Visst är det lite skönt med politiker som pratar om långsiktiga ambitioner istället för att agitera om skatten för pensionärer skall sänkas med några ören, om individer med mer än 40 000kr i månadslön skall få 200kr i skattehöjningar, eller om bensinskatten skall höjas med 49 öre eller inte mm mm.
Centerpartiet presenterade igår som ett komplement kan jag tro till Landsbygdsmanifestet en 16 sidor lång rapport vid namn ”en grön bilpark –Sveriges väg ur fossilsamhället” som kan sammanfattas med citatet: ”
Vi ska jaga utsläppen, inte bilisterna eller bilarna. Att stimulera
miljövänliga alternativ och beskatta utsläppen är avgörande, inte att
straffa transporterna i sig. Politiken ska ställa kraven, men inte välja
teknik. Vi ska sätta upp den långsiktiga ambitionen och spelreglerna,
men utvecklingen under vår ribba sker bäst genom
marknadsekonomins förmåga till innovationer, nytänk och
teknikutveckling.”
I deras rapport slår man fast precis som Cornucopia? Har visat i några av sina inlägg att transportsektorn är en sektor som idag är starkt beroende av fossila bränslen vilket inte är så konstigt då de flesta tankar bensin eller diesel i bilen. Och i takt med att de fossila källorna på jorden sinar allt mer blir detta ett allt mer tilltagande problem. C presenterar i sin rapport att Sverige år 2030 skall har en helt fossiloberoende fordonsflotta (i sina drivmedel alltså). Då vill det till att böra idag minsann då fordonsflottan idag i Sverige har en omsättningstid på ca.15 år. Schematiskt så tror man att detta kan vara lösligt genom att använda ca. 10tWh elkraft, 15tWh biogas och 25 tWh biodiesel/etc. En kraftig total minskning av energiförbrukningen i fordonsflottan som idag uppgår till ca. 100tWh och dels då omställning i bränslen, men inget fel på ambitionerna.
Krasst Sakpolitiskt så föreslår C bla. att:
-skatten på bilar skall styras utifrån koldioxutsläppen, höjd skatt på stora utsläpp
-Ekonomiskt stöd till utbyggnad av biogas och biodiesel och infrastruktur kring detta
-Ekonomiskt stöd för uppbyggnad av laddinframstruktur (plugg-in hybrider)
-Miljöbilspremie på nya bilar med en genomsnittlig förbrukning av högst 50g Co2 per km (miljöbilsklassningen idag är 120g Co2 per km)
och så har man tonat bort sitt motstånd mot att avveckla kärnkraften
Spontant känns det som svensk skogsindustri och svenska landsbygdsboende bönder kan få trevliga tider.
Vad tycker du? behöver vi bilen som transportmedel?
Eller tycker du som MP att 2 tons plåtlådor som transportmedel skall försvinna och landsbygdsbor gott kan cykla?
Bygg kärnkraftverk och ge rejäl miljöbils premie på elbilar.
SvaraRaderaBilen behövs och förslagen är bra.
SvaraRaderaTråkigt bara om det ska bli partipolitik av det. Här borde man kunna enas i en nationell samling i stället.
Jag har inte läst centerns pm, men läste debattartikeln i DN. Att subventionera bilinköp med 30-50,000 känns helt galet.
SvaraRaderaFör dom pengarna kan man ju nästan få en liten bil som drar 0,4 liter per mil redan idag. Man kan få en elmoped med räckvidd på 4-5 mil för omkring 30,000. Vill man va ännu häftigare så kan man få en velomobil för 75,000 redan idag, trots att den svenska marknaden ännu är minimal.
Den absoluta merparten av Sveriges befolkning har tillgång jobbar (alternativt har tillgång till kollektivt färdmedel) inom 2-3 mil från bostaden. Att de flesta fortfarande far runt "i varsin tvåtons plåtlåda" beror mer på gammal vana och/eller fåfänga än på att man verkligen är beroende av det.
Anledningen till att vi i Sverige länge har haft en av Europas mest bränsleslukande bilparker är inte för att vi inte haft råd att köpa bränslesnålare bilar, det är för att konsumenterna har valt att inte göra det och istället prioriterat andra bilegenskaper (hästkrafter, säkerhet, estetik, lastutrymme).
Om man med politiska medel vill jobba för att minska transportsektorns miljöpåverkan så är skatter på koldioxid mm en mycket bättre väg att gå än att subventionera fram effektivare bilar.
Låt konsumenterna kräva mer bränslesnåla bilar från tillverkarna. Det finns väl få intressegrupper som är så välorganiserade och har reell politisk påverkanskraft som Motormännen. De borde gå i bräschen för att samla de svenskar som vill köpa snålare bilar.
Blev en lång kommentar. Hoppas någon har hängt med hela vägen...
Titta gärna in på diskussionsforumet Ecoprofile där den här frågan har varit uppe flera gånger de senaste åren.
http://www.ecoprofile.se/thread-918-Miljobilsbidraget-slopas.html
nej, bilen behövs givetvis inte i dagen utsträckning, alldeles för många är lata, bekväma, miljöovänliga och åker alldeles för mycket bil i onödan. I storstad såväl som på landsbygd. Tex en stor del av de som bara har några få mil till jobbet kan cykla istället, bara positiva effekter - från miljön till egen hälsa. Människan är byggd att klara av mkt längre avstånd än så per egen maskin, bara börja trampa..
SvaraRaderaIntressant redogörelse för elbilarnas dryga 100-åriga historia. http://www.lowtechmagazine.com/2010/05/the-status-quo-of-electric-cars-better-batteries-same-range.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+typepad%2Fkrisdedecker%2Flowtechmagazineenglish+%28Low-tech+Magazine%29
SvaraRadera