onsdag 23 april 2008

Den tråkiga demografiska utvecklingen

Den demografiska utvecklingen i många av västvärldens länder är något som betydligt kommer påverka den kommande ekonomiska utvecklingen i dessa länder. Kortfattat handlar det om att dels att medellivslängden ökar, 40-talisterna (som föddes i glädjeyran efter WW2) snart börjar bli pensionärer och gå från den "närande" till "tärande" delen av samhällsekonomin och inte minst det faktum att de lite mindre barnkullarna på 70,80 och 90 talet nu skall ta ett större försörjningsansvar för samhällsekonomin. Denna omvandling från en tidigare pryamid över befolkningen till ett skyskrapa eller i värsta fall en trädformad demografisk kurva som stressa många olika delar av samhällsekonomin helt klart med allt från äldrevård, gymnasieskolor, pensioner och barnomsorg osv. Men denan utveckling skapar givetvis också möjligheter för goda affärer och goda investeringar. Investor t.ex. har uttalat sagt att deras allt större fokusering på hälsovård är en medveten strategi tillföljd av den demografiska utvecklingen.

De senaste dagarna har det i media t.ex. uppmärksammats hur dåligt förberedda många kommuner är för de garantier som finns för äldre kommunalanställda som snart är pensionärer. Jag skall villigt erkänna att detta är en sak om gör mig förbannad, om man som kommun ger ett löfte om en viss pension som pensionär är det av yttersta vikt att kommunerna avsätter tillräckliga försäkringspremier för detta löfte. Precis på samma sätt som om man som privatperson har målsättningen att spara ihop en miljon på 10 år måste avsätta en stor summa varje månad. Kommunerna har haft alldels för lite fonderade pensionsmedel samt att man har många gånger haft dåliga finansiella rådgivare. Säkerligen kommer många kommuner de kommande åren få känna av att tom kommunalskatten måste höjas för oss "ungdomar" enbart för att täcka upp för kommunalanställda 40-talisters pensioner. Även i det allmänna pensionssystemet fanns tidigare (ATP-systemet) flera tecken att att det systemet kunde innehålla bubblor och allt för vidlyftiga pensioner mot vad samhället kunde tänkas klara av. Därför är det mycket bra att Sverige i mycket högre grad nu har ett bättre än tidigare långsiktigt stabilt pensionssystem där framtidens generation inte börjar livet med att stå i skuld till sina föräldrar. i många värstvärldens länder saknas dessa strategiska beslut t.ex. Grekland och i viss mån också Frankrike. Här ligger det många hundar begravna helt klart och tom Warren Buffet skrev i senaste "letter to shareholder" att pensionsskulderna i västvärlden mycket väl kan vara nästa bubbla för de finansiella systemen när mängder med pensionärer om några år skall få ut sina garanterade pensioner medan skatteintäkterna minskar och/eller de fonderande medeln har varit alldeles för små och givit för dålig avkastning. En ekvation som inte är hållbar.

Vi får hoppas på att Sverige tillhör länderna där stressen på samhället inte blir allt för stor och där den ekonomiska utvcklingen kan vara stabil och utvecklas bra. Men, alla samhällsförändringar skapar som bekant affärsmöjligheter och duktiga företag kommer säkerligen uppleva en mycket god tillväxt i en lite mer dämpad samhällsutvckling.

De senaste dagarna har det som bekant blivit lite av en trend att bli mer personlig på sin "ekonomiblogg". Vissa har beskrivit klänningar och vissa har satt ut en fin bild på sig själv. Själv har jag ju som bekant inte varit anonym utan helt "öppen" med vem jag är som skriver så det har nog inte varit någon konsta tt få tag på en bild på mig. Men i vilket fall som helst här kommer i alla fall en liten bild på mig. Så här ser man ut, helt enkelt.

15 kommentarer:

  1. Åh vad skoj - och vilken fin bild! Du ser glad & trevlig ut! Var är du någonstans på fotot?

    Nu vågar jag för den delen gissa att du är en riktig naturälskare också, precis som jag. :-)

    SvaraRadera
  2. tack, Fotot är taget på Besseggen i södra Joutenheimen i Norge. jo det där med natur stämmer nog alldeles förträffligt, brukar ha 10-15 nätter om året i sovsäck.

    SvaraRadera
  3. Nä det var ingen man sett någon gång så vitt jag vet.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig bild! Naturen är något man måste bli bättre på att uppleva.

    SvaraRadera
  5. Man ser verkligen att du trivs, jättefin bild.

    Själv cykelkryssade jag mellan innerstadsbilarna i rusningstrafik idag, det var inte en lika trevlig naturupplevelse.

    SvaraRadera
  6. Aha, Norge - där kan man hitta vacker omgivning. Har själv varit mest i Kebnekajse och tycker om det med, både vinter- och sommartid. :-)

    SvaraRadera
  7. Hej Stoffe!

    Visst sjutton är det din födelsedag idag den 25:e? Grattis på dig i så fall och snygg bild.

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Grattis på födelsedagen - jag var tvungen att skvallra om din födelsedag... Sorry - men sådant får inte gå obemärkt förbi! ;-)

    SvaraRadera
  9. Din blogg är helt klart den bästa ekonomibloggen på nätet, bra jobbat!

    Jag har alltid varit intresserad av ekonomi och följt börs och ekonomi sedan jag var barn. Det är dock först nu som jag har börjat investera och köpa aktier.

    Jag tycker speciellt om dina inlägg om investsteringsteori och värdering. Jag har verkligen lärt mig mycket bara av att läsa din blogg.

    SvaraRadera
  10. Grattis på födelsedagen !

    Mvh /Rille

    SvaraRadera
  11. I slutet av 80-talet/början av 90-talet var det en riktig baby-boom, jag minns inte riktigt varför, men det var det. Och förhoppningsvis kommer de att kunna fixa våra pensioner i framtiden, såvida vi inte fixar dem själva :-D.

    Fö får man förmodligen gratulera på födelsedagen då.

    SvaraRadera
  12. Grattis på din storadag!

    /Sara

    SvaraRadera
  13. Detta är onekligen en av anledningarna till att jag ska bli ekonomiskt oberoende. Jag litar helt enkelt inte på att "staten" ska kunna försörja mig när jag blig gammal, i alla fall inte på så vis som motsvarar det liv jag kommer att vilja leva.

    SvaraRadera
  14. Demografi är intressant. Demografit+investeringar är ännu intressantare. Vet du t.ex. att medelåldern i Sverige är runt 40år medan den i Uganda är 14år. Och att många länder går igenom en 30-40års period med väldigt få gamla och väldigt få unga. Dvs, antalet yrkesverksamma per capita är då mkt hög.
    Min poäng. sverige och andra västländer har gått igenom denna period och blivit rika på kuppen. kanske samma sak kan hända i Indien (de är snart i denna sits)och Afrika (de är i denna sits först om 50 år men ändå)? ==> mer fokus på demografi!!

    SvaraRadera

MediaCreeper