onsdag 2 november 2011

Skara-Bert blir EU- stödet till Närke.

I somras så skrev jag ett inlägg om att den lilla staden jag bor i (Kumla) från EU hade fått lite pengar för att utveckla centrumhandeln.

I lokalblaskan nerikes allehanda Kunde man igår läsa att hur dessa stödpengar från ESF-fonden (dvs EU stöd) nu ska användas. En av projekten som det satsas på är en föreläsning med Bert Karlsson. http://na.se/nyheter/kumla/1.1421974-bert-karlsson-besoker-kumlas-kopman ja du läste helt rätt, Skara-Bert ska hålla föreläsning för EU-bidrag.

På något sätt känns det som synnerligen absurt, Jag har inget emot Skara-Bert han är säkert en trevlig prick och väl värd att lyssna på. Men upplägget....

Stora delar av Europa genomlider nu en stor finansiell tragedi, det görs enorma nedskärningar i den offentliga ekonomin, det är inte säkert att grekiska skolbarn kan börja skolan nästa höst, pensionsålderns höjs på löpande band (67år verkar bli EUnorm), kommer det finnas barnomsorg i Portugal om några år?, arbetslösheten är enorm.

Och mitt i denna tsunami så ska Bert Karlsson komma till Kumla och föreläsa hur man kan utvecklamcentrumhandeln, för stödpengar från EU. Svårt att finna ord, dessa stödpengar skulle jag gladeligen skänka till Greker, italienare och spanjorer där gör det säkerligen mer nytta.

6 kommentarer:

  1. Bert är säkert trevlig, och en mycket slipad...pajas. Men att EU-stöd går till sådant är väl bara ett exempel på hur det slösas med pengar inom EU.

    Trots det tycker jag det är bättre att det går till Bert, än till grekerna. Efter folkomröstningbeslutet anser jag att de inte skall ha en krona (euro) till.

    SvaraRadera
  2. Europa har en hög oansvariga politiker som har spenderat mer pengar än ländernas ekonomi tillåter.Det går inte att leva på lånade pengar hur länge som helst,till slut kommer verkligheten ifatt.Samma sak gäller även för privatpersoner som överkonsumerar.

    SvaraRadera
  3. Skattepengar åt Facebook och Bert Karlsson...

    Dags att sänka skattetrycket?

    SvaraRadera
  4. Dags att höja skattetrycket och ge riktig service zu das volk!

    Ordentligt med vakter i tunnelbanan, ordentligt med regementen ute i grönskan.

    Barnomsorg och åldringsvården ska hellre fungera än att jag betalar mindre i skatt. Har jag börjat tycka såhär på min ålders höst (27).

    SvaraRadera
  5. Håller med ovan, är det något grekerna inte ska ha så är det pengar. Grekerna måste nu gå den hårda vägen, ur det kommer styrka och välfärd. Att nu i detta läge skicka pengar till grekerna är mkt olämpligt (tycker jag) och kommer att fördröja och förvärra problemen.

    mvh anders

    SvaraRadera
  6. EU - Fin idé, men alldeles sjukt med hur pengar sprids till helt vanvettiga idéer.

    SvaraRadera

MediaCreeper