måndag 18 maj 2009

Den säljande banken

För någon vecka sedan så läste jag en intressant tråd på ett internetforum om en kvinna som hade fått ett arv på 700 000kr. För kvinnan var detta väldigt mycket pengar och hon kände sig säkerligen lite osäker hur dessa pengar skulle hanteras när dom nu kom i en stor klump. Kvinnan gjorde säkerligen precis som många andra i den situationen gick helt sonika till sin bank och bad om att får råd hur hon skulle lösa denna situation.

I detta fallet så gick kvinnan till den gröna banken men det kunde lika gärna ha varit en blå en orange variant och jag tror egentligen inte att råden skulle ha skiljt sig speciellt mycket. På banken så hade kvinnan ett rådgivningsmöte med någon form av placeringsspecielist kan man tänka sig och utifrån mötet där man diskuterade risker, avkastning och allt annat som finansinspektionen kräver att sådana möten skall innehålla så hade man övergripande kommit fram till att 30% av kapitalet skulle fördelas på räntebärande tillgångar och 70% skulle placeras i aktiemarknaden. Jag förmodar i detta exempel att individen idag var obelånad eller inte kände behov att amortera sina eventuella lån.
Utifrån denna allokering hade sedan banken rekommenderat ett antal placering som följder enligt nedan (kanske skulle inte allt placeras på samma gång utan månadssparas in i allokeringen men detta bortser jag från nu)
Räntebärande placeringar
70 000kr SEB Räntehedge Alpha
70 000kr SEB Obligationsfond flexibel
70 000kr Aktieindexobligation Råvarubolag

Aktiebaserade placeringar(i en kapitalförsäkring)
122 500kr SEB Globalfond
122 500kr SEB Nordenfond
122 500kr SEB Latinamerika
122 500kr SEB Emerging markets

I kommentarerna till tråden så var det några som hade kommenterade att det nog inte var bra med just enbart denna banks placeringar och några kommenterade att den ena fonden borde bytas ut mot någon annan osv. För egen del så kan jag tycka att dessa råd som individen fått av banken är uppåt väggarna. Det är också råd som är synnerligen dyra vilket jag snart skall visa.

Min personliga åsikt är att när det ges råd så diskuteras alldeles för lite om målsättningarna som individerna har med sina surt förvärvade pengar om det skall gå till en sommarstuga, ett renoverat kök, ålderdomen eller om man helt enkelt vill leva på pengarna eller några andra drömmar att uppfylla. Alldeles för kraft läggs på att rekommendera det ena eller andra om det är rätt fond eller fel fond osv. Grunden borde utgå mer från att uppfylla målet, är målet en lägenhet på södermalm så kanske inte fonder i lång-bort-istan är den allra mest överensstämmande placeringen.

Nu till det aktuella rådet. Det första jag vänder mig mot är att banken i detta fall har likställt en hedgefond och aktieindexobligation till ränteärande placeringar. Det tycker jag i högsta grad är märkligt. Detta är två placeringar där det i högsta grad kan uppkomma problem med likviditeten (dvs förmågan att sälja dessa mot pengar i handen) och det är också placeringar som inte det minst ger säkert kassaflöde vilket också kännetecknar räntebärande placeringar. Hedgefonden är också en produkt som nog varken banken eller individen kan klassificera som säker eller riskfylld. Allt för många hedgefonder har ofta gått från säker och trygg till osäker och otrygg när strategin inte längre fungerar. I mina ögon är detta INGA ränteplaceringar.

När det gäller aktier så är det mycket riktigt vanliga aktiefonder som är rekommenderade. Det som först slår mig med det aktuella fonderna är att det verkar som om individen skall flytta utomlands eller inte direkt har något förtroende för svenska kronan då placeringarna inte direkt korrelerar till köpkraften i Sverige. Men vem vet det kanske är en sommarstuga i Brasilien som är målet med pengarna.

