lördag 17 november 2007

Lite korta boktips


Hejsan,
började läsa din blogg idag, och undrar om du kan ge tips på bra
aktieböcker? Gärna någon för nybörjaren, gärna på svenska.
/Stephan

Hej
Jag har ganska nyligen börjat följa din blogg och du skriver riktigt bra tycker jag. Lättförståligt! Nu till min önskan kan du inte lägga upp lite boktips, börja med dina favoriter
/Joakim

Hejsan Stefan och Joakim
Här kommer några utvalda lästips av böcker som jag själv har tyckt varit bra:

För nybörjare:
Aktie och Fondhandboken
Aktier, optioner och obligationer
Tankar om aktieparande

Investeringsteori:
The Intelligent Investor, (skall du läsa en bok så läs denna) (som ljudbok på iTunes också)
Common Stocks and uncommon profits (Inriktning tvärt emot boken ovan!) (på iTunes också)
The Warren Buffet Way (på iTunes också)
The Single best investment
Stocks for the long run

Böcker som ger bakgrundskunskaper för att analysera företag:
Analyshandboken
Strategi, en introduktion
Någon bok om redovisning t.ex. denna
Cash return on capital invested
Företagsvärdering

Sedan skadar det inte att läsa lite skräckpropganda så att man blir försiktig med sina pengar som t.ex. Sagan om Adore, Dansen kring guldkalven (Skandia), och någon bok om försäljningar av kapitalförsäkringar runt milliemiumskiftet (t.ex. boken rångivarna)

3 kommentarer:

  1. Jag saknar titeln Tradingguiden som jag själv läst säkert tre fyra gånger. Lättläst humor blandat med massvis intressant fakta som man bör veta oavsett om man är nybörjare eller rutinerad.

    SvaraRadera
  2. Ja den kanske borde vara med! Även om den är lite mer inriktad på "trejdingen" än vad jag själv är men det är en bra bok som ger bra kunskaper!

    SvaraRadera
  3. Oh, precis vad jag behovde! Haller pa att lasa upp mig lite for ogonblicket.

    SvaraRadera

MediaCreeper