tisdag 27 maj 2008

Amortera eller inte?


I privatekonomiska sammanhang berörs ofta amortering och faktum är att de allra flesta individer i alla fall någon gång lånar pengar för kanske ett hus, en affärsverksamhet, studier eller kanske tom för någon form av konsumtion som en ny bil. Därmed kommer de allra flesta i kontakt med amortering som antingen en "utgift" (tänk inbetalningar till csn) eller ett sparande (tänk amortering av bostadslån).

Det diskuteras ofta hur fördelaktigt det är att amortera och tom om man överhuvudtaget bör amortera? Teoretiskt sett är det ju bättre att investera i tillgångar som avkastar mer än låneräntan. Något som historiskt sett t.ex. aktier och hyresfastigheter har gjort i alla fall över tiden. Även bankerna har helt klart de senaste åren minskat sina krav på t.ex. bolånetagare då det idag i stort sett går att låna 85% av inköpspriset på en fastighet utan att i idagläget har några amorteringskrav på sig alls. Funderar man i dess banor bör man dock ara medveten om att amorteringskraven kan komma att ändras snabbt inte minst vet säkert detta de som hade höga bolån 1989-92 det.

Min personligen åsikt är att lån ständigt och löpande bör amorteras detta gäller såväl privatekonomiska lån som lån som tas i affärsmässig verksamhet. Amortering kanske inte alltid är den bästa "investering" man kan göra, tvärt om kan det många gånger visa sig att amortering med inflation och ränteavdrag räknat visar sig som en ganska dålig investering. Men amortering av lån medför också att investeringsmöjligheterna eller för den delen även konsumtionsmöjligheterna ökar såväl för en affärsmässig verksamhet som privatekonomiska spörsmål. Dessutom torde också ett regelbundet amorterande förbättra relationerna till och villigheten att låna ut pengar från banker förbättras. För den som köpt en bostad kanske en regelbunden amortering medför möjligheter att bygga ut eller skaffa sig ett drömkök och för ett företag kan regelbunden amortering ge upphov för framtida expansionsmöjligheter. De senaste åren har stigande fastighetspriser hjälpt till att öka utrymmet men att det forsätter på det sättet i inte riktigit lika säkert skrivet i sten.

Däremot inte sagt att amortering bör vara den enda investering/sparform som man ägnar sig åt. Utan amortering skall ses som en form av sparande/utrymme för framtida investeringar. Jag tror t.ex. att det är många som idag kan använda ett belåningsutrymme i ett hus för att t.ex. starta en egen verksamhet eller kanske som kontantinsats på ett hyreshus eller annan affärsverksamhet. Såväl affärsmässigt som privatekonomiskt bör man själv klart klara av mindre investeringar och konsumtion som att byta bil helst utan att ta lån och i stället använda sparpengar. Dessutom har t.ex. aktier historiskt sett avkastat bättre än räntebärande tillgångar varpå man bör kunna med gott samvete äga aktier trots att man har t.ex. bolån. Även sparande för pensionen bör kunna ske som ett komplement till amorterande.

Hur mycket skall man då amortera?
Spontant kan jag tycka att för t.ex. ett privatbostadsköp att många" gammeldags" tumregler kan tjäna som utmärkt regel. En gammaldags regel var ofta förr att man lade upp en amorteringsplan på 40 år för t.ex. ett hus. Detta medför att ett lån på 1Mkr medför en lånetakt på ca. 2100 kr i månaden som ett golv. För affärsmässig verksamhet handlar det ofta om att amortera en viss procent av ett llöpande kassaflöde. Självklart kan amortering vara högst personligt och en annan tanke är väl att man i ekonomisk goda tider väljer att amotera mer för att i händelse av försämringar (t.ex. sjukdom, kraftigt höjda räntor eller arbetslöshet) att man då väljer att amortera mindre. Tyvärr är det så i Sverige idag att amoterings viljan idag är mycket låg. Genomsnittlig amoteringstid verkar om man skall tro bankerna ligga runt 90-100 år på ett hus och dessutom är det idag en kredittillväxt på ca. 6-7% om året dvs att nettoamorterandet idag är negativt.

En sak man bör komma ihåg när det gäller amortering är förhållandet till inflation. I tider av hög inflation kan det visa sig ganska mediokert att amortera lån då tillgångar av olika slag (t.ex. fastigheter) allt som oftast stiger i takt med inflationen. Å andra sidan bör man däremot ha koll på att räntor också tenderar att följa med inflationen. I en situation som vi har idag med numera ganska kraftigt stigande inflation bör man vara medveten om att det i alla fall på mig inte skulle överraska om låneräntorna ökar med någon procent det kommande åren. Och därmed kan vi komma upp på nivåer då amortering kan ses som ganska attraktivt i alla fall sett i absoluta tal om än kanske inte relativt. Detta medför att det också tider av långa räntor kan ses som bra att amortera då det är framtidens räntekostander som amorteras även om då i en lågräntemiljö kanske aktier och andra typer av investeringar blir mer attraktiva.

På bild, en fjällko som knappast behöver tänka på amorteringar

13 kommentarer:

  1. Brukar inte kommentera dina blogginlägg, men läser de flesta inlägg du skriver. Måste bara kommentera och säga att det är oerhört intressant och lärorik läsning. Mycket välskrivet också. Tack för en jättebra blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag själv har alltid amorterat kraftigt tycker bättre om att få ränta av banken än att ge bort pengar i ränta

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Vet du var man kan läsa om inflationen som var på 70-talet och vilka resultat den gav på ekonomin?

    SvaraRadera
  5. Köpte nyligen bostad och har som mål att amortera av 100' i år. Om 40 år har jag sparat in 140' jämfört med om jag valt amorteringsfrihet. (Räknade grovt med 3600 kr om året netto i minskade räntekostnader.)

    SvaraRadera
  6. På öret> På riksbanken hemsida finns väldigt mycket finansiell statistik och där kan man få reda på både avkastningar på aktier, räntenivåer och inflation sedan lång tid tillbaka.

    Anonym>klokt!

    SvaraRadera
  7. Jag har valt att amortera 1 300:–/månad på ett ganska litet lån (motsvarar cirka 8 procent av vad lägenheten är värderad till). Min bankkontakt tycker det är onödigt och att jag borde investera de pengarna i t ex aktier – men det gör jag ju också, och jag har valt att amortera av följande skäl:
    – det är skönt att se att lånebeloppet sjunker månad för månad, även om det bara är med småsummor
    – det är ett _säkert_ sparande, till skillnad från allt annat!
    – jag vill, som du skriver, visa banken att jag kan betala mitt lån. Målet är att belåna bostaden, upp till kanske 30 procent, och för pengarna köpa en investeringsfastighet för uthyrning...

    Tack för en utmärkt blogg!

    SvaraRadera
  8. Jag har två punkter till som jag brukar ta med, dessa är:
    1. Vilket får dig att sova bäst om nätterna? Aktier för en stor summa samtidigt som du har stora lån eller aktier för en liten summa samtidigt som du är skuldfri?

    2. Vilka är dina mål? Om du tex planerar att bli ekonomiskt oberoende genom passiva inkomster från eget företagande eller genom att tex hyra ut boende i en fastighet du äger så krävs det mindre passiva inkomster för att du ska kunna leva på dem om du är skuldfri än om du har stora skulder.

    SvaraRadera
  9. Intressant.
    Men i tider då vi med största säkerhet kommer att få se ökad inflation så borde väl amorteringar inte vara det första man ska lägga pengarna på.

    Johan,

    www.ekonomisajten.com

    SvaraRadera
  10. Jag amorterar också till viss del på lånen, men att inte amortera och istället spara dessa pengar kan faktiskt innebära en frihet. Om man är disciplinerad i sitt sparande.

    Speciellt med förutsättningen att pengarna växer bättre i egen ficka.

    Om bankerna skulle återinföra kravet att man måste amortera lånet på ett visst antal år som nu nämner - so what? Då har man ju pengarna man sparat att ta av för att klara månadsinbetalningarna.

    Dessutom kan man ju hamna i situationen. på grund av en tillfällig kris, att banken inte vill låna ut pengar till dig när du behöver - trots låneutrymme på huset. Då kan det vara bra att ha egna pengar att ta av för att undvika en allvarlig knipa.

    SvaraRadera
  11. hej!
    OM man nu är tvungen att ta ett lån så tycker jag att man bör amortera bort det så fort som möjligt. Förmögenhetsskatten är ju ändå borttagen!!!har inga lån själv och kommer inte skaffa mig,även om jag får bra inkomst.
    gillar inte att vara skyldig någon pengar.jag vet hur jag vill ha det, och det är att kunna sova lungt om natten utan att vara orolig för räntehöjningar osv.
    allt ska vara betalt!

    SvaraRadera
  12. Kul och intressant läsning!
    Har själv 50% av ett huslån på 2450000 och det är säkert många här som får hicka. Ska bli kul att se när en del ska köpa hus en dag och vägrar låna pengar, har ni verkligen 4-5 milj. sparade? Själv har jag rörlig ränta (alltid haft)och amorteringsfritt för tillfället. Det har gjort att vi på 3 år har kunnat renovera med endast lönepengar för ca 300.000 som vi inte kunnat om vi amorterat en massa i stället. Dessutom har vi olika sparformer och pensionssparande, fondsparande, fonder för barnen etc. Håller nog med den som sa att det är bra att spara själv i en buffert. Har funkat för mig i alla år men visst vore det skönt att se lånen "krympa" också! Men det skulle ju ta några hundra år innan man blev skuldfri om man inte vill amortera sisådär 5-10 tusen i månaden...

    SvaraRadera
  13. Bra artikel!
    Jag har valt att amortera förhållandevis mycket (10500/mån) på mitt bolån. Detta då jag har för närvarande har låga boendekostnader. Jag sparar även en mindre summa (3500) varje månad för att bygga upp en ordenlig buffert. En viktig orsak till min ekonomiska blyghet är att jag efter skolan upptäckte att ökade inkomster bara initialt gav ökad livskvalitet. Jag drog på mig en massa ökade kostnader i form av dyrare bil, dyrare träningsformer, dyrare nöjen etc. Detta utan att det egentligen gav en högre livskvalitet. Jag fattade då beslutet att alla framtida inkomstökningar skulle gå till sparande. Detta för att undvika att dra på mig mer kostnader. Som en bonus har jag nu en del pengar sparade tills dess att jag verkligen behöver dem, vilket känns tryggt. En sak till alla som skyr amortering som investeringsalternativ: Varför lånar banker ut pengar om det är en så dålig affär?
    //Christian

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel