torsdag 14 maj 2009

And the winner is…

För en månad sedan så utlyste bloggaren ”diversifierad” en tävling vid namn majmaran om att försöka springa/lunka/gå 42 km under maj månad. Personligen så utlyste jag själv en utmaning om att börja träna lite mer regelbundet under 200 och gärna då ”funbeata” sin träning på nätet. Det har gått lite i vågor med träningen och kortfattat så kan man säga att jag inte direkt är så flitig med träning under veckodagar, blir nog lätt så med heltidsjobb och tågpendling tyvärr men jag har hållit igång hyfsat på helger allt som oftast i alla fall. När diversifierad sedan dök upp med sin utmaning för maj månad så fick man ju rycka tag i sig lite i alla fall. Jag är verkligen ingen direkt tävlingsmänniska men försöker ha målsättningen att träna regelbundet och under maj har jag hittills också försökt springa en del orientering och nu visar det sig att undertecknad visst vann ”tävlingen”… Personligen är jag dok mest nöjd med att i alla fall temporärt har gått om min mamma i träningsmängd på funbeat sista månaden.

Som säg bör i tävlingar så borde det självfallet utdelas medaljer och fina priser men denna sida har inte Diversifierad lagt manken till i majmaran så jag har faktiskt beslut om att ta tag i saken själv första priset i tävlingen (som turligt nog nu också ges till mig själv) blir ett deltagande i tävlingen Kristinehamn Adventure Race. Jag har knappt tävlat någonting de senaste 3 åren men nu när man ändå har kommit i gång och träna så kan man ju lika gärna ha någon form av träningsmål. Antingen så kan man ju t.ex. springa stockholm Marathon, Göteborgs varvet (vilket jag gjort 5 gånger med bästa tid 1,28), lindingöloppet, vasaloppet eller cykla Vätternrundan. Löpning är däremot för min del ingen direkt kul att gör på asfalt (jag är kraftigt hjulbent och därigenom inte stans bästa knän och fotleder) och att bara cykla i 10-12 timmar känns ganska så jobbigt det också så jag har istället valt lilla okända Kristinehamn Adventurerace som går den 22 augusti.

Så hur går den tävlingen till då? Kortfattat så kan man säga att det är en triathlontävling men med friluftstouch. Man börja med att springa 8km på skogsstigar sedan byter man om till att cykla mountainbike i 20km, efter det en kort sväng orientering på ett par kilometer innan det är dags att hoppa ned i en kajak och paddla 12 km efter det är det återigen dags att cykla 12km och avslutningen blir en orienteringsslinga på en mil. Totalt sett 64 km enligt arrangören. En lagom trevlig dag i skogen om än ganska så svettkrävande kan man nog förmoda.

Nu är ju då frågan hur kommer det att gå? Jag har verkligen inte en aning, jag har ju tävlat en tiotal gånger i liknande tävlingar (bla. en tävling som var ca. 30 mil) med blandade resultat men det var ju som sagt ganska många år sen nu, så risken finns väl både att man blir invalidiserad eller fullkomligt utpumpad. Men jag säger som James Bond, skakad men inte rörd… Det allra svåraste kommer nog vara att inte jämföra sig med sig själv för 7 -8 år sedan… dom resultaten kommer jag INTE göra, tyvärr, men kul skall det bli!

4 kommentarer:

  1. Det var ju synd att man inte visste om den tävlingen! Har nyligen börjat ta tag i min träning då jag slog vad med en kompis att klara lidingöloppet på under 3h, så nu är det träning 5 dagar i veckan och tror jag nog ligger en bra bit över 42km i maj månad redan :)
    Men härligt att läsa att du har kommit igång, tycker det är aldeles för få som tar tid för att ta hand om sin hälsa, lycka till på tävlingen!

    SvaraRadera
  2. Tjena Cristoffer! Med tanke på vad ditt pris är så var det nog tur att det var du som vann, tror inte att vi rookies hade blivit speciellt glada för det. ;-)

    Vill också passa på att påpeka att det var en "utmaning" och inte en "tävling", samt att det klargjordes redan innan den började att inga priser fanns, kolla bara här.

    SvaraRadera
  3. Div> Defitivt är det så, man får väl spetsa till inlägg och skriva lite med glimten i ögot? ;-)

    SvaraRadera
  4. Absolut! Jag trodde det var med glimten i ögat, men ville i alla fall göra ett litet påpekande för dom som inte förstod att så var fallet. ;-)

    SvaraRadera

MediaCreeper