söndag 14 november 2010

Go och gla'?

Häromdagen fick jag möjligheten att äta lite godis och den som som serverade chokladen var finanschefen på företaget Cloetta. Jag som är svag för saker som är gratis kunde givetvis inte hålla mig borta utan slog sällskap med ett antal herrar och damer mellan 65 och döden och gick på investerarerträffen som arrangerades av den trevliga organisationen Aktiespararna.

Det räcker ju med att säga "ta det rätta, ta Cloetta" så vet ju alla vad Cloetta är för företag så det behöver ju ingen närmare presentation, eller? Cloetta är kort och gott nordens näst största godisförsäljare. Störst är för övrigt Kraft Food geom varumärket Marabou. Cloetta omsätter ca. 1,2 mdr, har all sin produktion i Sverige i metropolerna Ljungsbro (choklad) och Alingsås (klubbor,  halstabletter mm)

Cloetta är ett lite företag men har ett "super-brand" i produkten Kexchoklad. Kexchoklad är en av våra allra starkaste varumärken i en dagligvaruaffär (i Sverige alltså). Av de produkter som finns i din ICA affär så är det i stort sett bara Coca-Cola som är mer känt än Kexchoklad. Det säljs årligen 50Miljoner kexchokladbitar i norden och nästan varje svensk sätter i sig någon Kexchoklad varje år. Fler äter någon gång kexchoklad än antalet som dricker kaffe, säger en hel del om styrkan i varumärket.

Kexchoklad är däremot ett mycket lokalt varumärke som nästan uteslutande handlar om Sverige, och lite i de andra nordiska läderna. Globalt så finns man inte. Så globalt finns det kexchoklader som säljer betydligt mer än orginalet Kexchoklad. Kit-Kat (ägs av Netlé och vars slogan är "have a break, have a...). Nestlé har satsat hårt på att få in Kit-Kat i Norden men lyckats mycket dåligt då Kexchoklad varit så stark bland svenska konsumenter. Kit-Kat är en brutal storsäljare globalt som säljer i miljard(!!)volymer .

Cloetta har för ung. 1,5 år sedan genomgått en skilsmässa med företaget Fazer. Man var gemensamt bolag i CloettaFazer men beslutade sig för att gå skilda vägar. Egentligen var det industriellt absolut ingen fel på företaget, tvärt om. Problemet var interna bråk och snoppmätartävlingar inom företaget och då interna krig om varumärken kan jag förmoda. Skulle man satsa på Fazer eller Cloetta och bolaget smälte aldrig samman till att bli ett bolag utan de båda huvudägarna bråkade mest med varandra. Skilsmässan har varit kostsam. Cloetta har fått ta mycket kostnader och fått industriella problem i form av att Fazers produkter inte längre tillverkas i Cloettas anläggningar, man har mao tappat i volym och lönsamhet. Idag tillverkar man dock lite EMV-produkter (handels egna varumärken) i form av t.ex. blockchoklad men det ersätter inte tiden med Fazer.

Cloetta är tekniskt sett en ren och skär processindustri. I ena änden stoppar man in socker, kakaomassa, , mjölk, elektricitet, etc och i andra änden spottas det ut färdigförpackade godisbitar som slussas iväg på lastbil från Ljungsbro till hela Sverige. Precis som vilken tillverkningsindustri som helst fast det inte direkt är någon revolutionerande produktutveckling. Kexchoklad smakar lika idag som 1938.  Jag förutom att man nu då lanserat Kexchoklad med mörk choklad och med smak av blåbär och andra tramsigheter.

Enligt deras finanschef så finns det dock inom godisindustrin som för många andra industrier en överkapitacitet i produktionen totalt sett i landet. Cloetta har nyligen investerat i en helt ny produktionskedja och är väldigt välinvesterade men med problemet att kapaciteten inte nyttjas fullt ut i fabriken i Ljungsbro. Här kan man då se behovet av konsolidering i branschen. Cloetta skulle mao teoretiskt sett kanske tjäna på att förvärva någon mindre konkurrent, lägga ner någon fabrik och bättre utnyttja Ljunsbros anläggning. Överkapitaciten resulterar förstås i att det pågår diskussioner mellan alla parter i branchen. En drivande part är säkert Malaco-Leaf som ägs av Ratos konkurrentern Nordic Capital.

