söndag 2 oktober 2011

Solceller september 2011

Som jag skrivit tidigare så har undertecknad precis installerat ett solcellssystem på mitt hus och hade igår förmiddag öppet hus med en liten förevisning hur systemet fungerar och en liten frågestund. Jag uppskattar att ca. 25 personer dök upp vid tillställningen, en och annan bloggläsare också. Jag tackar å det varmaste den bloggläsare som hade med sig blomsterskott som nu står planterade på fönsterbrädan!

Bild från framtidsveckans hemsida

Nu skulle jag såklart skrivit hur fantastiskt mycket el jag producerat september månad Tyvärr har mitt nätbolag (det där tyska bolaget med en röd skylt) inte riktigt skött sina åtaganden (grrr) som dom skulle ha gjort vilket gör att jag tyvärr inte kan redovisa någon direkt produktionssiffra då varken jag eller en elektriker jag anlitar  får in och pilla i nätbolagens utrustning som finns i våra lägenheter och hus. Men om EON nu geschwint ordnar till sina åtaganden så lovar jag att inte bli allt för förbannad på dom.

Vi går nu in i höstmånader vilket medför att möjligheterna till solenergi nu faller drastiskt för varje vecka som går då solen står allt lägre över horisonten så det kommer inte bli många kWh producerade innan nästa vår. solcellsenergi är och förblir en sommaraktivitet.

Många hade frågor om den tekniska biten.
Så en kortfattad presentation. Rent krasst så fungerar systemet så att det produceras likström på mitt tak genom att små elektroner vandrar från det ena kiselskiktet till det andra i i solcellerna. Denna likström leds sedan ner i trådar från respektive solcellsmodul till två stycken växelriktare jag har på källarväggen. Här omvandlas likströmmen till 220V växelström som vi har i våra uttag. Strömmen leds sedan till till husets elcentral för vidare transport och mätning.

I första hand matchas producerad ström och förbrukad ström inom huset. Dvs strömmen från solcellernas skickas direkt till frysboxen och kylskåpet eller vad för elektrisk pryl man nu har igång. Om det blir ett underskott i systemet (dvs när jag förbrukar mer än jag producerar, tänk mitt i natten eller på vintern) så köper jag kompletteringsel precis som vanligt enligt prislistan i elavtalet jag tecknat.

Om det blir ett överskott i systemet dvs att jag producerar mer än jag förbrukar (exempelvis en solig sommardag då jag befinner mig på arbetet) så kommer strömmen skickas ut från huset och jag kommer få betalt för den el jag säljer i form av det aktuella priset på elbörsen nordpool (minus ett antal ören), betalt för sk. "nätnytta"  samt sk. grönt cetifikat (stödsystembidrag till förnyelsebar elproduktion). Nettomätning (dvs kvittning mellan köpt och såld el på varje elfaktura) är tyvärr inte aktuellt för min del idag, men jag hoppas förstås att detta inför då det skulle innebära ett antal kronor bättre inkomster varje månad.

Fullständiga ekonomiska kalkyler kan jag tyvärr inte göra då jag dels enbart gissat årseffekten och jag har dessutom inte riktigt betalat ett kommersiellt pris för anläggningen.

Nej nu ska jag tillvara ta äpplen från trädgården en masse då mitt ena äppelträd dignar av äpplen.

5 kommentarer:

  1. Hej Stockman,

    Hur klarar solcellerna att ligga under ett lager snö och is under vintermånaderna? Far de illa av det? Håller de att gå på när man behöver springa runt på taket?

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Kyla är inget problem och systemet är testat ner till riktigt låga temperaturer. Tom är det så att när det är riktigt varm (tänk varmaste dagarna för året) så kommer effekten faktiskt gå ned lite. Bäst är lagom varmt och soligt.

    Vatten och snö ska inte vara något problem då sygstemet uppe på taket är "vattentätt". Om det blir riktigt mycket snö så gissar jag att det kan bli lite problematiskt. Likaså så känns det nog inte helt bra att gå direkt på solcellerna. Även om det är aluminiumprofiler som är fastskruvade direkt i taket, under takpannorna. Så det är (med mitt lekmannauppfattning) ett stabilt och hållbart system som förhoppningsvis håller i gärna 25 år. Ska säga det också att varje solcellspanel har ett skyddande skikt som dessutom är silikonbehandlat för att löv och snö lätt ska glida av.

    SvaraRadera
  3. Finns det möjlighet att tjäna pengar på solenergi om man köper en bit åkermark (ca 1 hektar) och sedan smäller upp massa solpaneler?

    Om jag inte minns fel så har detta gjorts av vissa företag i andra länder men då i större skala och i mer soltäta områden än Sverige.

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  4. Högst tveksamt är min spontanta reaktion. Jämför man bra lägen på solcellet i Sverige och bra lägen för vindkraft så vinner vindkrften med hästlängder. Sedan är det kanske en annan sak i mycket soliga ökemområden och så. Min anläggning kommer jag verkligen inte bli rik på.

    SvaraRadera
  5. Kudos till dig Stockman som lever som du lär!

    En stilla undran: är det alltid mest lönsamt att förbruka elen själv eller kan det vara så att det ibland lönar sig mer att sälja? Det kanske beror på om man bundit sina avtal? Jag tänker rent incitamentsmässigt: En vacker och solig vinterdag när elpriset är högt - lönar det sig att göra alla energiintensiva saker som att dammsuga, tvätta och stryka denna dag med självförsörjande el eller är det bättre att gå ut och leka och sälja elen och sedan spara dessa aktiviteter till en molnig dag?

    SvaraRadera

MediaCreeper