagens skulder(pensioner som ska betalas ut i framtiden) ökar.

Så vi tar ett litet räkneexempel, för att exemplifiera detta på ett mycket förenklat sätt. Jag bortser i detta exempel helt och hållet från avgifter för sparandet.

Jag har i detta exempel valt personen fröken Söt som socker som både är blond och blåögd men det går precis lika bra att ta undertecknad (han med bybris i sina blogginlägg), som istället är tunnhårig och 31 år (suck börjar tom få vissa gråa hår..). Undertecknad har också en tradförsäkring på tvång genom en kollektivavtalad tjänstepension utan valmöjlighet.

Fröken Söt som socker är 30 år gammal (om du nu inte valt undertecknad som exempel) och sätter in en pigg och fräsch hundralapp hos Livbolaget Risky Business i en tradförsäkring. Fröken söt som socker har valt just en tradförsäkring för att hon själv inte vill förvalta sina pengar och hon vill ha ett tryggt och säkert sparande med låga avgifter. Livbolaget Risky business har en garanterad ränta på 2% per år. Utöver denna ränta så kan bolaget såklart ge återbäring om man lyckas väl med sin förvaltning. 

Fröken söt som socker har då fått ett löfte/garanti om att sin enda hundralapp när hon är 65år gammal och går i ålderspension ska vara värd minst 200kr (minimum 2% ränta i 35år). Om hon sedan tar ut sin pensionsförsäkring på 10års tid till hon fyller 75år så kommer då denna enda hundralapp ge henne minst en månadsutbetalning på ca. 1kr och 60öre varje månad mellan 65 och 75 år. Väldigt överslagsmässigt beräknat.

Gott så för fröken Söt som socker, hon kan nu planera sin pension och en insatt 100lapp blir inflationssäkrad om riksbanken de kommande 35 åren når sitt inflationsmål på 2% per år.

Ur livbolaget Riskybusiness sida så ser det ju ut på följande sätt: 

Dom har fått en ny pigg och fräsch hundralapp bland sina förvaltningstillgångar, kravet och garantin som dom ställt ut är att om 35 år ha 200kr tillgängliga att betala ut till unga fröken söt som socker. Dessa 200kr blir såklart en skuld för livbolaget, tillgången är hundralappen man har att förvalta. 

Skulden (200kr) ska dock inte betalas ut nu, utan om 35 år detta medför att man i försäkringsteknisk synvinkel ska diskontera denna summa. Hundralappen bland tillgångarna kommer ju som sagt att generera avkastning de kommande 35 åren (ränta-på-ränta). Diskonteringsräntan som livbolagen använder brukar vara räntan på lite längre statsobligationer som också brukar vara de allra vanligaste placeringstillgångarna i livbolaget.

Här inträder de kusliga effekterna. 
Även om jag i detta exempel använder lite väl förenklade räknemetoder. Om vi diskonterar 200kr på 35 år med räntan 3% som kanske är ett lågt normalläge så har livbolaget idag en skuld på ca. 69kr och en nyinsatt tillgång på 100kr. Det känns ganska så bra, då kan livbolaget mycket kortfattat ha en bra buffert (gentemot tillgången man fått på 100kr) och kan placera i en del aktier utöver statspapperstillgångarna som ligger i botten och täcker upp för garantin.

MEN, om diskonteringsräntan blir 1,5% som är räntan på svenska statsobligationer idag (ja jag höftar), så blir de 200kr diskonterade till 117kr i skuld för risky business (matteformel X=200*0,985^35, rätta mig gärna om jag har fel, jag gör ofta fort och fel). Här inträder då de stora problemen, tillgångarna ökar med en hundring genom insättningen och skulderna med 117kr(!) för livbolaget. Livbolaget hamnar mao för just denna nya insättning i ett underskott och måste i bokföringsteknisk synvinkel ta från reserverna/överskottet eller vad man nu kallar det för att få tillgångar och skulder att gå ihop. Resultatet blir en försämrad solvens (förhållandet mellan tillgångar och skulder i livbolaget) innebär att bolaget måste sänka sina risker så man inte äventyrar pensionsspararnas pengar så att det verkligen finns pensioner att betalas ut. Sälj aktier och köp statsobligationer per automatik alldeles oavsett vad förvaltaren tror om framtiden, såsom Länsförsäkringar gjort.

En viss hjälp på traven får förstås livbolagen att räntenedgångar ökar bolagets placeringstillgångar (i alla fall de tillgångar som är svenska statsobligationer), men det stora dilemman som kan uppstå blir sedan när räntan börjar stiga lite svagt, då skulderna minskar men placeringstillgångarna (obligationer) också minskar. Har man då ont om andra tillgångar som stiger i värde så blir det knapert.

6 kommentarer:

  1. Den största orsaken är dålig förvaltning, som nu kommer i dagen eftersom 40-talisterna går i pension nu. 40-talisterna har betalat in under många år och hållit systemet under armarna.
    Jag har haft LF trad i 23 år, och är nybliven pensionär. Nettoavkastningen, justerat för inflation, skatter och avgifter är 2% per år.
    Hur mycket har inte börsen gått upp under dessa 23 år.!

    SvaraRadera
  2. Om man ska vara riktigt petig ska nuvärdet beräknas enligt 200/1,015^35. Skillnaden är dock hårfin, och påverkar slutresultatet med knappt 1% i detta fall.

    Skillnaden uppstår eftersom 200*0,985 != 200/1,015. Med ditt sätt att räkna blir den effektiva diskonteringsräntan 1/0,985 ≈ 1,01523.

