måndag 23 februari 2009

hur illa blir det för underleverantörerna?

Den svenska fordonsindustrin med Volvo och SAAB hänger som bekant i stuprännan för att tala lite bildspråk och en rejäl omstrukturering är under uppsegling. I värsta fall så kanske fordonstillverkning försvinner överhuvudtaget från Sverige i bästa fall blir det betydligt mindre än vad som varit fallet.

Varken Volvo PV eller SAAB automobile finns som bekant på börsen men det gör däremot en mängd företag som har fordondsindustrin som mer eller mindre viktig kund. Företag som Trelleborg, Autoliv, Hexpol, Sandvik, SSAB, sintercast, Haldex, SKF, Höganäs osv och dessa företag som i högsta grad påverkas ganska mycket om fordonsindustrin klappar ihop och inte allt för ovanligt är det att man har lite väl mycket lån mot vad som är hälsosamt idag.

Samtidigt så skall man nog inte stolen med att många av dessa företag är i utgångsläget lågt värderade och kan om det går bra utgöra bra långsiktiga aktieköp men samtidigt är många av företaget med rätta låg värderade så det finns en mycket stor osäkerhet. Stort nytt kapitalbehov och ägarandelen
Men ta ex. ett företag som Haldex (som jag aldrig någonsin ägt aktier i), värderat till ca. 6% av omsättningen. Säg att bolagets försäljning klappar ihop med 40% men att Haldex rationaliserar sig så bra att man på den nya nivån får en vinstmarginal på 5%, då blir det ett långsiktigt p/e tal på 2. Otänkbart scenarie? Inte alls men osäkerheten är mycket stor och knäckfrågan är väl hur stort kapitalbehov som behövs eller om det blir många förlustår. Det är säkerligen många som räknar men jag avstår.

2 kommentarer:

  1. Det ar val dafor som Oresund har flaggat upp i Haldex. /Riskminimeraren

    SvaraRadera
  2. Det hade jag missat faktiskt. Tja intressant i vart fall.

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel