onsdag 16 april 2008

Många som var på Avanzadagen...


Flera bloggskrivare verkar ha varit på gårdagens tillställning från Avanza, den sk. Avanzadagen i Globen. Personligen tycker jag det är mycket kul att besöka tillställningar som dessa och skulle gärna ha varit där om jag hade haft möjligheten. Stockholm är trots allt en bit bort för min del.

Dock var jag under gårdagen också upptagen på andra äventyr då jag och min fru var på studiecirkel om att bli adoptivförälder (första gången av 10). Att man genomgår en sådan utbildning är idag lagstadgat om man skall få tingsrättens tillstånd att adoptera. Förhoppningsvis skall det även fortsättnings bli kul och lärorikt att genomgå kursen. Vi är också numera medlemmar i en adoptionsorganisation som också är ett krav för att kunna få en adoption i lås. Allt räknar vi med förhoppningsvis är klart om 3-4 år om allt går som det ska. Men hur sjutton skall man kunna välja land. Men visst hade det varit kul att resa till Sydafrika, eller kanske filippinerna...eller något annat asiastiskt land eller kanske.....ja svårt är det minst sagt.

Däremot skall jag under morgondagen passa på att dricka en kopp kaffe och snacka lite skit med Vice Vdn i en av Sveriges största investmentbolag, känn på den kära ekonomibloggare... :-)

10 kommentarer:

  1. Jäklar så spännande med Adoptionskursen! Hoppas att allt går vägen!
    Jag förstår beslutsamhetsångesten för vilket land, men spontant hade jag nog satsat på Asien. Vet inte varför, men det känns naturligt för mig...

    Hmpf, inte ett dugg avis på din möjlighet att gå och fika med sånna lirare. Inte alls. Inte något. :) Skriv en rad om det sen är du snäll !

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Jag blir så glad när jag läser att du ska adoptera. Det är något av det finaste man kan göra. Ett land som jag tycker att du ska ha i åtanke är Kambodja. Dels eftersom det är ett land som har enorma svårigheter och dels eftersom kambodjanerna är ett härligt folk att ha att göra med. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Var, när, hur och med vem?

    Mvh David

    SvaraRadera
  4. Typiskt David... att fokusera på det MINST viktiga i ditt inlägg..
    ;0)
    Jättespännande med adoptionen!! Det blir som en 36-48 månaders graviditet! Känn på den elefanter!
    Lycka till!!!

    //KM

    Ps:Hoppas givetvis jag med att du berättar om ditt möte förstås...
    OCH vilket land ni väljer.
    Får man adoptera från öst, typ Ryssland så hade jag nog gjort det. Har Ryska barnhems-dokumentärer i färskt minne...

    SvaraRadera
  5. Vem? Skriv lite intressant sen.

    SvaraRadera
  6. Två spännande nyheter! Hoppas också på mer information både om din fika och varifrån ert barn kommer hämtas.

    SvaraRadera
  7. Alltså. Är det en ekonomiblogg eller ?

    Skriv lite mindre om ditt privatliv tack.

    monney talks.

    SvaraRadera
  8. Blev faktiskt lite rörd av ditt inlägg, hoppas allt går bra och lycka till!

    SvaraRadera
  9. På tal om Avanzadagen så undrar jag om du har några tankar kring Avanza som aktie sett i 5-10 års perspektiv? Vad jag förstod visade senaste rapporten på starkt ökat kundunderlag, men sämre finansiellt resultat. Kanske vänder med konjunkturen om ett tag?

    SvaraRadera
  10. Ang. Avanza så tycker jag överlag det är ett fint och välskött företag som jag dessutom är kund i flera olika produkter.

    Bolaget har en underliggande verksamhet som binder mycket lite pengar med påföljden att det troliga är att bolaget över tiden kommer kunna göra ganska stora aktieutdelningar ( i stort sett hela vinsten varje år). Självfallet kommer bolagets intjäningsförmåga hänga med börsutveckling så det krävs att man har ett långsiktigt god framtidstro på börsen för att man skall invetsera i bolaget. Avanzas utveckling in på pensionsområdet är spännande och klarar man av att på detta område ta mycket kunder så kommer man få en mycket stabil kassako med framförallt hög reglbundenhet i insättningen av friskt kapital.

    Om det blir en sämre börsutveckling under längre tid så gäller det att Avanza är duktiga på kostnadskontrollen, det är framgångsfaktorn för att tjäna pengar under dåliga tider i deras bransch.

    SvaraRadera

MediaCreeper