måndag 28 juni 2010

Är det dyrare att leva idag?

I morse så läste jag tabloidtidningen Metro, kanske inte så mycket för läsandets skull utan mer för att lösa dagens suduko och fördriva några minuter av livet. Men jag kunde inte hålla mig ifrån att läsa en artikel som handlade om hur dyrt det hade blivit med att ha barn. Artikeln innehöll en jämförelse mellan att ha barn 1980 oc idag och årtalen är ju inte minst intressant då jag själv råkar vara född 1980 för 30 år sedan numera sedan i april och man hade jämfört typfallet ”bebisen” och ”tonåringen” i artikeln.

Sammantaget så kan man säga att artikeln inte direkt innehöll några överraskningar utan det handlade helt sonika om att inflationen hade gjort många utgifter dyrare fullt naturligt, vissa produkter i högre takt än inflationen medan andra produkter i mindre takt. Egentligen är jag inte ens säker på om kostnaderna verkligen hade stigit i takt med löneinflationen i samhället, men vi lämnar det dit hän. Jag kom inte håg vart ifrån siffrorna i artikeln kom (metro lär väl knappast ha egna journalister?) men låt säga att det var konsumentverket

Men kontentan och det kanske mest intressanta i artikeln var det faktum att konsumentverket (om det nu var dem)hade gjort en hel del justeringar kalkylen över produkter och konsumtion som nu anses "nödvändiga" utgifter till våra barn. Bla. så innehöll baskalkylen till 13 åringen numera både Mp3 spelare och mobiltelefoner, nödvändiga utgifter som föräldrar numera får lov att ta med i hushållsbufferten och som medverkat i att det blivit dyrare att vara föräldrar. Även barnmat till bebisar är numera helt och fullt burkmat mot att föräldern med barn födda 1980 förväntades till viss del göra egen mat till de små.

Sammantaget så tror jag helt sonika att det inte alls blivit dyrare att vara förälder utan att vi helt sonika frivilligt har höjt våra utgifter i takt med att vi fått det bättre ställt. Både till våra barn och på oss själva och den som är utan skuld kastar första stenen.

Hur kommer det sig att vi människor så ofta skaffar oss mer utgifter så fort våra inkomster ökar? Och inkomstökningar så ofta går till att fylla våra liv med mer plast i tillvaron.

3 kommentarer:

  1. Läste samme artikkel i Metro och som jag kommer ihåg sto det at blöjor stod för en god del av kostnadsökningen.

    Dagens föräldrar kanskje inte tycker om at bruke så mycket tid på å tvätta tygblöjor.

    SvaraRadera
  2. Sen finns det såna där "tokstollar" som jag och min sambo, som tvättade tygblöjor och mest gjorde egen barnmat. Detta på 2000-talet. Vad mycket pengar vi sparade!
    Vi får se om det blir lika lätt att stå emot mp3-spelaren och mobilen om några år.

    SvaraRadera
  3. Anonym>Tänkte egentligen skriva något separat om blöjor. Blöjor är synnerligen intressant som produkt och uppenbart är det så att cellulosablöjor gått från lyx till "essientials" för de allra flesta och denna trend är mycket stark var som i världen.

    Flute>Vi behöver helt klart en del "tokstollar här i världen. :-)

    SvaraRadera

MediaCreeper