Så då detta med kostnader. Alla fonderna tar ut en årsavgift som förvaltningsarvode som faktureras fonderna varje dag och inte direkt märks hos kunderna. På årsbasis så blir kostnaderna enligt följande: obligationsfonden 490kr, Hedgefonden 1050kr, Globallfonden 1837kr, Nordenfonden 1592kr, Emergingfonden 2143kr och slutligen Latinamerikafonden 2143kr. Fondavgifterna uppgår alltså till dagens läge till sammanlagt 9255kr om året som går direkt ned i bankens ficka, varje år och går placeringarna upp i värde så ökar kostnaderna… till detta kommer sedan courtaget för aktieindexobligationen om 2% av 70 000kr=1400kr plus det faktum att denna AIO sedan enbart har en deltagande grad på 55% och har en maximerad avkastning på 60% (dock är man garanterad pengarna tillbaka så länge SEB inte går i konkurs.

Sedan tillkommer kostnaden för för att ha kapitalförsäkringen i storbanken kanske kostar detta 0,5% per år dvs 2450kr. Dvs banken rekomederar i detta fall att kunden gladeligen betalar 10-12 tusen per år tillbaken enbart för att titta i internetbanken och fonderna har gått upp eller ned…

Man kan ju fråga sig varför kunden inte fick rådet t.ex. att köpa två olika statsobligationer (görs utan avgifter på www.rgk.se) plus någon företagsobligation med ett courtage på kanske en hundring eller två. Och sedan tre olika aktier för att göra det enkelt exempelvis investmentbolagen Investor, Industrivärden och Kinnevik (så vi får lite tillväxtmarknader) för ca. 160 000kr styck och en total courtagekostnad en enda gång på 3x 160kr plus en hundring om året för återinvesteringen av utdelningar. Med tiden så kommer säkerligen avkastningen bli rätt så lika varandra med den skillnaden att avkastningen blir 1000 spänn sämre i månaden i kanske 10 år med fonderna.

Men om börsen går upp så blir väl kunden nöjd hur än råden har varit, eller? Och om börsen gud förbjude går ned så är det väl bankens fel som inte gav vältajmade råd? När det gäller pengar så skall du först och främst lita på dig själv

14 kommentarer:

  1. Många säger att man ska köpa aktier istället för fonder. Och jag förstår mkt väl att fonderna har större kostnader så som förvaltningsavgift med mera. Men, säg att jag nu tror att de 3 bästa marknaderna framöver kommer att vara Ryssland, Indien och Brasilien. Hur ska jag då gå tillväga för at komma åt dessa marknader utan att köpa fonder?

    Tack för en galet bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ja du Christoffer, been there done that som du känner till. ;)

    Det är sjukt att skojjarna får hålla på. Tyvärr sitter tidningarna och media i bankensknä eftersom de i sin tur är beroende av reklaminvetseringarna, så de har svårt att säga sanningen. Det mräks ofta att banker har vad som närmast kan beskrivas som betalda artiklar i många tidningar.

    Jag kan inte understryka vikten av att gå in till mötet med banken med inställningen att deras råd är utifrån vad som är bäst för banken.
    Problemet är dessutom att det är svårt att få upprättelse om man har synpunkter.

    Finns det flera alternativ liknande avanza zero? Den riktarsig till den svenska marknaden, finns det ngt liknande om man är intresserad av marknader utanför Sverige?

    SvaraRadera
  4. Gällande storbanker - gröna som oranga som andra - och deras hutlösa kostnader. Jag analyserade kostnaderna jag hade på min tjänstepension hos SEB (pengarna ligger i deras aktiefonder..) jämfört med om jag flyttade till annat alternativ (i mitt fall en av nätmäklarna). En otrolig skillnad som fram till pension ínnebär onödiga, orimliga hutlösa kostnader på ca 250 000 till 500 000 SEK beroende på portföljtillväxt. Jag uppmanar alla att göra likadana jämförelser om ni vill slippa bli lurade. Dessutom vägrar SEB att tillhandahålla information om de enskilda fondernas avkastning. Ja, ni läste rätt, det går inte att se vad min avkastning är per fond. Hoppas någon håller med att detta är vad man kan kalla ett grundkrav. Uselt.

    SvaraRadera
  5. Allt som gynnar affären kommer först, sedan ingenting, sedan ingenting och sedan eventuellt kunden.
    Och så kommer det att förbli.

    SvaraRadera
  6. Anonym: problemet är inte iden med brasilianska fonder. Problemet är dom hutlösa priserna bankerna tar ut.

