tisdag 6 oktober 2009

Hur nöjd är du?


Varje år så genomförs det sk. Nöjd kund undersökningar bland alla svenska banker dessa genomförs av den oberoende organisationen svenskt kvalitetssindex. Undersökningen genomförs såväl bland privatpersoner som företagskunder och det publiceras också årlig statistik över kundnöjdheten totalt sett.

I statistiken finns ett antal intressanta fakta kan jag tycka. En aspekt är att vi svenskar övertiden faktiskt blivit allt mer nöjda med våra bankontakter. Går vi tillbaka i tiden, 5, 10, 15 år så var vi då mindre nöjda än idag. I förhållande till fjolåret är dock företagskunder klart mindre nöjda i år medan privatpersoner överlag är mer nöjda. Bankkrisen till trots så verkar bankerna har prioriterat kundvården.
Den svenska bank med allra mest nöjda kunder är Länsförsäkringar bank med Handelsbanken som god tvåa och den bank som idag har minst nöjda eller mest besvikna kunder eller hur man nu skall förklara det är SEB och Sparbanken Finn. En bank som i förhållande till fjolåret tappat mycket i kundnöjdhet är Danske Bank medan ”bubblaren” uppåt är ”övriga banker” (t.ex. Ikanobanken, Nordnet, Ålandsbanken osv.)

Bland de fyra svenska storbankerna så har Handelsbanken de i särklass mest nöjda kunderna och det som är förhållandevis imponerande är att Handelsbanken faktiskt av storbankerna har haft nöjdast kunder, 21 år i rad(!), en rejält lång tid. I förhållande till fjolårets mätning så har Handelsbanken i år mer nöjda kunder, Nordea i stort sett oförändrat medan Swedbank och SEB i år har allt mindre nöjda kunder. Nordea/nordbanken är historiskt en bank med många missnöjda kunder men här så verkar kunderna bli allt mer nöjda och för första gången har nu Nordea mer nöjda kunder än både Swedbank och SEB.

Personligen så är jag nog s nöjd med min bank (har främst Handelsbanken men även lite Länsförsäkringar och Avanza Bank). Framförallt så har jag en fantastiskt trevlig personlig bankvinna på Handelsbanken.

Är du nöjd med din bank och vilken/vilka banker är det?

8 kommentarer:

  1. Nöjd ska man aldrig vara?

    Mina banker är SHB, Avanza och Skandiabanken. Och eftersom jag är en 'nätmänniska' så kan jag inte vara nöjd med SHB webbtjänster - de är gammeldags och fula. Skandiabanken har en mycket bra internetbank som är strukturerad och väl fungerande. Avanzas nätbank är full av funktioner men saknar struktur - den är rörig och ger läsaren 'info overload'.

    SvaraRadera
  2. Nej det har du nog rätt i. Helt nöjd skall man aldrig vara.

    SHB har nog inte den bästa nätbanken men jag tycker nog den är fullt jämförbar med Länsförsäkringar och Swedbank.

    Skandiabanken (som min fru haft tidigare) håller jag ritkigt inte med om. Jag tyckte den banken ordentligt kantig men det vara för mnågra år sedan så den kanske är ändrad nu.

    Håller med om rörigheten på Avanza. Dom borde ta ett rejält nytag.

    SvaraRadera
  3. Jag anvander mest Nordnet men sedan lange aven kund i SEB.

    Skoter i princip allt som gar via natet och har ligger Nordnet hastlangder fore SEB nar det galler struktur, funtionalitet och utbud.

    Hos SEB ar jag dock mycket nojd med mina kontaktpersoner men det ar kanske pga att jag anvander en speciell grupp som har hand om kunder bosatta utomlands, sa de ar mycket responsiva, intresserade och trevliga.

    Bada banker ligger betydligt fore mina engelska banker (First Direct men framforallt Barclays); sarskilt Barclays ar usel pa natet och personalen okunnig, sa det ar mycket darfor jag gor allt jag kan i form av placeringar etc via Nordnet.
    /FFM

    SvaraRadera
  4. Har en fristående Sparbank med bra service.
    Handlar aktier och fonder hos Aktiedirekt vilket är helt suveränt.
    Så med andra ord är jag mycket nöjd med båda mina banker.

    SvaraRadera
  5. Jag är nöjd med min bank, Swedbank. Gillar deras studenterbjudande med kostnadsfritt VISA-kort och internetbank så länge man får CSN. Annars tycker jag "de vanliga" bankerna är för lika för att man skall kunna säga att en är bättre än en annan...

    För aktier använder jag Avanza och det var inte helt logiskt hur man gjorde/gör. Mer tydlighet och enkelthet för nybörjare efterfrågas!

    SvaraRadera
  6. Tröttnat på Swedbank. Avslutar allt imorgon och sticker till SHB. Har dock kapitalet på Avanza

    SvaraRadera
  7. Nöjd med avanza och swedbank. AVanza har de jävulskt plottrigt, men jag tror att de kan bli bra.

    Swedbank, bra bankkontakt, lite avgifter, bra internetbank.

    SvaraRadera
  8. Mina banker är Avanza , Swedbank och Östgötabanken/DanskeBank


    Avanza är Ok men lite plottrig , de gör dock vad de skall och håller ungefär vad de lovar , inga avgifter på pensionprodukterna och vissa anställda på supporten är mycket kompetenta.

    Swedbank har till för 1 år sedan haft djävulska perioder med downtime om kvällar och nätter dock blivit mycket bättre , bäst bankfack här i stan med egna avskiljda bås.
    Halvtråkiga avgifter på i princip alla produkter.

    Danske bank är GRATIS på både kort och internetbank med betalningar om man väljer DANSKE DIREKT - det är jäkligt förmånligt om man klarar att avsäga sig personlig rådgivning.
    Den personliga rådgivningen är endå inget någon behöver eftersom det är rena försäljningsmöten.

    DanskeBank är dock svindåliga och har många lång likvidagar på både fonder och aktier , deras IPS kan inte ens administreras via nätet utan man måste ringa personlig service och be dem manuellt byta fond.
    Lång pingtid till internetbanken och över lag hyfsat inkompetent personal , många helt utan ekonomisk utbildning.
    Danskebank har också Sparkonto-XL med hyfsad ränta om man har över 50-papp på kontot jämfört med Swedbanks e-sparkonto som alltid ligger sämst till på inlåningsräntan av storbankerna.


    Jag kör med Avanza när det gäller värdepapper , DanskeBank av ren snålhet när det gäller enkla ärenden och Swedbank för att deras bankfack har bäst funktionalitet samt öppet till 18:00.

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel