fredag 22 maj 2009

Blir små sparare stora företags banker de kommande åren?

Någon mer än mig som har upplevt att utbudet av företagsobligationer har ökat ordentligt de senaste månaderna. Även en hel del erbjudanden som t.om. riktar sig till privatpersoner?

Någon djuplodande analys till varför det just är på detta sättet idag har jag inte direkt men det känns ändå som en logisk förklaring att förutsättningarna för att låna pengar i banker klart har försämrats senaste året för företag. Under 2006-2007 var påslagen gentemot statsobligationer för stora företag enbart några tiondels procent, idag däremot handlar det om rejäla riskpremier. 6-7% handlar det om i många fall även för många stor traditionella svenska industriföretag. I den riskaversionen från bankernas sida så är det nog på det sättet att många mindre placerare kan nöja sig med kanske 5-6% i ränta på företagsobligationer och ändå känna att man gjort en bra affär. Man kan nog också dra slutsatsen att en stor del av de svenska bankernas ökade utlåning till stora svenska företag helt sonika beror på att utländska banker har sagt upp en hel del lån.

Verkstadsbolaget Sandvik exempelvis slutförde häromdagen en upplåning av pengar där man riktade sig till mindre investerare istället för att låna pengar av banken. Man erbjöd 5,25% i ränta på en 4 årig obligation har jag för mig och målsättningen var att låna upp 500Mkr. Gensvaret från mindre investerare (både privat och institutionella) var enastående och hela 3000 investerare var beredda att ta risken i Sandvik till denna ränta och företaget kunde istället låna upp 1,7Mdr…billigare än om man lånat på banken.

Jag tror att det nu kan komma en våg av emissioner av företagsobligationer till mindre placerare det kommande året. Många företag är svältfödda på krediter, de svenska bankerna är inte beredda att direkt ta stora risker idag och många investerare är svältfödda på ränteplaceringar som ger några procent mer än bankboken i ränta. Sverige har ju historiskt sett varit ett land med väldigt lite privatobligationer och i stort sett all in och utlåning har gått via banksystemet, svenskars placeringar har främst varit i aktier. Men vi behöver faktiskt inte åka så långt bort för att hitta andra investeringsmönster. Danmark har i lång tid haft väldigt fragmenterat banksystem med små lokala banker och som en konsekvens har en hel del av stora företags upplåning har varit privatobligationer och färre än i Sverige har ägt aktier.

Personligen så kan jag tycka det är sunt att både investera i obligationer och aktier. Dessutom är jag övertygad att de flesta blir bättre aktieinvesterare om man har god koll på obligationsmarknaden. Obligationsinvesterare ser nämligen på risker helt annorlunda än aktieinvesterare. Villkoren för ett företags upplåning är i högsta grad en mycket intressant information om man skall investera i samma företags egna kapital. Omvänt kan man också ibland se att aktiemarknaden diskonterar in ordentliga katastrofer gör utlånarna av pengar inte detta så kan mycket väl aktien bli ett bra köp osv.

Hur köper man då företagsobligationer/förlagslån/privatobligationer som privat investerare? Precis som aktier, man vänder sig helt sonika till sin bank. Idag finns det ganska många olika investeringsalternativ i obligationer även med något mer modesta insatser. Handelsbanken är av tradition en av bankerna med mycket transaktionsaktivitet i räntemarknad (går även handla företagsobligationer via nätet i deras aktiedepå). lilla Öhman fondkommission är en annan bank med lite mindre företags obligationer. Där kan man bla. se att stenbeck och Lundinföretaget Black Earth farming får betala dyra två siffriga räntor idag på sina lån.

6 kommentarer:

  1. Var kan man enklast hålla koll på alla företagsobligationer som kommer att emitteras?

    SvaraRadera
  2. Jag var faktiskt en av dem som valde att låna ut lite pengar till Sandvik. Drygt 8000kr och jag får 10000 tillbaka om 4 år.
    Jag tecknade mig bara för en post eftersom detta är första gången jag köper företagsobligationer och jag ville "känna på" först.

    SvaraRadera
  3. Kan man sälja av obligationen i förtid eller är pengarna låsta?

    Insättningsgarantin gäller väl inte om bolaget skulle kursa va?

    SvaraRadera
  4. Skulle du köpa General Electric aktier? jag jobbar nämligen på GE och vi har fått ett erbjudande men vet inte om jag vågar köpa. Och jag känner mig inte hemma på den amerikanska markanden.

    SvaraRadera
  5. Anonym: Man kan handla med optionerna under löptiden, så man kan komma åt pengarna om man måste. Inga insättningsgarantier gäller (vilka inte gäller för Aktier, warranter, AIO eller andra värdepapper heller).

    SvaraRadera
  6. GE anonym> Om man som anställd får en bra "deal" när det gäller personalköp av aktier eller optioner i det egna företaget det kan t.ex. vara att man får gratis aktier för de aktier man köper eller att köpen sker som förmånsvärde osv så tycker jag att det kan vara förnuftigt med köp av aktier i egna företaget (såvida man har tilltror till det givetvis). Men tänk dock på att det endast bör vara en del av en portfölj man har ganska så stor exponering mot företaget enbart genom löneutbetalningar och vill det sig illa så är det inte kul.

    Warren Buffett har ju köpt aktier i GE för inte så länge sedan och vågar han så kanske...

    SvaraRadera

MediaCreeper