fredag 8 juni 2007

En gammal tråd på PoP

Jag tillhör dom som tycker det är ganska kul att skriva inlägg på olika forum på internet. Jag tänkte delge ett inlägg som jag skrev för nnågra månader sedan som jag själv tycker är ganska bra.

Skrivet i tråden Multiexpansion och verkstadsbolag på Privata affärers diskussionsforum 2007-03-27.

...
Att tro att de goda tiderna skulle bestå för all framtid och att allt prat om att konjunkturcykler skulle vara förbi är enligt mig fullständigt nonens.

Även om jag är alldeles för ung för att ha någon egen personlig reflektion om 80-talet skulle jag även vilja delge lite tankar om detta årtiondes slutskede. Sedan i början av 80-talet hade börsen gått väldigt bra, konjunkturen i världen i allmänhet och ex. Sverige och Japan i synnerhet var överlag mycket god. Under 80-talet hade många länder fasta växelkurser (såsom idag i Baltikum) för att säkra sin konkurrenskraft. De olika riksbankernas handlingsurtrymme var genom detta agerande förhållandevis beskuret. Under 80-talet rådde stor optimism inför nya tekniska genombrott. Företag som IBM, Texas Instruments och våra egna Astra och Ericsson hade en fullständigt lysande utveckling vinstmässigt och börsmässigt. Även om räntenivåerna var höga tillföljd av inflationen fick de flesta löntagare allt mer pengar i plånboken. Resultatet blev efter en lite trevande inledning att fastighetspriser gick upp kraftigt, byggbranschen blomstrade. Tillväxten förväntades drivas för lång tid framåt inte minst av det asiatiska undret som blomstrade. Aktieägarna på börsen blev rikligt belönade, likviditeten flödade, börsen var helt klart rimligt värderad.

Genosnittligt p/e på börsen 1987 var 14. Banker värderades runt 8-10, Verkstadsbolag runt 10. Byggbolag och teknikbolag runt 20. (källa DI häromdagen)

Sedan kom en första smäll 1987 mitt i den låga börsvärderingen. Kraftiga nedgångar svepte över världen folk börjde ifrågasätta tillväxtkraften i asien, man förvånades över hur dollarn kunde ständigt förstärkas trots att tillväxten var högre på andra håll. Börsen gick på kort tid ner 30%. När rädslan bland investerarna var över återhämtade sig börsen snabbt under 88-89. Yuppisarna pratade om att börsnedgången 87 bara ett hack i den ständiga uppåtgående kurvan. Sedan kom den rikitga baksmällan. Valutakaos utbröt, räntenivåer skenade, investeringsviljan sjönk, fastighetspriserna sjönk....på två år halverades börsens värde. Än värre var att så många som en knapp miljlon svenskar blev av med sina jobb.

Så rådet måste alltså varit att sälja alla sina aktier 1987 strax före kraschen?
Den som gjorde det blev kortsiktigt mycket stort belönad. Många gjorde också detta man sålde sina aktier när börsen gick ned och svor att aldrig mer äga aktier. Men den långsiktiga investeraren har faktiskt fått se sina besparingar ha haft en fantastisk utveckling (trots den inledadande halveringen) och börsen har på sikt ökat ung. 12-15% med utdelningar återinvesterade till idag.....

Nog talat om börskrascher, hur skall vi förhålla oss till aktier ida då?

Själv har jag en liten annorlunda approach än många andra i mitt aktiesparande. Jag bryr mig väldigt lite om hurvida jag tror att börsen kommer gå upp eller ned i morgon eller ens på 10 års sikt. Vad som händer på börsen, hur företag värderas hur räntenivåer förändras, Hedfeonder som havererar är saker som jag inte det minsta kan påverka. Däremot kan jag påverka vilka aktier jag köper. Min inriktning är att köpa aktier i företag som jag har mycket stort förtroende för, en god långsiktig historik, företag med aktieägarvänliga ledningar, hålla sig undan de största spekulationen mm mm. Vad jag hoppas på är att börsen på sikt kommer ge en bra avkastning.

Att tro att jag själv skulle kunna hoppa ur och in börsen beroende kortsiktga eller även för den delen långsiktiga upp/nedgångar är föga troligt. En hög transaktionsaktivitet lär istället föda bankerna. Historien har lärt oss att börsen både kan utvecklas bra under såväl låg som högkonjunkturer, den kan utveklas bra såväl när den nyckeltalsmässigt är högvärderad likaså kan börsen gå urdåligt när p/e talen är låga. Utvecklingen har varit klart nyckfull för att tala klarspråk. Rädsla följs ofta av girighet som i sin tur följs av rädsla...

Jag själv har valt att äga aktier i en väldiverserad portfölj för evigt men även ha en hyffsat stor slant i räntebärande tillgångar för evigt. Den lägre risken får mig att sova gott om nätterna, glädjas i uppgångar för aktieportföljen, ha möjligheten att alltid "fyndköpa" på börsen men även ha förmågan att alltid kunna byta bil utan att behöva sälja aktier. Jag är en notorisk optimist som tror att på lång sikt har och kommer aktier ha en bra utveckling. I bland kommer det gå dåligt men oftare kommer det gå bättre. Historien har visat att den som köpt aktier på marginalen är den som oftast kryper ur markanden när det är dags att kypa in...

Vad skulle då kunna utlösa en större globalt börsfall även om nu framtidsutsikterna och orderingången ser hur bra ut som helst? Som jag ser det finns det ett antal oroande faktorer som man bör ha tankarna.

-En väldigt stor obalans i ränte och valutakurser på olika marknader. Exempelvis Kina som idag har en valuta som stärkts mycket måttligt mot ex. dollarn där tillväxt inte varit i närheten av den i Kina. En kraftigt ökad kinesisk valuta kan knäcka tillväxten precis som Yen stegringen på 90-talet.
-Oljeprischock. Världen står inför en stor omställning i energiförsörjningen detta kommer inte att gå smärtfritt förbi. Risken är hög att 70-talets kriser i frmatiden kommer igen.
-Överinvesteringar. Idag flödar pengarna bland konsumenter , investerare och bolagsledningar. Risken med att ha mycket pengar är att man gör dåliga affärer. Vi har idag tendenser att gruvor öppnas i parti och minut, lastbilar och fartyg byggs som aldrig förr, huspriserna går ständigt upp. Ja detta leder alltid till att utbudet och efterfrågan kommer i balans...Ibland blir korrektionerna snabbare än någon kan förvänta sig.
-Hedgefondkollapser. Förr eller senare händer det igen...

Mitt råd är att förbereda sig på det värsta, hoppas på det bästa och trösta sig med att den framtida avkastningen på aktier ökar om börsen går ned.

I övrigt anser jag att kap 8 (The Investor and market flucations) i boken The intelligent investor är klart läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MediaCreeper