lördag 2 juli 2011

Allt fler läser bloggar via telefonen och paddan

Innan du börjar läsa detta inlägg vill jag först av allt informera att jag troligtvis skulle klassas som en IT-teknisk och webb-anafalbet som med nöd och näppe klarar av att skriva blogginlägg. Så då var det sagt och du kan nu läsa vidare.
 
Om man har en blogg hos google (blogger/blogspot heter deras bloggtjänst) som undertecknad har så har man tillgång till google statistikverktyg och kan då se hur ni läsare kommer in på blogg, om ni söker upp bloggen via google eller kanske länkas från någon annan sida i cyberrymden osv. Jag kan dock inte säga att jag är direkt flitig att grotta ner mig i statistikens mysterium över er läsare.
 
En av sakerna man kan se är vilket operativsystem som besökaren har på sin dator. Absolut störst är förstås Microsoft windows som lite drygt 70% av er besökare har och ca. 15% surfar in hit från en Macintosh. Går man tillbaka lite i tiden och tittar så ser man att båda dessa faktiskt minskat sin andel något och istället är det andra typer av plattformar som växer fast från en ganska så låg nivå. 
 
Idag är det hela 4% (dvs var 25.e) av besökarna som läser min blogg från en iPhone, knappt 3% från en androidtelefon och knappt 2% från en ipad samt också knappa procenten som surfar in hit från en Nokiatelefon?( symbian.) .  Dvs snart så läser var 10.e besökare mina blogginlägg från telefonen! och då får (tror jag) inte heller med de som läser bloggen via en RSS-läsare vilket gissningsvis är än vanligare från nallen eller paddan.
 
Helt klart spännande utveckling och jag kan bara gå tillbaka till mig själv. I höstas så skaffade jag mig en ny dyr och allmänt fräck mobiltelefon, en HTC Desire Z. Vad som hänt med mig är nog att jag tillbringar mindre tid vid datorn (som i mitt fall är en ”gammal” Apple iMac från 2005-2006 som fungerar utmärkt) och mer tid vid telefonen trots den ”lilla” skärmen på telefonen. Personligen så tycker jag det fungerar utmärkt att läsa blogginlägg, kolla mailen mm just från telefonen istället för att slå igen stora datorn. Läsa pdffiler är väl så där kan jag dock tycka datorn vinner än så länge (en ipad är väl mer lämplig för ändamålet kan jag tro?)
 
En del blogginlägg har jag också börjat skriva med telefonen (som har en för ändamålet ganska så rekorderligt tangentbord istället för att dutta på skärmen). Skriver blogginlägg gör jag då från googles android-app för blogger även om de flesta inlägg fortsatt postas från iMacen hemma.

Kan det skilja sig vad man vill läsa från en telefon och från en dator?

5 kommentarer:

  1. Läser sedan länge via telefonen, både via android (wildfire) och nokia (5800).
    Kan varmt rekomedera googles
    reader.google.com för ändamålet.

    Det som skiljer är
    1) Jag undviker att följa länkar eftersom dom flesta sidor fungerar sådär i en mobiltelefon.
    2) I android undviker jag att skriva kommentarer eftersom tangentbordet blir för litet för att vara praktiskt att skriva längre texter på. Nokians skärm är bredare och tangentbordet tar upp nästan hela skärmen vilket ger bra storlek på knapparna.

    SvaraRadera
  2. Hej Christoffer.

    Jag har haft en liknande utveckling som du - läser mycket mer på telefonen men gör jobb m.m. på datorn. Uppskattar telefonens smidighet men behöver en dators större skärm och bättre multitasking när större överblick krävs.

    Ska du inte anpassa din blogg till mobil?

    Trevlig söndag.

    SvaraRadera
  3. Hur gör man när man anpassar bloggen till mobil?

    SvaraRadera
  4. Logga in på Blogger. Gå till inställningar - e.post och mobil och välj visa mobilmall.

    Lycka till.

    SvaraRadera
  5. Fast jag vet inte om det funkar om man har egen domän?

    SvaraRadera

MediaCreeper