tisdag 14 oktober 2008

Därför vill Nätmäklarna ha många kapitalförsäkringskunder

Ikväll har jag blivit bjuden på seminarium och tilltugg av en av landets största nätmäklarfirmor (den som hade kvartalsrapport idag). Själva genomgången från banken var väl sådär "lagom rolig" med spartips i allmänhet och reklam för kapitalförsäkringar och pensionssparande.

Varför då denna enorma marknadsföring från Nätmäklarna om att man borde teckna en kapitalförsäkring? Rent logiskt så borde det väl inte spela någon roll för nätmäklarfirman om folk gör sina affärer i en kapitalförsäkring eller i en vanlig depå? Courtaget är lika, fondprovisionerna är lika osv..Varför är nätmäklarna så ivriga på att marknadsföra kapitalförsäkringar kan man tro?

Idag hade ovan nämnda Nätmäklare en kvartalsrapport för de första nio månaderna på året. Avanza är vad jag skulle vilja säga en mycket välskött och rekorderlig firma som jag trivs utmärkt som kund i och det är ju lite intressant som kund att se hur det går för firman och i just denna kvartalsrapport skulle jag säga att det är extra intressant då det för första gången är så att aktiecourtage inte utgör Avanzas största intäktkälla under de senaste 3 månaderna sedan.

Va? En mäklarfirma som inte tjänat mest på aktiecourtage, vad sjuttom tjänar man pengar på då? är det inte courtagen från aktier som är affärsidén?

För perioden juni-sept så hade Avanza intäkt källor av följande slag.
Aktiecourtage netto (dvs borträknat avgifterna till börsen) på 53 Mkr
Fondprovisioner på 8Mkr (dvs cash back från fondbolagen)
Ränteinkomster på 108Mkr (!!) nåväl att man också betalt ut 60 Mkr i ränta till sparkontokunder så räntenettot var "bara" 48Mkr vilket är ung lika mycket som alla inkomster från aktiecourtage.
Tillkommer gör sedan 8Mkr i andra intäkter som ex. avgifter för aktielån, övertrasseringsavgifter osv.

Hur kan då Avanza som nätmäklare ha så mycket i räntenetto?
För det första så har man inlåning av pengar dvs pengar som ligger på avanzas sparkonton och depåer. Dessa pengar kan man då till stor andel använda för att låna ut till kunderna som vill belåna sina aktiedepåer och kapitalförsäkringar. Inlåningsräntan ligger på 2-4,5% och utlåningsräntan ligger på ca. 8-8,5%. En ganska god marginal så att säga.

Dessutom så finns en annan kundkategori som också betalar ränt, kunder som blankar aktier. När man blankar så lånar man först aktier betalar ränta på värdet av aktielånet och säljer sedan aktien i hopp om att den skall sjunnka så man kan köpa tillbaka aktien billigare.

Här inträder nu finessen med att man har många kunder med kapitalförsäkringar..
När man investerar i en kapitalförsäkring så äger man enbart värdet av försäkringen och inte innehållet i försäkringen. Om Astrid som är kund och i en kapitalförsäkring köper 1000 aktier i ABB som syns i hennes försäkring så säkrar försäkringsbolaget (I detta fall Avanza Holding ABs dotterbolag Avanza Pension AB) denna position på 1000 ABB aktier och värdeförädringen på dessa genom att försäkringsbolaget själva köper 1000 ABB aktier så inte försäkringsbolaget tar någon risk. Då dessa tillgångar finns i skuldtäckningsregistret är detta något som inte finns i Avanzas Blansräkning utan värdet (inte aktierna dock) tillhör försäkringstagaren.

Avanzakunden Kalle å sin sida tror att ABB är en usel placering idag så han blankar 1000 ABB aktier i sin vanliga depå. Då Avanzas dotterbolag Avanza Pension lägligt äger (men inte kan sälja) 1000 ABB aktier så lånar då Kalle dessa aktier av försäkringsbolaget och säljer aktien och huxflux så kan Avanza få en ränta på ett par procent i extra ränta på aktierna som Astrid köpte men inte äger.

Som sagt är det mer lönsamt om man har en bra mix mellan kapitalförsäkringskunder och depåkunder.

3 kommentarer:

  1. Mycket intressant. Och jag som hade hoppats att jag kunde låna ut mina aktier till en blankare...

    SvaraRadera
  2. tycker att det är lite komplicerat det här med kapitalförsäkringar. Lönar det sig för mig som köper aktier för ca 4000-5000 kr i månaden i långsiktigt sparande 10-20 år på investmentbolag?

    SvaraRadera

MediaCreeper