lördag 30 oktober 2010

I kärlek och krig


SAAB, gör inte dom bilar? Nej visst nej, vapenindustri var det ju, SAAB JAS Gripen känner vi väl alla till planet som kraschade på sin uppvisningstur över Stockholm.

Vapenindustri? Det är inte etiskt korrekt..... och säkerligen har redan ett par läsare av denna blogg klickat bort denna bloggpost och börjat läsa på något annat i cyberrymden.

 Vapen det är "fräna" saker även för en lekman som mig. Det är en rejäl skillnad på att skjuta av nyårsraketerna med ett glas champagne mot att avlossa ett fullskarpt pansarskott. Det är också en rejäl skillnad att flyga drake i trädgården mot att vara med när man flyger UAV plan. Tro mig...punkt.

SAAB är med största sannolikhet stockholmsbörsens mest högteknologiska storföretag och ofta så får dom beställningar på produkter som inte ens finns ännu. SAAB säljer mer eller mindre häpnadsväckande produkter som får dataspel att just framstå som just dataspel. Sedan finns det förstås mängder med produkter som inte är lika mycket high-tech som t.ex. fältsjukhus, eller förresten det är ganska mycket high-tech det också. Teknologikunnandet SAAB har handlar givetvis mängder med andra tillämpningar än militärt utan även kustbevakning, polis, räddningstjänst, skogsindustri etc har och kommer ha nytta av SAAB produkter och tjänster.

Men nu var det ur investeringsperspektiv jag skulle skriva.
Resultatmässigt har SAAB haft de tungt och kommer så att ha det de kommande åren. Mycket tack vara av sin starka koppling till den svenska försvarsmakten (läs 30% av omsättningen) och denna kund har inte varit stadd i tillväxt om man säger så. Gripen har och kommer nog inte heller bli någon exportsuccé. Skulle jag gissa så blir JAS det sista fullskaliga stridsflygplanet som kommer utvecklas i Sverige. Sedan kan man förstås hålla liv i projektet en hel del år till men SAAB kommer tvingas till rejält stora omställningar inom företaget där mycket handlar om att vikta in sig betydligt hårdare mot civila kunder för att säkra överlevnadsförmågan.  Räkna med några tuffa år resultatmässigt inte minst då SAAB viktigaste kunder är stater som nog mer behöver sanera sin ekonomi än att köpa hög-teknik.

SAAB har en mycket intressant och komplex balansräkning vill jag påstå.  Jag tänkte att vi skall ta en lite djupare dykning  ner i denna.

Först det finansiella nettot, SAAB har en nettokassa på 1,15Mdr.  Börsvärdet på bolaget är lite drygt 11Mdr så en hel del av värdet på bolaget är rena pengar.

SAAB äger också en hel del övnings och testmark i form av skogsfastigheter.  Problemet här lär vara att det finns en tung miljöbelastning på fastigheterna så det är inte helt lätt att värdera ett ev. försäljningsvärde (eller värdering vid en statlig reduktion som ibland varit uppe på tapeten på fastigheten utanför). Taxeringsväret på skogen är 163mkr och redovisat värde 256mkr. Den årliga tillväxten i skogarna är ca. 40 000m3 och årligen säljer man avverkat virke (ung. hälften av tillväxten) för en sisådär 7-10Mkr. Ingen stor del av företagets omsättning men nåväl att det finns skog för en kvarts miljard i balansräkningen, mer än vad många skogsindustriella företag har.

Sedan äger SAAB fastigheter. Dels som man själv bedriver verksamhet i men också hyr ut till andra företag (mer om en del av dessa nedan). 236mkr är dessa fastigheter värderade till vid ett direktavkastningskrav på 10%. Skulle man sälja dem så skulle man nog få mer. Säg 300Mkr. Den externa uthyrningen utanför SAAB ger upphov till ynka 2Mkr i driftsnetto.

SAAB har sedan en hel del ägarandelar i olika företag, det brukar som bekant vara så inom vapenindustrin med olika samarbetsprojekt. ett tjog av olika företag med anknytning till vapenindustrin och samarbetspartner samt att det i SAAB finns också ägarandelar i en hel del högteknologiska småföretag, företag som oftast haft sitt ursprung inom SAAB men där anställda sedan har bildat egna bolag och där SAAB sedan har kvarstått som ägare till en minoritetsandel. En hel del företag är också helt avknoppade som t.ex. Cybaero som gör UAVs. Dagens portfölj av bolag innehåller 10 bolag. 359Mkr är denna grupp bokad för.  Marknadsvärdet är synnerligen svåruppskattat och jag har kort och gott ingen aning om värdet är högre eller lägre.

SAAB har också en rent finansiell placering genom aktieinnehav i norska börsnoterade bolaget Aker Solutions genom ett med Investor samägt belånat Holdingbolag. En mycket märklig historia där min upplevelse nog är att Wallenbergs använde sig av SAABs finansiella styrka med att parkera en stor aktiepost inom sfären. För vad SAAB har med oljeborrningsutrustning förstår inte jag. Placeringen har varit bedrövlig men det har funnits en form av derivatsäkring som täckt upp för detta som inträffade med Akers Solutions aktiekurs.. Netto bokar SAAB andelen av holdingbolaget till knappt 100Mkr plus en hel del tillgångar i form av dervivat. Posten var en gång i tiden var det sas en "dörröppnare" mellan norskt och svenskt näringsliv. Hur det blir med den saken återstår att se.

Men den kanske mest intressant tillgången i balansräkningen är leasingtillgångar. Dvs produkter (mest flygplan) som SAAB äger men som man leasar ut till kunder som då betalar hyra på. Dessa Leasingtillgångar har ett värde på 1,4Mdr. Tillgångarna skrivs av i takt med värdeminskningen och har ett starkt försäkringsskydd. Ibland om jag förstå saken rätt agerar man mellanhand som leasinggivare men betalar räntor till den egentliga ägare på något komplicerat sätt.

Äger inga aktier i SAAB och har aldrig gjort. Men jag inser att SAAB har väldigt mycket inneboende värde i sig. Mycket värden som inte har med själva kärnverksamheten att göra. Aktien får jag räkna på någon annan gång mer ingående.

1 kommentar:

  1. Nej, inte speciellt fränt med vapenindustrin. Kan vara hur högteknologiskt som helst - skulle jag aldrig investera i det. vapen, tobak och annat skit kan man gärna hoppa över

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel