söndag 16 januari 2011

ska privatekonomi verkligen vara ett skolämne?

Organisationen aktiesparna har i flera års tid aktivt lobbyarbetat för att privatekonomi skall bli ett skolämne eller i alla fall undervisas mer i skolan. I detta arbete har man fått stöd från många håll, banker, ekonomijournalister och bloggskribenter har slutit upp och proklamerat sitt stöd.

Jag förstår till full intentionerna bakom detta och många med mig känner säkert en oro inför så dåliga kunskaper kring privatekonomi som många ungdomar (och vuxna) har. Exempel på sjukdomssymptom som sms-lån, avbetalningsköp av nya stundenttvn, total okunskap kring pensionssystemet, är många och givetvis bör vi ha en högre kunskapsnivå kring privatekonomi i det stora hela.

Men det finns också en annat stort problem, att vi lastar i stort sett alla samhällsproblem på just skolan. Vi kan ta några exempel. Vi blir allt mer fysiskt inaktiva framför dator occh tvspel och överviktsproblematiken i samhället blir allt värre, problem är skolans, för att vi inte har tillräckligt med idrottstimmar.

Men datorer är förstås viktiga, så mer utbildning med dessa blir så klart skolans ansvar. Att vi alla äter så mycket skräpmat och inte lagar mat längre är förstås skolans fel dår vi har för lite hemkunskapsundervisning. Simkunskapen blir sämre, skolans fel, att vi måste bli mer "klimatsmarta" är förstås skolans ansvar. Och sedan femtioelva olika samhällsproblem, allt lastas på skolan och med en viss bergränsad tid till förfogande så fördelas timmarna ut på allt fler olika utbildningsområden ofta i kombination med inte allt för stora koomunala resurser till förfogande för skolan.

Ett ämne där svenska skolelever blir allt sämre är mattematik, kort sagt vi halkar efter. Från att en gång i tiden haft världsledande skolkunskaper i mattematik blir vi allt mer medelmåttor globalt sett. Kanske hänger detta lite ihop? Jag tror, tyvärr att det är många ungdomar som har stora svårigheter att räkna ut hur stor månadskostnanden på lånet om kanske 125 000kr till den första lilla bostaden blir i månanden. Troligtvis betydligt mer beroende på dåliga mattematikskunskaper än på dåliga kunskaper i privatekonomi
Published with Blogger-droid v1.6.5

8 kommentarer:

  1. Jag tycker att du har delvis rätt. Vissa saker tycker jag mer hör till föräldrarnas ansvarsområde.

    Men å andra sidan, sålänge vi har ämnen som estetisk verksamhet som obligatoriskt ämne ända upp i gymnasiet, oavsett vilket program man valt, finns det nog utrymme för omprioriteringar.

    SvaraRadera
  2. Ligger mycket i det du skriver.Frågan är om vi inte ibland har för stora krav, kan vi verkligen vänta oss att allt kommer att bli perfekt bara vi producerar tillräckligt många informationsbroschyrer, skapar tillräckligt många websidor med aldrig så nyttig information och klämmer in allt tänkas kan på skolschemat?

    SvaraRadera
  3. Kunskapen om mat(t)ematik kanske är låg bland dagens elever, men vi får hoppas att de i alla fall kan stava till det.

    SvaraRadera
  4. Hade en viss tro på att kommentaren ang. Stavning skulle komma upp :-)

    SvaraRadera
  5. menade inte att vara dryg. keep up the good work

    SvaraRadera
  6. tycker definitivt det ska vara med i skolan. Sticker ut hakan och säger att alla som börjar ta ansvar /skaffa lite intresse för personlig ekonomi redan i skolåldern kan vara ekonomiskt oberoende 40 års åldern. Nu är detta inte allas mål, men för dem som tycker det är trevligt med frihet och flexibilitet och att kunna vara med och skapa fler jobb för andra så är det här det börjar - hur hanterar man sin egen ekonomi och sina utgifter, vad är en aktie, hur startar man ett företag, etc etc. Vissa har tur som har föräldrar som ger vägledning i detta, men för alla som inte har det tycker jag det är vettigt att man får grunderna i skolan. Sen är det givetvis inte skolans ansvar vad man gör med kunskaperna - 9 av 10 kommer tyvärr ändå inte utnyttja kraften i att börja intressera sig för detta tidigt..

    SvaraRadera
  7. Det stora problemet är att ett lån till den första lilla ettan i åtminstone vore tre större städer är 10-dubbelt det du beskriver :)

    SvaraRadera
  8. Tur att nån annan redan tog upp stavningsfrågan, annars hade jag gjort det :-)

    Men skolans första uppgift måste väl ändå vara att ge kunskaper i ämnen som ligger till grund för fortsatta studier; läsning, skrivning, matematik, språk. Just brister i matematikkunskaperna är ju nåt som är mycket svårt att reparera i efterhand.

    Att Sverige halkar efter här är ett stort problem på sikt. Många av våra industrier har ju levt på att det varit lätt att rekrytera ingenjörer med god kompetens.

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel