söndag 20 juli 2008
Några ord om en Sveriges äldsta verkstadsbolag
Jag får förhållandevis ofta mail från bloggens läsare och först av allt måste jag säga att jag tycker detta är riktigt skoj och jag ber om ursäkt att det ibland kan ta någon dag innan ni får svar på era mail med mina synpunkter. Men jag försöker att besvara alla mail så gott det går
Många har skrivit till mig att det vore intressant om jag kunna skriva inlägg om fler företag än vad jag gör idag på bloggen. Det är ju alltid lätt att man blir ”hemmablind” och koncentrerar sig på att lära sig så mycket som möjligt om vissa företag och vara betydligt sämre insatt i många andra bolag. Som ni kanske har förstått ligger en av mina svagheter i att jag många gånge rär mer intresserade i hur det går för företagen än hur det går för företagens aktier. Men för att råda bot på kunskapstörsten tänkte jag idag skriva ett inlägg som jag inte har berört speciellt mycket tidigare, gamla anrika Husqvarna. Ett bolag som jag inte heller äger några aktier i men det är ett intressant företag helt klart väl värt att skriva några rader om.
Husqvarna är ett bolag som är ganska lätt att förstå sig på vad dom gör. Som ni säkerligen vet så är Husqvarna en av världens största tillverkare av vad man skulle kunna kalla utomhusprodukter såsom gräsklippare, motorsågar, bevattningsprodukter och grästrimmers. Bolaget har några av de allra starkaste varumärken som går att uppbringa bland sina konkurrenter med anrika namn som Jonsered (motorsågar), Gardena (finns det några andra vattenslangar?) och evighetsmaskinen Klippo (gräsklippare).
Även om Husqvarna är en av Sveriges allra äldsta industriföretag med rötter många hundra år tillbaka i tiden så är Husqvarna (denna omgång) en ganska ny fågel på börsen som börsintroducerades för något år sedan som avknoppnings från supermamman Electrolux som har satt många ”barn” till världen som t.ex. Getinge också. Husqvarna är ett eget börsbolag sedan sommaren år 2006. Detta medför att bolaget har ganska lite egen historik även om bolaget har plockat fram en del bakåträknad.
Husqvarna har ett mycket tydligt säsongsmönster vilket inte är speciellt konstigt då de flesta kan tänkas köpa ny gräsklippare på våren/sommaren och inte i smällkalla vintern. Lika så så är det nog inte direkt vanligt att man köper motorsågar när vårblommorna slår ut i blom. Företaget som helhet säljer därför som mest under perioden mars-juni dvs perioden som man nu just har redovisat sina resultat för. Husqvarna är också kortsiktigt sett ett mycket väderberoende företag då det självfallet är så att en torr sommar ökar försäljningen av bevattningsprodukter men i gengäld så minskar försäljningen av gräsklippare då gräset inte växer lika fort. Detta göra det till ganska mycket huvudbry att förstå om bolaget har gjort bra eller mindre bra resultat och hur mycket som bero på olika faktorer som t.ex. vädret påverkat bolaget resultat.
Med tanke på dagens makroekonomiska läge med bolånekris i USA, höjda räntor överlag och ökad inflation vilket slår mot konsumenternas köpkraft är det nog synnerligen troligt att bolaget får ett tufft 2008 men också säkerligen också ett ganska tufft 2009. Bolaget har huvuddelen av sin försäljning i Europa och USA och drar inte på samma sätt som många andra verkstadsbolag nytta av den ekonomiska tillväxten i t.ex. Asien. Den Europiska och Amerikanska konsumenten är och förblir under lång tid viktig för Husqvarna och när nu ekonomin är kräv så är det nog troligt att många konsumenter låter gräsklipparen gå någon sommar till även om den börjar bli till åren kommen
Husqvarnas produkter är dock något som man skulle kunna kalla ganska nödvändiga ändå gräs skall klippas, träd skall fällas och blommorna skall vattnas såväl i hög som lågkonjunktur. Produkter som gräsklippare, trimmers och motorsågar har också en begränsad livslängd vilket gör att många kunder kommer tillbaka om några år om man var nöjd med den gamla. Och priset på den nya maskinen med lite nya finesser är säkerligen lite dyrare än den gamla så omsättningen lär öka med tiden.
Den tydliga årstidsvariationen medför både risker och möjligheter men att ett företag som Husqvarna har försäljning av olika produkter vid olika tidpunkter på året skapar vill i alla fall jag tro ganska god kapitaleffektivitet då man vet när toppar och bottnar kommer och kan anpassa produktionen till detta. De senaste 4-5 åren har Husqvarna om man tror på de bakåträknad siffrorna haft mycket god räntabilitet på det egna kapitalet, goda marginaler på sina produkter och man har förvånansvärt låga investeringsbehov i verksamheten vilket har gjort att företaget kunnat använda pengar till förvärv. Den goda intjäningsförmågan och också medfört att Husqvarna har kunnat ta upp ganska mycket skulder då det inte varit några problem med att betala räntor. Det är först sista året som det blivit tydligt att den allt kärvare omvärlden minskat lönsamheten i bolaget men likväl tjänar man bra med pengar även om hösten i år lär bli tuff.
Husqvarna har i mina ögon en mycket intressant styrelse med mycket kompentent folk. Investors VD Börje Ekholm sitter i styrelsen, Vice VDn i Lundbergs Ulf Lundahl, Styrelseproffset nummer ett Peggy Bruzelius och som styrelseordförande gamla Autoliv VDn Lars Westerberg. Bolaget är däremot på väg att ersätta den nuvarande VDn som går i pension med en ny VD i form av Electrolux vice VD.
Så hur skall man då ställa sig till Husqvarnas aktie? Långsiktigt är det ett klart intressant företag just med tanke på den goda lönsamheten och räntabiliteten som pendlat mellan 25 och 40% på det egna kapitalet och en aktie som börjar närma sig det dubbla egna kapitalet. Men samtidigt finns det risker med att företaget kommer ha ett par svåra år framför sig nu så om man skall köpa aktie idag bör man vara långsiktig och det finns helt klart möjligheter att aktien kommer bli billigare nu när bolagets vinster kanske sjunker. Dock blir det säkerligen ganska frikostiga utdelningar från Husqvarna.
På bild, Kaitumdalen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar