torsdag 25 juni 2009
Inget att skämmas för
Västvärldens befolkning blir allt äldre lär vi oss alla. 40-talister eller ”Baby-boomers” som är den kanske lite bättre beskrivningen börjar som bekant bli lite till åren och i slutet av arbetslivet även om de flesta är både friskare och rikare än någon annan generation någonsin varit historiskt. Om 10-15 år är dom riktigt gamla.
Så jag tänkte tillägna detta blogginlägg området att pinka i byxorna och då handlar det inte om banksektorn. Inkontinens är något som drabbar framförallt äldre, ju äldre desto vanligare. Kvinnor i högre utsträckning än män men om vi ser på hela västvärldens population så är det faktiskt ungefär 5-7% som pinkar på sig med jämna mellanrum, dvs ungefär var 20:e som du ser på gatan och i shoppingcentrumet, bland äldre betydligt vanligare förstås.
Samtidigt så är nog inkontinens något som det pratas väldigt lite om på midsommarfesten eller över mobilen, skamfyllt, man kanske skäms lite osv. Men som tur är finns det också inkontinensprodukter att köpa som kan mildra besvären och göra att man trots problem kan leva en trevligare och torrare liv. I takt med att medelåldern ökar också behov av inkontinensprodukter, framförallt just i ”gammelländerna” som i Europa t.ex. Idag ökar försäljningen med ca. 3-5% per år plus inflationsprishöjningar. En hyfsad tillväxt klart högre än BNP tillväxten.
Sverige har faktiskt världens största företag på området inkontinens genom varumärket TENA. TENA är ett mycket framgångsrikt varumärke när det gäller inkontinens och man står för ca. 25% av världsförsäljningen, knappt dubbelt så mycket som närmsta konkurrent men ändå en förhållandevis fragmenterad marknad.
Främst används inkontinensprodukter givetvis inom äldre omsorgen utan att konsumenten själv köper produkterna. Förhållandet är om jag minns rätt ca. 70/30 men att detaljhandels andel ökar då många äldre är friskare än tidigare eller om pessimistiskt sett kanske är så att allt färre får plats i äldreomsorgen. Det finns idag inga detaljhandelskedjor som använder egna varumärken på inkontinensskydd som på ex. barnblöjor från ICA.
För SCA som är företaget bakom TENA är inkontinens big business även om SCA tillhör de mer spretiga företagen på stockholmsbörsen med verksamhet inom en mängd olika områden i allt från Barnblöjor till wellpapp kartonger. Men likväl är inkontinensprodukter kanske SCA viktigaste enskilda produkt samt också en av de lönsammaste. TENA ingår i affärsområdet personlig hygien tillsammans med barnblöjor (Libero mm) samt menstrationsprodukter (Libresse mm). Men TENA är lika stort som dessa båda områden tillsammans och svarar enskilt för en omsättning på lite drygt 10Mdr(!). Det är ingen liten summa och med den lönsamheten som finns i verksamheten så skulle nog enbart TENA vara ett börsbolag för storbolagslistan på börsen. En jämförelse är t.ex. företaget Nibe som ”bara” omsätter ca. 6Mdr.
Lönsamheten i just inkontinensprodukter är också strålande över en konjunkturcykel då det inte är en allt för kapitalkrävande verksamhet och avkastningen på sysselsatt kapital ligger omkring 30-35% en siffra som gör många företag gröna av avund.
Inkontinens är redan idag ett viktigt område för SCA men då tillväxten är bland de bästa i företagetsproduktflora och lönsamheten samtidigt är den bästa så kommer andelen inkontinens i företaget öka. Idag ca. 10Mdr, 10% av företagets omsättning. Om 15 år säkerligen 22-23Mdr +inflation och ett betydligt större russin i kakan. Tyvärr men då är det säkert nästan 10% av oss svenskar som kissar på sig.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Äger du själv aktier i SCA?
SvaraRaderaHur länge tror du det dröjer innan Ica "tvingar" SCA till att producera dessa produkter under private label nästan samma kvalitet men mindre marginaler för SCA?
SvaraRaderaVad har ICA 65% av marknaden i Sverige jag handlar aldrig deras private label varor vet att det är något sämre och att det isåfall försvinner alla mindre märken.
Dom har också ett specialskydd för män ...
SvaraRaderaRolf> Ja
SvaraRaderaAnonym> PL tror jag faktisk är ganska så ointressant för ICA när det gäller inkontinensskydd. Det är en för liten produkt i ICA butikerna i jämförelse med bindor och blöjor där 100% säljs i dagligvaruhandeln. Tena säljer 70% till äldreomsorg och enbart30% till butik.
Ryktet om ett växande behov av inkontinensskydd är betydligt överdrivet! I synnerhet som "åkomman" rutinopereras med allt större skicklighet och effektivitet. Erfarenhet och ny teknik gör att Din generations ålderdom kommer att blir allt tryggare, i alla fall vad den här åkomman beträffar!
SvaraRaderaNej, bättre argument för SCA får Du komma med!
Jag har mixed emotions om SCA, "like Larry Wildman going off a cliff"... Intressant produktmix med konsumentprodukter och vertikal integration talar för bra lönsamhet och tillväxt i framtiden. Kombinera detta med låg värdering så känns det som en bra investering. Problemet är management. Känns oerhört svag och lönsamheten (ROE, ROIC) suger. Det jag hört från insiders är att bolaget är oerhört byråkratiskt och företagskulturen är helt fel för ett sälja "fast moving consumer products". Sålde därför mina SCA eftersom den låga värderingen och utsikterna tyvärr inte betyder något så längre företagskulturen och management är fel. Och jag vet inte hur det skulle kunna ändras till det bättre i ett företag med så gamla anor tyvärr..
SvaraRaderaGraham, du har en poäng med din kritik. Men om man har talamod, kommer värdena fram i SCA. Det finns delar som verkar i en mycket dalig business. 2 miljoner hektar skog, och hygienprodukterna är dock tillräckligt föra att jag skall vara aktieägare. Industrivärden kan inte konsumentprodukter. Titta pa deras Hemtex investering. De kan industri, bank och bygg (tidigare fastighet). Men förr eller senatre händer det nagot strukturellt med SCA. Jag haller med Cristoffer om Tena. Det amerikanksa bolaget Kimberly&Clarke har en ROE pa över 30%.Det anger vart delar av SCA kan hamna. Men du säkert rätt om företagskulturen i SCA. Om Sverker Martin Löf har varit inblandad länge förstar man.
SvaraRaderaDetta var ett inlägg fran Riskminimeraren.
SvaraRaderaTjena, tack för en bra blogg.
SvaraRaderaVar ute och kollade runt lite på XACT Bull/Bear när den här sidan dök upp: http://www.tinyurl.com/bearbull
Väldigt roligt - sublimt, men ändå intelligent.
Mvh
J