tisdag 24 februari 2009

varför alla dessa brev?

Februari månad

Det skickas runt röda, gula, orangea, vita och kanske tom blå kuvert med det ena efter det andra årsbeskedet om försäkringsstatus, värdebesked, pensionsprognoser ur mycket avgifter ditt försäkringsbolag har nallat från din pensionsförsäkring osv osv.

Måste säga att jag är innerligt trött på alla dessa kuvert och jag har full förståelse att många knappt öppnar breven innan det lokala fjärrvärmeverket eller pappersåtervinning får lite tillskott.
å

Borde man inte kunna boka av pappersutgåvan och istället enbart kommuncera via hemsidor? och ännu hellre så vill man självfallet ha all pensionsinformation samlad till EN hemsida gärna med "familjemöjlighet" i inloggning. Varför är det ex. inte obligatoriskt för försäkringsbolagen att skicka in sina uppgifter till www.minpension.se. Länsförsäkringar rapporterar dit på 5 minuter om man så önskar, Avanza dom skickar inte ens in uppgifter dit.

5 kommentarer:

  1. Är irriterande. Har alla räkningar jag kan via internetbanken. Men dessa papper från myndigheterna, varför? Förövrigt kan du nog ta bort länken till "frisk ekonomi", tråkigt, men hon beslöt sig för att sluta blogga.

    SvaraRadera
  2. Skatteverket måste enligt lag skicka alla beslut, meddelande och förfrågningar per post.

    Tråkigt men sant. Dock finns det en hele del medborgare som inte har internet (de flesta över 65 år). Tro det eller ej.

    SvaraRadera
  3. Kan rekommendera Söderberg & Partners PPAS onlinesystem, där har jag samlat alla försäkringar samt speglar min depå hos nordnet.

    SvaraRadera
  4. minpension.se är tyvärr inte heltäckande.

    Tycker faktiskt att det borde vara obligatoriskt att skicka in uppgifterna dit, för pensionsbolagen.

    SvaraRadera
  5. Anonym>jo tjänster som Sö&P och även MaxM är väldigt snygga lösningar.

    jag vet>instämmer

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel