tisdag 8 april 2008

Den tekniska utvecklingen ger möjligheter


Då har man nu åter internetuppkoppling i nya lägenheten men som sagt skadar det nog inte att vara utan uppkoppling i hemmet under en eller annan period.

För oss som är aktieägarare så är vi just nu inne i en period där bolagen genomför sina bolagsstämmor och där årsredovisningar, ansvarfriheter, bonusprogram och aktieutdelningar klubbas igenom. För de allra flesta brukar det tyvärr vara svårt att hinna med och besöka bolagstämmor som normalt genomförs dagtid och i klar majoritet i Stockholm och det kan då vara svårt att vara på plats och rösta för sina aktier speciellt om man som jag bor några mil därifrån (även om jag dock i arbetet idag var i Sthlm). Personligen räknar jag därmed att i år inte hinna med en enda bolagstämma tyvärr.

Personligen är jag mycket förtjust i den tekniska som skapar bättre möjligheter för aktieägare. Informationsutvecklingen har skapat bättre möjligheter att ta del av informaton från bolagen, lättare att komma åt ex. rapporter och mediauppgifter om bolaget man har ägarintresse i. De senaste årens bandbreddsutveckling medför också möjligheter till interaktion med bolagens intressenter genom te.x. ljud och filmklipp. personligen tycker jag denna utveckling är synnerligen trevlig och det dröjor nog inte många år förrän vissa bolagsstämmor medger deltagande på stämman på distans via internet.

Ikväll har jag t.ex. tagit del av SCAs Vds anförande vid bolagsstämman som hölls idag klockan 15 som en videoupptagning på deras hemsida. Intressant och lärorikt, trots att man inte var på plats.

1 kommentar:

  1. Hej Christoffer,
    Tack för tipset av anförandet på SCA bolagstämma.
    Jag tycker att framtiden ser mycket positiv ut för bolaget.
    Har själv under en längre tid ägt aktier och ser väl fallet efter stämman som en möjlighet att öka. Eftersom jag är en långsiktig innehavare, så bekymmrar jag mig inte så mycket efter att leta "bottnar" utan ökade med en portion idag då jag anser aktien som köpvärd. Fortsätter det neråt finns ju möjlighet i dessa utdelningsdagar att öka lite till längre fram. SCA är en mycket intressant aktie, den fina historiska direktavkastningen får vi på köpet.

    Är ni nöjda med lägenheten ?
    Brukar ta ett tag att få ordning på alla saker .....

    Vänliga Hälsningar
    Rille

    SvaraRadera

MediaCreeper