    Bra inlägg i övrigt hur som helst =]

    SvaraRadera
  3. År 2005 skodde sig LF-sak på sina livsparare genom att sälja av förvaltningen av livbolagets tillgångar till ABN Amro för 1,3 miljarder/10 år. 910 milj kr av försäljningen rörde livbolagets tillgångar,det innebär 91 milj kr/år.
    till det kan läggas att livbolaget själv fick stå för transaktionskostnader på 65 milj kr vid bytet till ABN Amro.
    Så det är inte mer än rätt att LF-sak återbetalar lite till LF-liv.

    SvaraRadera
  4. hej kära vänner, jag läser bra bloggartiklar om ditt fantastiska jobb, jag är väldigt glad för er alla, eftersom jag har funnit samma lycka hos mig själv, för några veckor sedan läste jag ett liknande vittnesbörd om relationerna rådgivning webbplats på mitt arbetskontor, en kommentar publicerad av en kvinna Jennifer Osawe från Madrid hon vittnade online och sa en stor man från Africana nation som heter Dr.Oduduwa kunde ta tillbaka sin ex pojkvän efter 12 månaders uppbrott. jag var motiverad och överraskad att höra om kärleksspelldel arbete verkligen riktigt, jag försökte kontakta samma Oduduwa via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) för brådskande lösning för att återställa min man man, vi gifter oss för ca 2 år har jag separerats. Jag skickade genast ett mailmeddelande till Dr.Oduduwa, jag fick omedelbart svar, han berättade för mig att han kan hjälpa mig, han sa att mitt fall är för enkelt för honom att hantera eftersom han har löst liknande fall under åren. Jag gav det ett försök, för jag har inget att förlora från att försöka. han krävde fotobilder och jag köpte ljus och andra stavningsmaterial som krävdes för ett framgångsrikt resultat. För två dagar sedan, som var tisdagmorgon efter att kärleksspelldelen aktiverats, fick jag ett telefonsamtal från min exmanns man, han pratade så snällt med mig och ber om ursäkt för att jag bryter med mig att det var djävulens handarbete och han kände sig väldigt förlåt, jag förlåter honom och tackar honom för att komma tillbaka. det var chockerande och en stor överraskning. jag kunde aldrig föreställa mig att det kommer att fungera så fort fram till igår morgon kom min man man tillbaka hem för att träffa mig och våra två underbara barn vi är alla glada som en familj.
    Dr.Oduduwa har stora magiska stavningskraft för att lösa följande: ...
     1) älska stava del för att vinna spel
    2) Återställ tillbaka Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Makens förtroende makar
    5) bindande stavning för att bo tillsammans för alltid
    6) Breakup Spells (avsluta förhållandet)
    7) Magiska rötter och örter för stark uppståndelse och långvarigt kön
    8.) Magisk stavning främjas i ditt jobbkontor
    9) Magiska stava för att få en bebis. (kvinnlig frukt av livmodern)
    Obs! Jag var desperat att få tillbaka min ex-kärleksman med omedelbart resultat, jag förväntade mig aldrig att se ett brådskande resultat, precis som det som händer, min kärleksman ringde mig på min mobiltelefon. Kärlekstavdelningen arbetar mer snabbare för desperat kvinna eller man som söker ett brådskande resultat för att återställa äkta kärlek och fred i äktenskapsförhållandet att kontakta DrOduduwa omedelbart.

    SvaraRadera
  5. Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 20000 kr upp till 120.000.000 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com







    Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 20000 kr upp till 120.000.000 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com







    Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 20000 kr upp till 120.000.000 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com

    SvaraRadera

  6. When i get married to my wife 15 years Ago, she had a baby boy for me after few month.
    We where living happily together as a family, But she had never like the nature of my Job,
    she always complain that i do not spend much time with her and she want me to quit the job.
    i told her i will be retire soon, i beg her to cope with me at the moment, and she agreed with me.
    So one day i was giving a mission to go to Pakistan for 4 months job,
    i told her about it she accepted on a condition that i must come back home to pay a visit of 3 days after ever three weeks.
    This was our agreement before i leave for my Mission, so after two weeks my Son called me on phone and he sad Dad please rush back home, Mummy is seeing another man, coming home every night to spend the time, i think mommy is cheating on you. i was so worried and i rushed back home on that particular day only to find my wife
    with another man having a love affair with another man. i was so mad and sad in shock for two days which lead me to sickness.
    She came to me and said she want to divorced me i never believe my eyes, but i have no choice than to move on with my life.
    She knew it was my Son who told me about it, When she took my son to School the next Day s
    he Called my Son Bastard in the Present of his friends and all his friends was calling him Bastard from that Day
    and my Son was always crying home and told me that he want to quit the School again, and he said he don't want to see his Mum anymore
    i need to beg him so he could continue with his studies i do hear from him Via email once in a while,
    for the past three years now i have not set my eyes on him because of the nature of my job. I still loved my wife and i want her back to love and take good care of our son, i do not want my son to be separated from his mother. so i contacted Dr.Oduduwa Love spell Caster to help me with a magic love spell charm to make my wife return back to her normal senses and to love me and our son as before.
    Dr.Oduduwa assured me he is going to help me bring her back with powerful love magic and Oduduwa also said that my wife is under a love spell from the other man that is why she is behaving some ways not good to the family. I believed Dr.Oduduwa because i know how my wife love our son Felix and our home was happy. So i decided to perform the love spell with the help of Dr.Oduduwa. Just after 2 days of love spell activation i received a phone call from my wife she is crying and apologizing to me for everything that happen. I told her to calm down and i invited her for a dinner the next day she came home and knee down to apologize to me and our son Felix was very happy to see her mother once again. From last three month till date we are all living together as one happy family. Dr.Oduduwa love spell is real and work good. i sincerely recommend him to everyone seeking to bring back ex love today. contact (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera

MediaCreeper