    Skulle tro att dom flesta fonderna inte handlar om speciellt mycket mer än att köpa in sig på dom 10 största brasilianska företagen och sen sitta still i båten. För det behöver man inte speciellt mycket pengar.

    Men om det finns någon slags fungerande marknad borde det bara vara en tidsfråga innan bankerna kommer få känna på prispressen här. Avanza har ju redan börjat pressa.

    SvaraRadera
  7. Hej

    Tack för ett bra inlägg. Jag gillar själv investmentbolag som alternativ till fonder. Känner du till några utöver de Svenska?

    SvaraRadera
  8. Tack för ett bra inlägg! Jag har själv en vän som är deluxekund hos SEB (tror det är deras private banking-tjänst) och har en större slant hos dem, att förvalta fritt och med instruktionen "kontakta mig aldrig". Jag och personen har flera gånger pratat om amortering. SEB säger till personen (så sent som förra veckan) att det är ekonomiskt oförsvarbart att amortera av bolånet, istället går väl någonstans mellan 10-20 000 in till deras förvaltning och jag tror inte jag har fel om jag säger att fonder utgör huvuddelen.

    Vad tycker du om detta, Cristoffer? Är det ekonomiskt oförsvarbart att amortera?

    Jag känner att det är så självklart att SEB säger så. De får ju in räntepengar på lånet samtidigt som de kan hustla obegränsat med avgifter på sparpengarna som de investerar. Jag blir lite arg nästan. Så säg gärna att de har rätt, och jag har fel.

    Signs: Jag flyttade min IPS från SEB till Nordnet och kan nu ha aktier i IPS:en istället för enbart fonder. Känns mycket bättre. Nordnet (tror Avanza också gör det) betalade för eventuella flyttkostnader.

    Sista anonym: Berkshire Hathaway är ett amerikanskt investmentbolag (Warren Buffets). Tyvärr ger de ingen utdelning men bland deras innehav finns bl a Coca Cola. Säkert känner andra till fler utländska investmentbolag.

    SvaraRadera
  9. "Webbförsäljningen av statspapper har upphört.
    Du kan inte längre köpa statspapper här på vår webbplats. Som privatperson eller mindre placerare kan du i stället köpa statspapper via din bank eller fondkommissionär."

    SvaraRadera
  10. Cuprinolomaj 18, 2009

    http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/oklart-om-banken-ger-rad-eller-saljer-1.868811 En länk till en relevant artikel i ämnet.

    /C

    SvaraRadera
  11. Problemet är att bankerna i första hand vill sälja de produkter de själva tjänar pengar på samtidigt som de struntar i vad resultatet blir för kunden. Man ska inte lita en sekund på bankrådgivarna, de ger inga råd - de kränger bara dagens produkt. Tyvärr medför detta att man som småsparare måste lägga massor av tid och energi att själv sätta sig in i finansmarknaden och olika produkter för att kunna göra en egen bedömning och faktiskt tjäna pengar på sina placeringar. Men som jag ser det så finns det ingen som kan erbjuda dig oberoende ekonomisk rådgivning alls idag. Trist.

    SvaraRadera
  12. Hej,

    vad tror du om denna investering? Riskfri - knappast. Men en god vän till mig investerade 20 000 kr år 2006 och han fick tillbaka hela beloppet med utlovad avkastning.


    http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&id=1156

    SvaraRadera
  13. Mycket bra genomgång Stockman.

    Tipsar om den här länken som förklarar varför man ska amortera:
    Varför amortera

    SvaraRadera
  14. Det stora problemet är att de flesta inte vill betala för finansiell rådgivning. Istället vill man TRO att man får "rådgivning" hos banken när det egentligen är ett försäljningsmöte.

    Ett rådgivningsmöte tar ca 1 timme att genomföra och säker mellan 2-3 timmar till att sköta administration kring. Det innebär att den totala kostnaden troligen ligger minst på 2500 kronor säkert mycket mera beroende på timarvode.
    Frågan är hur många som kan tänka sig att slanta upp för ett rådginvningmöte?

    Så visst blir konsumenten "lurad" men samtidigt blir det oftast så när man tror man ska få något gratis. Vem tror t.ex att de ska få gratis juridisk rådgivning?

    SvaraRadera

MediaCreeper