tisdag 16 november 2010

kort om kort


Pengar är en trevlig råvara och den främsta finessen är att pengar går att byta mot vilken annan vara som helst vilket gör att efterfrågan på pengar tenderar vara ganska så hög med tiden.  Kontanter är på väg att försvinna allt mer och numera så har vi våra pengar i digital form och när vi då skall byta pengar mot en vara så övergår då transaktionen från det ena digitala kontot till det andra och mellansteget är en bit plast

Själv har jag ett kort (att betala pengar med) i plånboken, tycker det räcker gott för min del. Ett kreditkort som inte kostar mig något och som ger mig lite bonusutbetalningar för det belopp som jag handlar för. En annan fördel med betal/kreditkort är som bekant det faktumatt man slipper ha något bankonto utan ränta, utan det räcker då med att ha ett sparkonto med fria uttag att koppla fakturan på kortet mot.istället för att betala till banken så låter jag banken betala tillbaka lite av sina kortintäkter till mig som kund. 

Men det är en intressant trend detta med kort. Idag verkar det nästa gång någon form av status i att ha flertalet visa och mastercardsymboler i plånboken och gärna då kort som är i guld, silver, svart eller med någon bild på barnbarnet eller kärestan. Visst kan jag ha förståelse för att man t.ex. har ett kort för privata ändamål och ett för företaget då är det ju praktiskt med två kort i plånboken. Eller att man kanske ha någon form av separerad ekonomi i familjen där man skiljer på ditt och mitt. Men mer än två kort känns ganska överflödigt må jag säga för den normale användaren?

Låt oss t.ex. ta Swedbanks koncept MER, en trave av diverse lull-lull och banktjänster för en privatperson som skall få de ärade bankkunderna att känna sig utvalda och exklusiva som kunder i banken med stor B. Det måste nog vara ganska så så eftertraktat för att få känna denna exklusivitet då kunderna förväntas betala en hundralapp i månaden till banken för att få stoppa tre(!) svarta kreditkort i plånboken och skulle man behöva mer kort än tre så kan man få ett extrakort för 120kr per år. Jo det ingår också något telefonnummer till banken som hjälper till att boka restaurangbord, skaffa biljetter till kommande konstutställningar eller köpa liftkort inför skidresan. Jag kan inte riktigt låta bli, men det känns ursäkta uttrycket "ganska fjantigt" med just tre svarta kort. Behöver man verkligen både ett mastercard, visa och amexkort i lädret?

15 kommentarer:

  1. På spiken...
    Alla dessa "plus" eller "mer" och vad nu bankerna kallar dem för. Jag har just bytt ner mig hos min bank till det absolut minimala alternativet.

    SvaraRadera
  2. Nog ett klokt val. För min del räcker det gott med ett kort i plånboken.

    SvaraRadera
  3. Håller med fullständigt! Jag tycker dessutom att bank-, betal- och kreditkort ska vara helt avgiftsfria för oss kunder/konsumenter!

    SvaraRadera
  4. På tal om pengar som råvara rekommenderar jag den intressanta dokumentären "Money as Debt". Finns att se kostnadsfritt på:

    http://freedocumentaries.org/teatro.php?filmID=214&lan=en&size=big

    För övrigt så håller jag med angående mängden betalkort man bör hålla sig med. Ett för företaget och ett privat funkar bra för mig.

    SvaraRadera
  5. är själv på väg att försöka frigöra mig från dyra storbanker och dyra kort. Men undrar vad du har för kort? Jag har svårt att hitta ett betal/kreditkort som man kan koppla till sparkonto med OK ränta. Alla storbankers kort verkar ju vara kopplade till transaktionskonton(ja, bankerna vet hur man skapar "gratis pengar"..).

    Vore intressant att veta vad du ser för bra alternativ

    För övrigt önskar jag att Avanza och Nordnet tar steget och erbjuder kort. Då kapar jag alla relationer med storbankerna direkt..

    SvaraRadera
  6. Det finns dessutom ytterliggare en aspekt som jag har tänkt på vad gäller att ha flera kort: Vid något enstaka tillfälle i livet kan jag hamna i sådan situation att jag behöver få tillgång till pengar omedelbart. Här har jag tillgång till 200 000 - 300 000 kr på en gång. Aktuellt belopp täcker jag sedan upp genom att sälja tillgångar, men den processen kan ta några dagar eller någon vecka i anspråk till fullt belopp finns tillgängligt.

    Jag är övertygad om att ni har fantasi nog för att tänka ut några scenarion där omedelbara kontanter kan vara livsavgörande

    SvaraRadera
  7. Re: Signs

    Nordnet har ett MasterCard med 0:- i årsavgift
    https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/assetCard.html

    Pris
    Årsavgift 0 kr
    Valutapåslag vid växling 0 %
    Automatuttag min 1000 kr i Sverige och EU 0 kr
    Automatuttag under 1000 kr i Sverige och EU 15 kr
    Automatuttag utanför EU 40 kr

    SvaraRadera
  8. Kan rekommendera OKQ8 kreditkort, ingen årsavgift och 1% kontant återbäring på allt du köper, dvs även utanför OKQ8 (dock inte återbäring på andra bensinbolag).

    För uttag i bankomat använder jag GE Moneybank kort, också avgiftsfritt, 12 fria uttag per år, räcker för mig som tar det mesta med kreditkortet.

    SvaraRadera
  9. Ica kort!

    ingen avgift på uttag var du än är. hyfsad sparränta

    SvaraRadera
  10. OK, Nordnet och ICA har hyfsade kort, men det finns nackdelar med dessa kort. De två förstnämnda förutsätter att du sätter in pengar och det sistnämnda har en årsavgift. Se artikel om kort på min blogg: http://classiercorn.blogspot.com/2010/11/basta-betalkortet-pa-utlandsresan.html. Där kan du/ni enkelt jämföra olika kort!

    SvaraRadera
  11. Är du lider ekonomiskt eller behöver du en akut kontanter för att betala dina räkningar? Och du vill ta risken att förvandla ditt eget liv. Försök och få din ATM tomt kort idag och vara bland de lyckliga ens som drar nytta av detta kort. Detta ATM-kort sätts i stånd att hacka sig in några bankomater överallt i världen. Jag måste veta om denna tomt ATM-kort när jag letade efter arbete på nätet om en månad sedan. Det har verkligen förändrat mitt liv för evigt och nu kan jag säga att jag är rik eftersom jag är ett levande vittnesbörd. Ju mindre pengar jag får i en dag med detta kort är $ 3000. Redan nu och sedan fortsätta pumpa in pengar på mitt konto. Även om kortet är olagligt men det finns ingen risk att fastna. Den är programmerad på ett sådant sätt att den inte kan spåras och har även en teknik som gör det omöjligt för CCTV-kamera för att detektera dig när man använder den. För mer information om hur man får din i dag kontakt speedhackersnetwork001@gmail.com

    SvaraRadera
  12. Are you suffering financially or do you need an urgent cash to pay your bills? And you want to take the risk of transforming your own life. Try and get your ATM blank card today and be among the lucky one's who are benefiting from this card. This ATM card is set capable of hacking into any ATM machines anywhere in the world. I have to know about this blank ATM card when I was looking for work online about a month ago. It has really changed my life forever and now I can say I'm rich because I am a living testimony. The less money I get in a day with this card is $3,000. Even now and then keep pumping money into my account. Although the card is illegal but there is no risk of being caught. It is programmed in such a way that it cannot be tracked and also has a technique that makes it impossible for the CCTV camera to detect you when using it. For details on how to get yours today contact speedhackersnetwork001@gmail.com

    SvaraRadera
  13. Är du lider ekonomiskt eller behöver du en akut kontanter för att betala dina räkningar? Och du vill ta risken att förvandla ditt eget liv. Försök och få din ATM tomt kort idag och vara bland de lyckliga ens som drar nytta av detta kort. Detta ATM-kort sätts i stånd att hacka sig in några bankomater överallt i världen. Jag måste veta om denna tomt ATM-kort när jag letade efter arbete på nätet om en månad sedan. Det har verkligen förändrat mitt liv för evigt och nu kan jag säga att jag är rik eftersom jag är ett levande vittnesbörd. Ju mindre pengar jag får i en dag med detta kort är $ 3000. Redan nu och sedan fortsätta pumpa in pengar på mitt konto. Även om kortet är olagligt men det finns ingen risk att fastna. Den är programmerad på ett sådant sätt att den inte kan spåras och har även en teknik som gör det omöjligt för CCTV-kamera för att detektera dig när man använder den. För mer information om hur man får din i dag kontakt speedhackersnetwork001@gmail.com..

    SvaraRadera
  14. Hej alla, behöver du ett brådskande hacking-tjänster?
    Kontakta då:
    spiderhackers95@gmail.com
    För bästa hackingstjänster. De har bara överfört pengar till mitt konto från ett företags bankkonto.
    Jag vet hur riktiga hackare jobbar, de annonserar aldrig själva de är alltid diskreta.
    Jag var så desperat för ett hackingjobb tills mina vänner introducerade mig till dessa stora hackingbesättningar.
    De gör alla typer av hacking allt ifrån;
    -Hackning och uppgradering av högskolepoäng
    -Bank Hacking och överföring
    -Sales och snabb leverans av Blank ATM-kort för omedelbar återköp och online-transaktioner.
    -hackning av alla sociala medier profil. T.ex. Whatsapp, Facebook, Twitter, Instagram, Gmail, Yahoomail, Skype, Hotmail, Aol e.t.c.
    -Hack Court system och tydliga kriminalregister.
    -Generell databashackning.
    -Retrieval av borttappad fil / dokument
    -DUIs
    -Sal av alla Hacking och Device tracking-programvara.
    -Hack företagsrekord och system,
    -Bankkonton, Paypal-konton
    -Hacking av Paypal, BITCOIN, One Coin, Perfect Money e.t.c.
    -Hackning av kredit- och betalkort.
    -Monitor spår och hämta alla stulna telefon- och e-postadresser
    -hack IP-adress
    -Ta in i någons samtal och övervaka deras konversation
    KONTAKTA dem och du kommer att vara glad att du gjorde det.
    spiderhackers95@gmail.com

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel