tisdag 31 augusti 2010

Frågesport

Med anledning av föregående inlägg om analytiker så utlyser jag härmed en frågesport för att piffa till det i sensommarmörkret.
ABB är bolaget som är först i bokstavsordning på börsens Largecap lista. En banks analytiker har följande prognoser på ABB de kommande åren (förenklad bild).

Baserat på dessa prognossiffror vilken tror du är bankens rekommendation avseende aktien ) till bankens kunder? (baserat på fundamental analys, ej bankens råd avseende teknisk analys

Tävlingsalternativen är enligt följande:
Köp
Öka
Neutral
Minska
Sälj

motivera gärna ditt svar

10 kommentarer:

  1. Min känsla säger "öka". Det är både positivt och lättare att glömma om det slår fel..

    SvaraRadera
  2. Neutral.. Känns inte speciellt intressant faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vad vinner man om man har rätt :)

    Det var en lurig fråga! Men jag ser 2 olika trender i samma prognos.

    1- På långsikt "enligt prognosen" kommer vinsten nästan fördubblas och högre lönsamhet, lägre värdering! Det borde vara "öka" eller "köp" MEN:

    2- På kortsikt dvs års förväntade vinsten kommer rasa med 11% och sämre marginaler och högre värdering osv.

    Tanke på stor del av finanskåren måste ska kunna sina "sälja analyser" så att det genererar affärer så kommer den kortsiktiga analysen vara viktigare.

    Därför väljer jag "Minska".....

    ....så att de kan komma med med "neutral" och "öka" några kvartal senare ( om deras prognoser är rätta )

    Jag kan tänka mig att deras rekomendation skulle säga tex: att det finns andra aktier i branschen som har lägre p/e, ev/ebit, bla..bla...... och därför väljer rekommenderar vi minska ABB i 6-12 månader...bla..bla

    Tänkte på en av Fishers citat och som jag tror du har haft i ett inlägg:

    "I remember my sense of shock some half-dozen years ago when I read a [stock] recommendation to sell shares of a company . . . The recommendation was not based on any long-term fundamentals. Rather, it was that over the next six months the funds could be employed more profitably elsewhere."

    SvaraRadera
  4. Köp eftersom det är ett stort stabilt företag som gynnas av bättre konjunktyr bla bla bla.. Hade nog aldrig köpt denna aktie själv. Delar ut för dåligt.

    SvaraRadera
  5. Något annat än köp känns väl tokigt. Om jag hade trott på siffrorna (vilket jag utgår från att Handelsbankens analytiker gör) så hade jag definitivt satt köp på bolaget.

    Lågt P/E-tal och förväntad kraftig tillväxt kommande 2 åren (enligt analysen) är en mycket gynnsam kombination för en investerare.

    SvaraRadera
  6. Eftersom siffrorna ser ganska bra ut misstänker jag att rekommendationen blir sälj. Antingen vill banken själv köpa aktier eller så har de viktiga kunder som vill köpa. Så cynisk är jag.

    SvaraRadera
  7. Borde ju vara öka, så vi säger minska.

    SvaraRadera
  8. Långsiktig trend stigande, men det brukar vara rekommendationer på 1-4 månaders sikt eller liknande. Och då är det för kort sikt för att ta hänsyn till sjunkande marginaler. Jag gissar på öka eftersom man vill skapa någon form av handel, och öka är roligare än minska.

    SvaraRadera
  9. Gissar på "öka".

    Kolla hur många av analytikena som tror att omsättning och vinst skall minska på två års sikt för SAMTLIGA analyserade företag...

    Hur f*n kan öka vara "sämre" än köp förresten? Nån mer än jag som stör sig på detta?

    /Jobbar sent

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel