tisdag 4 december 2007

Strid om stockman(n) domänen

Läsare av denna blogg har säkert förstått att Stockman är mitt alldeles äkta efternamn sedan jag gifte mig sommaren 2006. Stockman är ju som bekant ganska ovanligt efternamn som dessutom ansågs så roligt att tidningen Affärsvärlden för några nummer sedan hade mitt namn på "roliga sidan". Det är ju inte direkt ofta som man några större diskussioner om internetdomäner som anknyter till Stockman men idag kan man på di.se läsa en "strid" om blossat upp om adressen www.stockmann.se som ägs av en privatperson. Stockmann är som bekant förutom ett efternamn också en finsk varuhuskedja som är ganska framgångsrik i Östeuropa. Stockmann har på sista tiden gjort ett inbrott på den svenska marknaden genom att lägga ett bud på svenska Lindex vilket gjort namnet och bolaget lite mer känt i Sverige. Ägaren av domänen www.stockmann.se har väl då sett en möjlighet att tjäna en hacka på att sälja sin domän och för att skapa lite uppmärksamhet har domägaren valt att lägga upp en "vidarepekning" eller vad det nu heter till Stockmanns konkurrent svenska Hennes & Mauritz hemsida. Ganska roligt enligt mig.

Men alla läsare av bloggen kan vara lugna, www.stockman.nu kommer inte i framtiden peka vidare på någon varuhuskedja vare sig den är svensk eller finsk. Så du kan vara trygg i att lägga in www.stockman.nu bland favoriterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MediaCreeper