Att Cloetta är en tillverkningsindustri med i relation till omsättningen stora råvaruinköp gör bolaget utsatt för globala råvaruprissvängningar men där man säljer lokalt. Priset på socker, förpackningar, kakaomassa är svåra att snabbt överföra till kunderna, det hamnar i de egna räkenskaperna först och främst. Cloetta är också också en ganska liten spelare och det är nog inte helt lätt att konkurrera med Kraft food, Nestlé och Unilever. Företag som alla omsätter Cloettas årsomsättning nästan innan nyårsklockorna har slutat ringa på nyårsdagen. Det största dilemmat torde vara inköpen. Kakao är en ganska så kontroversiell produkt, odlad främst i regnskogsområden i Sydamerika och Afrika och det är inte direkt verksamhet att vara stolt över med barnarbete och näst intill slaveri. Cloetta är sedan i andra hand beroende av stora grossistfirmor som köper in kakao och gör det till kakaomassa som säljs till godistillverkarna. Indirekt är Cloetta i händerna på "de stora".

Så Cloetta är en liten fisk i ett hav fullt av hajar. Men som sagt, det är inte alltid störst är vackrast, ibland är man bara fet som det stod i Öresunds årsredovisning vill jag minnas(?)

Cloetta är en av få bolag på stockholmsbörsen som faktiskt erkänner att dom organiskt sett inte har någon tillväxt. Eller jo kanske att man kan växa 2-3procent per år men denna "tillväxttakt" handlar mer om inflation och möjligtvis befolkningstillväxt. I volym räknat finns ingen tillväxt. Svensken stoppar i sig ung 15kg godis per år och det är inte troligt att vi skulle äta mer än så. Snarare skulle vi behöva äta betydligt mindre sötsaker. Vill nog nästa påstå att västvärldens folkhälsoproblem är större problem än peak-oil på kort sikt.

Cloetta har i mitt tycke en föredömlig balansräkning. Man har tillgångar för 1,1Mdr varav inventarier står för knappt hälften, ett varulager, pengar på banken och fakturor man inte fått betalt för än. Sedan en liten ynka goodwillpost. Skulderna består av ej betalade skatter, lite avsättningar, ett litet konvertibellån till personalen, och lite checkräkningsskulder som är mindre än pengarna på banken. Mao en nettokassa. Föredömligt. Soliditeten är över 60% och förstås att ses som mycket starka finanser som ger utrymme för utdelningar eller förvärv av mindre konkurrenter. Målsättningen är att inte under 35%i soliditet.

Resultaträkningen bör i grunden vara hyfsad stabil. Bolaget har som målsättning att löpande ha en rörelsemarginal på 8%. På 1,2Mdr i försäljning betyder detta ett rörelseresultat på strax under 100Mkr. Finansnetto är ju närmast positivt eller runt noll, sedan räkna med att 26,3% försvinner i skatt och kvar blir drygt 70Mk till aktieägarna att fördela på ca. 25M aktier. Dvs en stabil vinst per aktie omkring 2,8-3kr per aktie. och växande då i takt med inflationen. I grund och botten bör mao Cloetta ses som en realränteobligation lika mycket som en ren aktie.

Värderingen då? Idag kurs 38, det ger p/e tal på normalvinster omkring 12-13 men då bör man ju också ta hänsyn till Cloettas starka balansräkning med nettokassa, denna kan ju användas för vinstökande förvärv eller delas i  pengar. Justeras vi för detta hamnar den årliga normalträntan omkring 10%. Pris mot bokfört värde hamnar omkring 1,3, inte allt för dyrt sett i dagens räntenivåer.

Summa summarum ganska okej värdering. Men däremot finner jag visst tvivel mot bolagets kvalitativa förmågor, man är som sagt en liten guldfisk i ett stort hav fullt av hajar. Sedan Choklad i sig är sedan inte den mest etiska produkten att befatta sig med.

4 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg! Egentligen skulle jag surfa vidare pga bristande intresse i smallcap men läsningen var underhållande:)

    SvaraRadera
  2. hej, tycker dina aktieanalyser är utmärkta! Skulle gärna se dig analysera mindre genomlysta bolag på smålistorna. Där finns ju riktiga guldkorn som sällan täcks av kvalificerade analytiker och vore mkt spännande att se dig analysera dem. Tänker på lönsamma tillväxtbolag på tex aktietorget - vitec, homemaid, etc. Är det något man kan få se eller fokuserar du helt på large / mid cap?

    mvh

    SvaraRadera
  3. För oss linköpingsbor brukar Ljungsbro betraktas som en förort till Linköping. Om det nu har någon betydelse om verksamheten är förlagd till en metropol..

    SvaraRadera
  4. If you are searching for the biggest Bitcoin advertising network, try out MellowAds.

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel