tisdag 22 juli 2008

Vilken produkt blir detta århundrades bil?


I dagarna har jag passat på att läsa boken Dynastier som är en resumé över ett antal mycket framgångsrika familjer och deras framgångsrika företagande. I boken skrivs det om familjer som Baring, Rockefeller, Rotschilds och Ford med allt från framgångsrikt företagsbyggande till familjeintriger och förmögenheter som i stort sett försvunnit över en natt som när Tradern Nick Leeson satte Barings bank i konkurs på optionsaffärer. Med tanke på att förefattaren är amerikan är det inte oväntat en stark slagsida åt amerikanska familjer och deras förehavande så Kamprad, Persson och Lundberg lyser med sin frånvaro tyvärr. Flera av familjerna i boken har haft sin huvudsakliga sysselsättning inom den framgångsrika bilindustrin och i boken skrivs bla. om dynastierna Ford och Toyoda (jo dom stavar med D) som har växt upp runt bilen och angränsande områden.

I år är det exakt hundra år sedan Henry Ford satte sin modell T till världen och banade därmed vägen för en enormt framgångsrik industri under 1900-talet. Bilindustrin gick från experimentverkstad i början av seklet till big business på kort tid. I Början av århundradet hade i stort sett ingen en bil, i slutet av 1900-talet hade de allra flesta familjer i Europa och USA kanske inte bara en bil utan två. Dessutom var de flesta familjer beredda att betala en halv årslön för att köpa sig en bil, dessutom var bilen en av de första konsumtionsartiklar som många vågade låna pengar för. Inte undra på att bilindustrin skapade förmögenheter för sina ägare och en industri som sysselersätter tusental och åter tusentals arbetare växte fram. Vid i stort sett varje börstopp i USA under 1900-talet ja då var de lysande stjärnorna bolag allt som oftast GM och Ford som stod i stjärnglansen och gick det dåligt för GM gick det ofta dåligt för USA. Idag går det som bekant riktigt dåligt för de flesta bilföretag möjligtvis med undantag av Toyota som är det mest framgångsrika bilföretaget på senare år. Toyotas framgångssaga de senaste 30 åren är enastående. Mer än hälften av all ökad bilproduktion sedna år 1970 står Toyota för.

Sverige har också haft sin beskärda del av bilindustrin med företag som Volvo och SAAB. Bolag som än idag betyder mycket för ett exportberoende land som Sverige med många jobb och dessutom många underleverantörer som än idag säljer stort till fordonsindustrin. Dock är varken SAAB automobiles eller Volvo PV idag svensk ägda bolag utan har sålts av Investor (SAAB) och AB Volvo (Volvo PV) och dom såldes till de amerikanska jättarna General Motors och Ford. . Krasst finansiellt måste dessa båda affärer ses som mycket lyckade ur de säljarnas synvinkel då priset på dessa bolag idag troligtvis är betydligt lägre till följd att det går allt sämre även för den svenska bilindustrin med stor förluster för både SAAB och Volvo PV. Volvos ABs framgångar och expansion idag går mycket att tacka för att man lyckligtvis klev ur personbilstillverkningen till ett bra pris och investerade dessa pengar i mer lönsam verksamhet.

När nu den amerikanska ekonomin befinner sig på ett sluttande plan med allt mer tilltagande krisstämning är det en paradox att också den amerikanska bilindustrin befinner sig i stor kris och denna gång är det nog verkligen allvar för bilindustrin. När konsumenterna nu har börjat vända bilen ryggen, bränslepriser skenar, betalningsviljan är sämre och när asiatiska bolag knaprar marknadsandelar på löpande band då har de stora vinsterna i bilindustrin vänts till allt mer betydande och accelerande förluster och det är nog ingen järv gissning att någon av de stora biljättarna i USA har sett sina sista dagar om något år eller två. Det ser nog ganska mörkt ut tyvärr också för den svenska bilindustrin och dess underleverantörer. I Vart fall är en det ganska intressant aspekt att bilindustrin gör brakförluster samtidigt som lastbilsindustrin gör storvinster.

