måndag 28 juni 2010

Svar på lite frågor

Har fått ett antal frågor som jag tänkte ta mig tid att besvara lite i några inlägg.

förkortad fråga
Jag funderar också mycket på hur jag skall kunna bli rik och tjäna pengar. Har försökt med att jobba vanligt men har alldrig känt att det har varit min sak och framför allt så är jag för lat tror jag. Ha länge också funderat på att skriva en blogg hör ju hela tiden om hur alla som bloggar tjänar pengar hela tiden! Undrar är det så himla enkelt att tjäna pengar på en blogg? mvh Martin....

Hej Martin,

Jag vill nog påstå att det är en myt att man blir rik genom att starta en blogg. Som bloggare kan man givetvis få lite intäkter i form av reklam på sidan (på denna blogg har jag ibland haft sådan), sk. Trafikstyrning där man får en liten slant när någon klickar på en länk som t.ex. google annonser som ovanför detta inlägg) eller någon form av provision när någon klickar på en länk och köper en bok eller liknande och där du får 2% eller liknande i provision.

Intäkternas storlek beror först och främst på att man har många läsare, desto mer läsare din blogg har desto mer intäkter är möjliga att skapa för sig. Det viktigaste för att skapa sig många läsare vill jag nog utan vidare forsningseferenser påstå är att skriva, mycket, ofta och intressanta inlägg, inte ett inlägg varannan dag som undertecknad. Ett visst mått av datortekniskt kunnande behövs också. Själv är jag analfabet på detta området tyvärr för egen del.

För egen del så har jag haft intäkter från googleanonnser där får jag några kronor (oftast 2-8kr eller något sådant) varje gång en läsare klickar på en sådan länk. Enligt googles egen statistik så gör 0,14% av mina läsare detta senaste månaden. (per sidvisning). Så för att få ett klick så behövs normalt sett för min del då kanske 800-900 sidvisningar (vilket ungefär är vad denna blogg har per dag i besökare). Sedan betalar man som bekant 50-70% i skatt på denna intäkt om några kronor om dagen. Givetvis ökar förmågan att generera pengar exponentiellt beroende på antalet läsare. För min del handlar det om några kronor per dag i inkomst, max, före skatt.

Skulle man räkna timpengen för min egen del på denna blogg så är det ekonomiskt vansinne givetvis, hade varit bättre för min del att sälja brödbak på torget söndag förmiddagar. Men så skapade jag inte denna blogg för att tjäna pengar utan i teaurapetiskt syfte då det gick upp för mig att min petternicklas inte kan producera några barn (men adoption är närmare) samt det faktum att jag behöver slå ihjäl lite tid då jag ofta åker tåg.

Säkerligen är det mer ekonomiskt lönsamt att registrera sig på någon sida där man får betalat (oftast i form av presentkort) för att besvara enkätundersökningar från diverseföretag än att blogga.

Det finns också trevliga sidor där man själv kan ta del av affilateintäkter när man handlar på nätet. T.ex. 3% i rabatt om man handlar på snart börsaktuella CDON.com, adlibris, bokus, outnet eller var du nu handlar. Klicka på länken nedan så kan du erhålla en egen slant direkt på momangen.

plusikassan.se

3 kommentarer:

  1. Skulle förvåna mig mycket om du inte en dag kommer att få mycket bra betalt för ditt tänkande. Att vid 30 års ålder nått den mognads du visar prov på genom att dela med dig av din kunskap kommer att göra dig ekonomisk oberoende. Önskar att jag haft din insikt i din ålder.

    SvaraRadera
  2. Bra sida. Jag skall klicka på lite länkar.

    SvaraRadera
  3. Jag hade Stockmans insikt redan vid 20 års ålder. sedan 18 år tillbaka ruttnar jag bort på en statlig myndighet någonstans i mellansverige. Ta vara på era liv, det tar snart slut. Så är det !!!!

    SvaraRadera

MediaCreeper