torsdag 15 januari 2009

Tankar om Volvo

Landets alla aktieanalytiker är enligt media i genomsnitt rörande överens om att landets största företag AB Volvo är det allra sämsta företaget av alla på börsen man kan köpa aktier idag i medan Hennes och Mauritz är det företag av de största som är mest värt att köpa aktier i. Huruvida man skall gå på dessa stureplanstips eller göra tvärt om återstår att se.

Det kanske är lätt att förstå analytikerna om att AB Volvo är ett företag i kommande stora problem. Fordonsindustri, kundfinansiering, konjunkturkänslighet, stor exponering mot USA, stor nettoskuld och allt annat så man behöver nog knappast ens ha ett längre ringfinger än pekfinger för att förstå att här blir det problem, riktigt stora problem för företaget. Sedan är det väl upp till stureplanseliten att uttala om hur mycket av svårigheterna som är inprisade i aktiens pris uppenbart så tror dom att så inte är fallet.

Samtidigt som AB Volvo är landets största företag så är det också ett synnerligen spännande företag för att det är så oerhört komplext i sin struktur. Man kan nästan ställa sig frågan om vad är Volvo egentligen för företag? Frågar man folk på stan så är det väl ett lastbilsföretag, eller?

Direktör Johansson är nog nästan om man vill spetsa till skulle jag vilja säga mer investmentbolagsdirektör än lastbilskung och det är detta som gör AB Volvo så intressant då den pågående krisen säkerligen kommer att förändra AB Volvo från vad det är idag till något annat i framtiden. Precis på samma sätt som Ericsson och ABB genomgick stora förändringar i perioden 01-03 och Grängesbergsbolaget under 70-talet så kommer Volvo förändras de kommande åren. Långsiktigt är det min uppfattning att stora förändringar som för dessa svenska nationalklenoder inte alls behöver vara negativt, tvärt om får man ofta en mindre men mycket livskraftigare kärna. ABB exempelvis är nog idag ett betydligt starkare och bättre företag än vad det var för 10 år sedan om än helt annat och lite mindre.

Så vad har nu Direktör Johansson i tomtesäcken i detta värdefulla företag. Självfallet först och störst Volvo Lastvagnar. Lastbilar och man är en av de allra största i världen med varumärken som Volvo, Mack, Renault och Nissan Diesel mm. Verksamma i hela världen, globalt.

Sedan har vi ju systerprodukten Volvo Bussar som tillverkar just bussar och Volvo Construction Equipment som är bolaget som gör Volvos anläggningsmaskiner. Sedan finns här Volvo Penta som är en ledande tillverkare av större båtmotorer och Volvo Aero som gör flygmotorer, Aero som fick in ordrar på 40Mdr som gäller i 40 år. Till denna verksamhet så finns Volvo financial Service som är en bank där Volvos kunder kan låna pengar för att ha råd att köpa en lastbil eller hjullastare. Det är en verksamhet som är superkul för aktieägarna att ha när det är goda tider men säkerligen väldig tråkig verksamhet när det är bistra tider som nu och ordet kreditförluster kan böja dyka upp i redovisningen.

Tidigare så fanns också Volvo Personvagnar (personbilarna) inom koncernen men denna verksamhet är såld sedan flera år. Som tur är kan man tro med en enorm global överkapacitet mot efterfrågan, men man har fortsatt väldigt många verksamheter med gemensamma intressen. Man har ett bolag som tar hand varumärket Volvo, bolag som samarbetar när det gäller framtidens bränslen, växellådor och sådant. Så även om man är två skilda bolag har man fortsatt många beröringspunkter. Många AB Volvoföretag säljer sina tjänster till Volvo PV och AB Volvo kommer säkerligen med falkögon studera vad som händer med Volvo PV.

Detta ovan är nog verksamheten som är mest känd för de allra flesta. Men det finns mer i Direktör Johanssons gottepåse exempelvis Volvo IT. Det är ett av konungarikets allra största IT konsultfirmor dom säljer sina tjänster till Volvo och Volvo PV givetvis men också väldigt mycket till underleverantörer och många andra företag. Bara "lilla" Volvo IT omsätter 7Mdr(!) och har över 2700 anställda. Men det är ingen direkt lönsam verksamhet som många andra It konsultfirmor de senaste åren, vinsten förra året efter skatt var "ynka" 128Mkr, mycket javisst, men lite i förhållande till omsättning och storlek.

Sedan har vi ett logistikbolag som ser till att produkter blir förflyttade hit och dit. Volvo Logistics omsätter också ungefär 7Mdr och är ett ordentligt stort företag som jobbar med hela den globala fordonsindustrin. Exempelvis säljer man mycket av sina tjänster till general motors. Vinstmarginalerna och avkastningen är rätt knaper i förhållande till konkurrenterna. Men man får väl inte så mycket betalt för att köra Jaguar.

