tisdag 29 april 2008

Hur reagerar du på svängningarna på börsen?



Att volaliteten blivit klart högre på stockholmsbörsen sista halvåret har nog inte undgått någon. Kraftiga kursförändringar från den ena dagen till den andraibland verkar det vara tjurrusning efetr aktier varpå efetrföljande dagar medför kraftiga utförsäljingar som resulterar i stora nedgångar.

Investerar man i aktier måste man dessvärre vara beredd på att det svänger en hel dit hit och dit såväl kortsiktigt som långsiktigt och många gånger kan det för en novis i stort sett omöjligt att förstå varför just reaktionen blev åt det ena eller andra hållet. Inte minst sista veckan har detta visat sig stort med t.ex. Ericssons första kvartalsrapport som visar på att vinsterna i bolag i stort sett halveras i jämförelse med förra året men marknaden pustar ut av att det inte blev värre och aktien stiger med 20%(!) på rapporten och Idag var det t.ex. SCAs tur att gör marknaden besviken när man bara redovisar en vinstökning på 6-7% per aktie och aktien skickas ner i källaren med tvåsiffrigt minus i procent. Man bör dock vara medveten om att långsiktigt är det betydligt trevligare att vinster växer lite än vinster som sjunker kraftigt...ingen ont sagt om Ericsson dock

Som långsiktig aktiesparare måste man vara medveten om att reaktionen på rapportdagar allt som oftast styrs av dels förväntningar om ett visst resultat samt framtidsutsikter. Om ett bolag mao slår förväntningarna på en rapport samtidigt som man signalerar en något mer positiv framtidsutsikt brukar allt som oftast aktien stiga kraftigt oavsett om företagets vinst skulle dyka som i fallet ericsson och om däremot företagets resultat inte når upp till förväningarna och företag signalerar lite sämre utsikter de kommande kvartalen får man vara beredd på att aktier "åker ner i källaren."

Jag tror dessa stora svängningar på börsen tyvärr kan sätta folks känslor i spinn och utlösa lite olika knepiga tankebanor. En logiskt åsikt som jag kan förstå att många tycker är att detta med aktier verkar vara en form av biongolotto där kurser hoppar upp och ner lite slumpmässigt och varför skall man då äga aktier? Detta är direkt felaktigt, ett företags bakomliggande verksamhet kommer ALLTID på lång sikt mer eller mindre återspeglas i företagets aktiekurs och utdelningsutveckling. En annan sund reaktion är att tro att man kan utnyttja dessa kraftiga svängningar på rapporter till att rapportspekulera. Tänk den som satt med några trevliga köpoptioner i Ericsson härom dagen, en avkastning på kanske 1000% på någon timme. Det kan givetvis locka fram vilken gambler som helst men själv är jag övertygad om att spekulationer av detta slag förr eller senare leder till några ordentliga felsatsningar då mycket av kapitalet kommer ätas upp såvida man inte ständigt skulle sitta på insider information.

Äger man aktier på ett klokt sätt måste man såldes på lång sikt vara beredd på att vissa rapporter leder till negativa reaktioner och vissa rapporter leder till positiva resultat och långsiktigt kommer utvecklingen följa företagets utveckling.

En bra tumregel tycker jag är att en aktiesparare måste klara av att se sitt sparande halveras, skulle man inte klara av en sådan nedgång skall man inte spara i aktier eller i alla fall dra ner risken. Tänk på "Aktiestinsen" som haft en årliga avkastning på ca. 20-22% per år i avkastning och ändå fått se sin portfölj halverad två-tre gånger sedan 40-talet.

Hur känns det för dig när det svänger?

10 kommentarer:

  1. Än så länge har jag ju inte så mycket pengar i mina aktiefonder (jämfört med många andra ekonomibloggare och människor i allmänhet), så det känns inte så farligt när de rasar.

    Tror dock att nerverna kommer visa sig betydligt mer för mig när kapitalet blir större, och då får jag nog jobba mer och mer med att ta kontrollerade beslut i stället för att handla i panik. Detta är vad jag inbillar mig nu i alla fall, vi får väl se när (om) jag kommer dit.

    Tror också att jag kan bli lite extra nervös eftersom det är min egen "sjukdomsförsäkring" som det gäller - men jag ska gardera mig lite genom att även spara på andra sätt. :-)

    SvaraRadera
  2. I dessa volatila tider kan det vara värt att gardera sig med sälj warranter/optioner. Det är en relativt billig försäkring mot en stor förlust.

    SvaraRadera
  3. Hej Cristoffer,

    Jag måste nog faktiskt säga att det är ganska trevligt när det svänger, även om man i vissa fall kan bli väldigt förvånad.
    Varför är det då trevligt när det svänger ? Jo det är då man kan få fina tillfällen att handla bra aktier till ett pris som man ganska säkert historiskt sett kan räkna hem en vinst på så småningom.

    Man skall nog vara tacksam för att det svänger lite då och då, det är detta som både ger charmen och möjligheterna i det här spelet :-)

    Tackar för en mycket läsvärd blogg !
    Vänliga Hälsningar /Rille

    SvaraRadera
  4. Men Cristoffer det vi aktiagare far betalt for att ta viss risk. Vi far nagra procent, kanske 3 - 4, plus riskfri ranta for det. En del av denna riskpremie ar val ocksa att ta volatiliteten. Om borsen skulle ga upp knappt 10 % per ar skulle aktier ge en jamnare avkastning och upplevas som trygga(detta efterstravar hedgefondforvaltare).

    Nu gar aktier kanske upp 10% i snitt. Det innebar upp 40% ibland och ner 30% ibland. Men det far man leva med. Och man kan oftast inte alltid kopa aktier nar de ar som billigast, for man vet inte nar det ar. Men kan kanske undvika att kopa aktier nar det ar som dyrast med hjalp av fundamental analys. De gor stor skillnad.

    SvaraRadera
  5. Detta var ett inlagg fram Riskminimeraren.

    SvaraRadera
  6. Hej Christoffer,
    Bra inlagg! Haller helt med om E/// och SCA jamforelsen. Marknaden ar inte alltid latt att forsta (som att premiera ett foretag som presenterar halverade marginaler).

    Du slar huvudet pa spiken nar du sager att man skall kunna forlora halva vardet utan att fa kalla fotter. Instammer helt. Om man investerar med kapital som ligger utanfor nodvanding buffert kan man ta det lugnt aven i trakiga tider. Gar det alltfor daligt kan man koppla av fran borsen under langa tider for att scanna av emellanat och ev tillaggskopa.

    SvaraRadera
  7. Visst håller jag med er Rille och Riskminimeraren!

    Svängningar kan dels utnyttjas till att göra bra investeríngar och dels är ju det dessutom detta faktum med den riskfyllda verksamhet som många företag har att vi får betalt för att bära risken.

    Känslomässigt är det definivt viktigt att förhålla sig till svängningarna och inte tro att man förlorar/vinner pengar på volitet alt. atty man helt enkelt tröttnar och säljer av allt.

    Magnus>Optionsförsäkringar (covered call) är förhållandevis intressanta idag lika så om man har stor kassa är det intressant att ställa ut säljoptioner mot kassan.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det känns ganska ok, men hade jag inte bestämt att jag alltid ska behålla (såvida jag inte behöver pengarna) hade jag nog varit betydligt mer stressad.

    Ser inte fram emot att göra min månadsrapport för april dock, tror depån backat många tusen i värde.

    SvaraRadera
  9. Det var ju roligare på börsen för ett år sedan än vad det varit efter det man har ju faktiskt nästan sett portföljen halveras eller åtminstone vissa innehav.
    Desto roligare blir det när det vänder.

    SvaraRadera
  10. Stockman!,
    Det vore väldigt trevligt med en ny kommentar från dig angående SCA. Hur pass säker är 100:- nivån. Är det enligt dig läge att köpa på sig mer nu efter avkastningen?..Med din insikt, är någonting konkret på gång i SCA? Är detta börsens säkraste papper - eller vilket är? Dina inlägg om SCA är såpass intressanta att jag rentav längtar efter dina tankar kring detta bolag. Kan du tänka dig att skriva ner dina aktuella tankar kring denna skogsaktie??
    Vore väldigt tacksam... /TOPFLITE

    SvaraRadera

MediaCreeper