Men den enes död är som bekant den andres bröd. 1900-talet var bilens århundrade vilken produkt eller tjänst tror du blir detta århundrades superdeal? Dvs en produkt som idag knappt finns men som om 100år finns i var och varannans hem och folk dessutom är beredda att betala mycket dyrt för och där förmögenheter skapas bland ägare. Kom gärna med förslag

Själv åker jag numera betydligt mera tåg än bil, då kan man ju dessutom skriva blogginlägg när man tar sig hem från jobbet.

På bild, en trött älskling (min älskling givetvis) långt från bilar och trafik

8 kommentarer:

  1. Jag tänker att uppvärmningssystem och system för avfallshantering kommer vara det hushållen är beredda att lägga pengar på i framtiden. Det förstnämnda kanske speciellt här i norden där det är kallt på vintern, med stigande elpriser och så vidare. Avfallshanteringen globalt kommer säkert bli betydligt dyrare när länderna kommer på att de inte bara kan slänga soporna i haven längre (eller dumpa dem i Neapel).

    Annars har jag ingen aning. Jag väntar själv på den här skärmen på sprayburk man tagit fram en prototyp på, som man sprayar på väggen och som drivs av solenergi. Samt den trådlösa elen.

    Energisnåla, högteknologiska produkter som sparar yta och pengar får jag sammanfatta med.

    SvaraRadera
  2. Hej Cristoffer,
    Nasta nya superprodukt blir XXXXXXXx, maste forst fixa varldspatent pa den :) Skamt asido, energifragan blir nog ett att vara storsta problem for den nasta 100 aren. Den som kommer pa en metod att utvinna soleneergi pa ett billigt satt och med hogre verkningsgrad har nog pensionen raddad...

    SvaraRadera
  3. Solenergi har onekligen framtiden framför sig. Både som uppvärmning och som elkälla.

    En panel på taket och en apparat i garderoben där man kan se inkomster och utgifter när det gäller el och kanske sedan en koppling in på elnätet så man direkt kan sälja strömmen, det vore väl inte så dumt!

    SvaraRadera
  4. Tja kanske blir "balkong-elen" en riktig storsäljare där man kan göra sina egen el genom solceller.

    http://egenel.etc.se/artikel/6

    SvaraRadera
  5. Elmotorer om alla byter från Bensin och Diesel till el kan det säljas en del.Båtar bilar gräsklippare mm

    SvaraRadera
  6. Livsförlängning. T.ex. genom genterapi, nanoteknologi, en kombination av de två eller liknande.

    http://futurememes.blogspot.com/2008/07/next-big-vc-market-life-extension.html

    Det är emellertid inte en konsumentprodukt av samma slag som bilen så det kanske inte var det du menade.

    Vad vill människor: jo, kommunicera, umgås, leva och fortplanta sig. Transport och kommunikation samt nöjen och läkemedel lär fortsätta utgöra nav för framtida succéer. Bilar kanske ersätts av privata rymdraketer, telefonen ersätts av telepatiimplantat, sex utvecklas i virtuella världar av Matrixkaliber.

    SvaraRadera
  7. Nu tycker jag allvarligt talat att ni svamlar i kommentarerna. Frågan gällde en produkt som folk VILL ha, som ger en skön känsla och status. Jo, vi BEHÖVER solenergi, energisnålt och allt det där men jag tror aldrig någon går till sin granne och säger "Spana in min elräkning! Jag har sänkt den med solenergi. Så jäkla coolt!"

    Bilen gav ju en oslagbar frihetskänsla och en viss statuskänsla. Man har ju till och med en kärleksrelation till sin bil. Jag kan dock inte komma på någon ny produkt som kan revolutionera människors liv på det sättet.

    SvaraRadera
  8. delta divpbr encountering judiciary rana judicial themcreating torbjorn briefly orchestral bypass
    lolikneri havaqatsu

    SvaraRadera

MediaCreeper