måndag 15 november 2010

Dumburken

När jag var barn så var jag inte speciellt förtjust i tecknade barnprogram (med undantag av Gummibjörnarna möjligtvis), eller leksaker i form av  He-man och transformers.  Lill-gammal redan då så var jag mer intresserad av att spela schack, stirra i kartböcker, vara med i scouterna och se på dokumentärfilmer.

Mitt favorit barn-program på dumburken alla kategorier var Vetenskapens värld (ja du läste rätt). Jag var helt faschinerad av den legendariske programledaren Bo G Eriksson och reportagen om vetenskap, teknik och inte minst historia. Varje måndag kl 20 satt undertecknad som klistrad framför TVn i pyjamasbyxorna. Den riktiga höjdpunkten kom 1989-90 när Vetenskapens värld sände en specialserie inför Birkautgrävningarna på Björkö. Birka som kanske var en av våra första städer i detta land.

Det gick tom till den milda grad att jag tjatade hål i huvudet på mina föräldrar. Jag skulle till Birka och därmed basta. Så jag gav mig ut på min första egna semester, sisådär 9-10 år gammal... Mamsen och pappsen satte lille Cristoffer på tåget alldeles allenamed destination huvudstaden. Eller man skickar ju inte iväg så små barn till Stockholm C, så jag fick vackert bli upphämtad av morbrorn på tågstationen i Katrineholm eller liknande,,,

Tänk vilken lycka att som tok-vikingaintresserad 10 åring stå och skaka hand med utgrävningsledaren Björn Ambrosiani och få se små benbitar och rostiga svärdsuddar i den svarta jorden. Ett minne för livet, allt tack vare vetenskapens värld och Bo G Eriksson.

I kväll har jag sett på dumburken, sker inte så ofta nu för tiden. Så jag passade på att återuppliva gamla minnen och slog på vetenskapens värld.

Kvällens tema var först och främst peak-oil. Ett nog så viktigt och intressant ämne i relation till Birka utgrävningar. Lite skeptiskt måste jag dock medge då så mycket var fokuserat på oljepriser etc. Enligt mig handlar peak-oil väldigt lite om priset på olja. Det handlar kort och gott om att oljeproduktionen kommer minska och då den ofrånkomliga anpassningen vi människor måste göra oaktat vilket pris olja för tillfället uppbär. Alla, såväl du som jag, näringsliv och nationalstater behöver anpassa oss. Såväl fotbollsföreningar och kommuner. Anpassar du ditt liv inte idag så får då lov att göra det i morgon desto mer. Framtiden är osäker, som den alltid varit för oss Homo sapiens sapiens.

Se gärna dagens program, länk

7 kommentarer:

  1. Jag undrar om du inte tänker på Bumbibjörnarna istället för gummibjörnarna ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en intressant dokumentär.

    Om man nu tror på Peak Oil, hur bör man agera för att utnyttja detta finansiellt?

    Tack för en bra blogg :)

    SvaraRadera
  3. @Jeppe: jag tror att de hette gummibjörnarna i de tidiga översättningarna på 80-talet :-)

    SvaraRadera
  4. Lunda-> Så är det. Jösses vad gammal jag kände mig helt plötsligt trots min ringa ålder som börjar på 3...

    SvaraRadera
  5. Jag kan liksom inte med ord beskriva hur bra jag tycker den här bloggen är.

    SvaraRadera

MediaCreeper