måndag 9 december 2013

Stenbeck gör exit Korsnäs

Idag nås vi nyheten att Kinnevik och familjen stenbeck säljer av den gamla guldkalven Korsnäs definitivt när Kinnevik nu säljer sina sista aktier i BillerudKorsnäs till ett antal stora svenska institutioner. Personligen kan jag med en sentimental och historisk ådra tycka det är lite tragiskt att ett bolag med en stark huvudägare av kött och blod numera får ett par ansiktslösa fonder som huvudägare som nu ska axla Stenbecks tunga mantel.

Affären har förstås stora mått av historisk kopplingar. Korsnäs var Kinneviks ”urspungliga” investering för snart 80 år sedan och av tradition den investering vars (ofta) stabila kassaflöden givit utrymme för nya investeringar och täcka upp för dåliga kassaflöden i nystartade företag. Utan Korsnäs hade aldrig tele2 eller millicom av idag existerat. Utan Korsnäs hade kanske tom Kinnevik dukat under vid 90-talskrisen  då bolagets finansiella situation var synnerligen utsatt och bolaget hade ett starkt beroende av sina (Handels)bankskontakter. Krediter som kunde beviljas till följd av Korsnäs relativt starka situation och stora realtillgångar.

Att de förr eller senare skulle ske att Kinnevik skulle lämna Korsnäs kunde man väl gissa sig till. Skogen i Korsnäs såldes för ca10 år sedan till pensionsfonderna, och för ett år sedan gjorde man delförsäljning när man gick ihop med Billerud. Och nu duå tar man då det slutgiltiga steget när den sista aktieposten säljs.

Vad innebär då detta?

Balansräkningen har senaste året succesivt stärks i Kinnevik och flera dotterbolag  såsom Tele2 och Metro har varit nettosäljare av tillgångar, Korsnäs gick ihop med Billerud och pengar har delats till Kinnevik. Efter dagens försäljning av aktier i BillerudKorsnäs så innehåller balansräkningen tillgångar på cirkus 60Mdr, med nettokassa på miljardbelopp. Begreppet urstarkt är värt att använda i fallet Kinnevik när man pratar om den finansiella situationen. Samtidigt behövs detta då många av Kinneviks nya investeringar har skrala kassaflöden och nu snarare tar pengar än delar ut. Å andra sidan var ju detta situationen även i unga år för tele2 och Millicom t.ex. Om vi ska dra historiska paralleller för dagens förändring. Man kan också anta att Kinnevik utan ett helägt Korsnäs kommer ha en mer konservativ syn på skuldsättning när man inte får starka interna kassaflöden som kan täcka upp för låneräntor.

Även om man självklart inte skall spekulera så kan man ju inte låta bli att kittla lite med tanken vad Kinnevik nu ska göra med pengarna? Om man kan tänka sig göra någon större affär? Kinnevik meddelar idag att man inte skall dela ut pengarna utan fortsätta investeringar i online, finans, media och Telekom.

Kan det månde vara så att det finns en strukturaffär på gång mellan Wallenberg och Stenbeck där tre och Tele2 slår sina påsar tillsammans och blir den ledande telekomaktören i Norden? Eller väntar nya stora investeringar inom on-line?

6 kommentarer:

  1. Kinnevik känns mer och mer som en hedgefond än ett klassiskt investmentbolag. Om e-handelshysterin spricker kan det bli en rasande fart utför.

    SvaraRadera
  2. Stort misstag kan de bli om de inte med onlinesatsningar etc lyckas.

    Yoda

    SvaraRadera
  3. Intressant med strukturaffärs-upplägget för Tele2 med Tre. Ny tanke för mig, men telekom finns ju med som möjlig investering enligt pressmeddelande. Finans känns som ett litet område; Milvik och Bayport. Kan detta vara en annan möjlighet?

    SvaraRadera
  4. Kul att du verkar fått upp farten igen!!
    Har du gett upp din uppföljning av solenergi?
    Patrik

    SvaraRadera
  5. Få ditt lån säkert

    Hej jag är ett UNICEF Special Agent och med tanke på
    nuvarande ekonomiska krisen och uppriktigt sagt, skulle jag vilja hjälpa
    uppriktigt alla människor runt om i världen som är i behov
    pengar, så jag bestämde mig för att göra lån till någon annan
    intresserade. Du har ekonomiska svårigheter. Jag vill ha dig
    informera mig om att jag är en finansiell person som beviljar lån till
    någon av god karaktär, ärlig, vem kan betala mig tillbaka
    tidsfrister överens med en fast ränta på 2%.
    För detta gör jag mina lån från 1500 till 5.000.000 euro.

    Så alla som behöver pengar kan kontakta mig på min
    e-postadress: joinisseaurelie1989@gmail.com för mer information.

    Tack för förståelsen och snäll dag till dig

    SvaraRadera
  6. Jag lyckades få en kredit mellan privata sir. Diego Zumerle, förhållandena är bra såväl som återbetalningsläget. Det är verkligen allvarligt att räntan är 3%. Om du också behöver en kredit på 20000 kr upp till 120.000.000 kr, här är hans e-postadress: diegozumerle71@gmail.com

    SvaraRadera

MediaCreeper