Kanske är det snart dags att SAAB automobile går sin sista strid tillmötes och det lär nog tyvärr bli ett avslutande kapitel i den fleråriga boken om bolagets historia där man bla. lyckades med bedriften att göra årliga förluster i 20 års tid och ändå överleva. Under dessa 20 åren sedan utköpet från börsen (gamla SAAB koncernen med både personbilar, lastvagnar, flygplan och försvarsmaterial) har SAAB först hållits under armarna av Investor som löpande finansierade bolaget och därefter har bolaget överlevt med hjälp av General Motors.
Man kan alltid diskutera huruvida ägarna utvecklat SAAB på ett bra sätt eller inte men grundproblemet har nog i grund och botten varit att man sålt för få bilar i relation till priset. Ett litet företag som SAAB har nog mikroskopiska chanser att överleva i dagens hårda affärsklimat och jag ser det som ytterst osannolikt och dessutom oklokt att staten skulle gå in som finansiär av verksamheten. SAAB lär INTE sälja mer bilar för att staten är ägare och frågan är om det egentligen finns någon långsiktigt hållbar plan för SAAB som staten skulle kunna genomföra?
Visst är det otroligt trist för ett land som Sverige att mista ett stort företag som SAAB (ca. 3500 anställda??) med alla de konsekvenser som detta får för underleverantörer, husmarknaden i Trollhättan, banker osv. Men det hade varit ännu mer dumdristigt att driva SAAB vidare och låta staten låna upp pengar och förlora ytterligare miljarder plus ränta och ändå inte undvika det oundvikliga. Slutresultaten blir med tiden det samma men till högre kostnad och en ökad statsskuld som våra barn får betala i framtiden. Statens pengar lär komma betydligt mer väl till pass i andra frågor än en krisande bilindustrin. Vi skall inte upprepa de gjorda felen från varvskrisen en gång till.
Samtidigt är i alla fall enligt mig varumärket SAAB idag hyfsat starkt i relation till andra bilfabrikanter och det skulle förvåna mig mycket om SAAB bilarna försvann från våra gator. Jag är övertygad om att SAAB bilar kommer finnas kvar. Men någon tillverkning av bilar i Trollhättan lär det nog inte bli fråga om. Kanske säljs ex. varumärket SAAB till GM systern i tyska Opel som Tyska staten verkar vilja ta över. En SAAB 9-3 är ju redan idag i stort sett en Opel Astra. Ida är det samma bottenplatta, samma motorer, samma växellåda, samma fjädring mm. Det lär visst bara vara karrosen, inredningen och ljudisoleringen som skiljer i stort mellan 9-3 och Astra om man spetsar till det. Varför inte ta steget fullt ut och tillverka en Opel/Vauxhall Astra och sätta ett SAAB märke i fronten och ett flygplans handtag i bagaget? Fiat eller Volkswagen är kanske andra intressenter av varumärket SAAB?
Varför inte göra som med Vuaxhall, en opel med ett Vuaxhallemblem på. Man skulle kanske kunna tillvärka en eller två opelmodeller i sverige som det då står saab på.
SvaraRaderafelstavning plus att jag inte läser hela inlägget, he...
SvaraRaderaSAAB har cirka 4.500 anställda. Frågan är hur många mer som påverkas hos underleverantörer m.m.
SvaraRaderaLägg ner SAAB. Skitbil.
SvaraRaderaProblemet med Saab är att det är en del av ett "svart hål", nämligen GM. Bokslutet säger ingenting om Saab automobil. Det är en fiktiv bokföringsprodukt med osannolika internfaktureringar eller oftast inga internfaktureringar. Det finns ingen uppdelning i utveckling för Saab, Opel mm. Folk sitter i Trollhättan och konstruerar för Tyskland och Usa och ingen vet egentligen hur kostnaderna ska fördelas.
SvaraRaderaGår Saab i konkurs kommer det att bli surt för GM amerika också. Plötsligt så kommer x antal specialister på fjädring eller vad det kan vara plötsligt inte att vara tillgängliga, för den kompetensen faktiskt bara finns i Trollhättan för HELA GM-koncernen.
Mitt tips: teknisk utveckling köps upp av Semcon eller någon och kör vidare med mindre personalstyrka.
Linan köps av någon annan biltillverkare men läggs i malpåse i väntan på bättre tider.