Ett fastighetsbolag skall givetvis också finnas i en investmentbolagsportfölj som Volvo och här är det Volvo Real Estate som äger bokförda fastigheter för 4Mdr. Kanske inte så mycket egentligen men det är väl som ett medelstort börsnoterat fastighetsbolag. Även om börsens större fastighetsbolag är fyra gånger så stora ungefär.

Riskkapitalsatsningar skall man självfallet också ha så AB Volvo äger ett litet "Mini-Ratos" vid namn Volvo Technology Transfer. Dom köpte visst upp något företag härom månaden som gör eldrivna skogsmaskiner. Det egna kapitalet i denna verksamhet är knappt 1 mdr plus lån givetvis som andra riskkapitalbolag. Tro nu inte detta handlar om FoU för AB Volvo för det har man andra bolag inom koncernen som sköter.

Banken har jag redan berört men Volvo är ju så stora att man inte bara ha en bank utan två. En som sköter alla trasaktioner och upplåning mellan Volvos alla dotterbolag och det kanske kan behövas. Båda bankerna ger för övrigt ut obligationslån.

Sedan finns det många flera bolag inom AB Volvo som jag inte berört här och plus då givetvis att man "äger" en världsomseglingstävling Volvo Ocean Race, det kan ju vara en trevlig tillställning med lite global rekreation i varmare länder för direktörer, tjänstemän och arbetare.

Undertecknad äger inte aktier i Volvo men det kanske jag kommer göra i framtiden, det finns som sagt många värden i bolaget. I vart fall skall det bli mycket intressant och se hur Volvo kommer att förändras av denna krisartade ekonomi. För Sveriges väl får vi hoppas att man rullar ut starkare och spetsigare på andra sidan.

9 kommentarer:

  1. Brilliant Cristoffer! Om man lyfter pa stenar. Battre an de flesta svenska affarsjournalister.

    /Han som sig sager sig minimera risker

    SvaraRadera
  2. Ser att Volvo-aktien tjur-rusade under 2006/2007. Någon som minns varför den var så populär då?

    SvaraRadera
  3. Just nu är det nog Volvo Financial Services som skrämmer livet ur stureplans-aktörerna. Det man inte kan bedöma är man rädd för! Då känns H&M:s vårkollektion tryggare...

    SvaraRadera
  4. Arne: Har för mig att det var då Christer Gardell störköpte Volvo för att ta sig in i styrelsen. Industrivärden blev rädda och köpte själva för att se till att han hölls utanför. En maktkamp som såhär i efterhand visade sig bli skapligt dyr för båda parter...

    SvaraRadera
  5. Arne: ett inlägg från tiden det begav sig

    http://cristofferstockman.blogspot.com/2007/08/r-maktkamp-i-volvo-rtt-vg-att-g-fr.html

    SvaraRadera
  6. Riktigt intressant bolag att äga.Jag själv ser bara möjligheter med dippen nu kan man äntligen handla lite mer andelar billigt.

    Det är dock lite skrämmande med hur snabbt det går ner. För typ ett år sedan var många anställda mer eller mindre tvingade att jobba övertid.Man kunde inte hitta tillräckligt med kunnig personal. Kunder valde bort Volvo till förmån för andra för väntetiden för att få en lastbil var för lång.Nu är order böckerna toma.

    Vad händer när det vänder kan Volvo accelerera igen när alla transportfirmor köper nytt på en gång?

    SvaraRadera
  7. Tyvärr ska aktien ned rejält. Vinsten kommer att bli katastrofalt dålig. Om det blir någon vinst. Utdelningen slopas och framtiden ser mycket oviss ut.

    SvaraRadera
  8. Carl Von> Det troliga som sagt är nog att det redan år 2009 blir en förlust i koncernen. Jag tippar också att Volvo redan för 08 nu skär ned utdelningen till kanske 2,50kr/aktie. Aktien kan säkert gå ned på detta, eller ligga still. Bolaget är i grunden lågt värderat då bolaget säkerligen har stort möjligheter att sälja saker i balansräkningen om man skulle vilja.

    Det är oerhört svårt att bedöma vilka volymer för lastbilar som långsiktigt hållbara. USA har haft låga volymer i många år nu och när läget stabiliseras så kommer säkerligen det finnas ett uppdämt behov. Men på vilka nivåer ligger den långsiktiga omsättningen med nuvarande struktur.

    AB Volvo värderas idag redan till 25% av en årsomsättning, det är i grunden inte mycket men frågan är som sagt vinstgenereringsförmågan.

    SvaraRadera
  9. Volvo behöver bli svensk igen !

    SvaraRadera

MediaCreeper