måndag 12 oktober 2009

Varumärken kommer och går men några består

Ett starkt varumärke är givetvis guld värt för ett företag. Genom att man har ett starkt varumärke så kan man kortfattat sälja en produkt med ”mediokert” innehåll . Det mest klassiska exemplet på ett fantastiskt starkt varumärke är givetvis Coca-Cola.

Coca-Cola är ett företag som säljer i stort sett likvärdiga produkter med flera andra företag. Cola drycker smakar i stort identiskt vare sig dom heter Ica-cola, Cuba-cola, Pepsi, hemgjorde sodastreamcola eller just Coca-Cola. Men genom att Coca-Cola är ett så enormt starkt varumärke så kan Coca-Cola sälja sin egen produkt (vet att Coca-Cola också har mängder med andra produkter än just Cola) både dyrare och i betydligt större omfattning än sina konkurrent. Produktens värde sitter således i varumärket.
Däremot så kan man givetvis inte sälja ett medioker produkt allt för länge innan varumärken kanske solkas ned och försvagas. Givetvis är dock också så att våra värderingar av produkters värde kan skifta med tiden dvs populariteten kan växla. Inte minst modebolag är ju i denna sits där det ena årets skall vara Levis jeans, nästa år är Diesel populärt och sedan nästa år så kommer några annat märke upp.
Det genomförs varje år givetvis en massa undersökningar av dyra välbetalda konsulter där man rankar de starkaste varumärkena. I de senaste globala mätningarna så är världens mest starka varumärke just ovan nämnda Coca-Cola., men så har det inte alltid varit!

Låt oss gå tillbaka 12 år i tiden, vilka företag var det då som var världens allra starkaste varumärken? (källa: Interbrands, ”best global Brands” 1996) Jo Coca-Cola var ett starkt varumärke redan då plats nummer 2 i rankingen med McDonalds på guldplats (idag nere på plats 8). Andra varumärken som var starka 1996 är lika starka idag t.ex. Microsoft, Disney. Men det finns också ett antal företag som åkt rejäl kälkbana. Allra värst har det gått för Kodak plats 4 i världen för 12 år sedan som ständig huvudsponsor av olympiska spel mm. Idag, inte ens på plats 100 så kan det gå när man missar den digitala revolutionen. Det andra sänkena är Levi’s och Marlboro som inte alls är lika populära idag som tidigare och detsamma gäller också ”The best a man can get”, Gilette som dalar i popularitet.

Sedan så har vi då dagens ärade stjärnor och tillväxtraketer företag såsom Toyota, Google och Nokia som blivit betydligt starkare varumärken.

Men hur går det i framtiden, Microsoft är det företaget bland de 100 starkaste varumärkena om 12 år? Erövrar WESC världen? Blir det återigen status att äga en Mercedes eller ett hus med Electroluxkylskåp?

9 kommentarer:

  1. Det märks att du inte dricker mycket läsk, Cristoffer! Coladrycker smakar icke i stort identiskt. Det är stor skillnad.

    Roger Enrico (Pepsi-VD på 80-talet) säger att "Pepsi har en mer sammansatt och ömtålig smak än Coke. Den är mer aromatisk; den smakar mer raffinerat."

    Själv tycker jag att Coca Cola är den godaste coladrycken. Och det är det varumärket jag kan komma på som jag är tämligen säker på kommer vara stort om 20 år också.

    SvaraRadera
  2. Klarsynt FK!

    Okej, jag tar det direkt så alla spekulationer undanröjs....Jag dricker inte ens Cola, varumärke what so ever.

    Tycker bättre om Sprite, eller ännu hellre vatten, vin eller varför inte en öl?

    SvaraRadera
  3. Såhär tror jag om varumärkena du räknar upp (+ett par till):

    Coca Cola - marknadsledande läskedryck även om 20 år. Kommer man dricka lika mycket, mindre eller mer läsk då? Jag tror mindre per person men säkert samma volymer i stort pga befolkningsökningen.

    McDonalds - kommer kanske eller kanske inte finnas kvar om 20 år. Om det finns kvar så kommer folk känna till varumärket men få vill äta där, lite som White Castle i USA. Om de inte ändrar sin inriktning rationellt till antingen ok/billiga burgare eller goda/halvdyra. Idag är de bara ok och halvdyra - ovärt pengarna.

    Marlboro och andra ciggmärken: Hoppas att de inte ens får säljas om 20 år. Sannolikt kommer de bara säljas i fattiga länder.

    Microsoft: Kommer inte vara lika stort om 10 år som idag. Kanske inte ens om 5 år. De kommer att ha tappat sin monopolställning till förmån för open source.

    Disney: Är säkert starka - har fördelen att hela deras filmer är "reklam" för varumärket.

    Vad händer med den "tv-lösa" generationen som jag tror kommer växa? Hur ska varumärken kunna bli starka när folk inte ser reklam längre? Min exponering för reklam har minskat med säkert 90% sen jag dumpade tv:n. Nästan all reklam på internet blockerar jag med AdBlock så den ser jag inte. När jag tittar på webtv visas reklam i 15 sekundersblock (om jag inte minns fel) och på ett avsnitt Färjan kanske jag ser 1 minut reklam.

    Gillettes slogan minns jag från gammal reklam, men nya slogans hör jag inte ens. Jag tycker det är intressant att fundera över.

    Andra starka varumärken om 20 år tror jag är H&M och Ikea. Dock tror jag H&M:s affärsmodell kommer se annorlunda ut mot idag, mer ekologiskt och miljövänligt. Men det är bara spekulationer...

    SvaraRadera
  4. Kan inte annat än att hålla med...i framtiden så har väl alla apple?

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg Cristoffer. Jag vet dock inte om jag är helt med på ditt resonemang om att ett starkt varumärke skulle kunna leverera halvdana produkter/tjänster, i generella termer. Jag tror snarare att man kan komma undan med det en kortare period för att sedan överlistas av kunden. Priset på en produkt kan, i icke-nationalekonomispråk (tillgång vs. efterfrågan), ses som en signal om vad det är man köper. Att produkten därefter håller värdelöftet som kommuniceras till målgruppen är vitalt för dess fortsatta existens. Sedan kan det vara till exempel en känsla, eller varför inte en smak. Vilket får mig att tänka på att Pepsi vunnit ett antal blindtest över bland annat Coca Cola… Kanske är känslan Coca Cola levererar tillsammans med smaken som gör den större än Pepsi?

    Det amerikanska sättet av positionering, Aakers, är att varumärket kan ses som en produkt, en symbol, en person och en organisation. Alltså att produkten kommer från varumärket, och inte att varumärket kommer från produkten. Eller att produkten är ”under” varumärket, för att uttrycka det annorlunda. Med det i bakhuvudet skulle drycken Coca Cola, i teorin, kunna försvinna medan varumärket lever kvar. Varumärkeslivscykeln kan ju potentiellt bli mycket längre än produktlivscykeln (Virgin)… För att inte tala om cykliska produkter… :) Spännande ämne!

    SvaraRadera
  6. Någon ny uppstickare på elbil Koenigsegg??

    Samt någon helt ny energi som ännu inte uppfunnit.

    Tror dessutom som redan nämnt HM, Ikea, samt kanske Alfa Laval,Volvo

    SvaraRadera
  7. Hörde för ett par år sedan någon som sa att om Cola upphörde med sin marknadsföring så skulle drycken vara i det närmaste "utrotad" om två generationer.

    Vi som lever idag vet exakt hur Cola smakar och ser ut utan att behöva påminnas med marknadsföring. Vi är ju uppvuxna med den! Just för att det är som du säger - världens starkaste varumärke.

    SvaraRadera
  8. Själv har jag inte druckit en droppe cola på 10 år, men som sagt marknadsföringen går ju inte att undvika.

    SvaraRadera
  9. Are you paying over $5 / pack of cigarettes? I'm buying high quality cigarettes from Duty Free Depot and this saves me over 60%.

    SvaraRadera

MediaCreeper