tisdag 8 juni 2010

Ett litet arv skiftat

Häromdagen så fick jag ett arv utskiftat till mig.

Nu förstår jag om du som bloggläsare spetsar öronen och funderar på om Stockman fått tillträde till ett herresäte i den Västgötska myllan vid viskans stränder, ett helt valv fyllt med guldtackor i något alpland eller blivit huvudägare i något börsbolag?

Tyvärr kan jag meddela dig, arvet var denna gång tyvärr inte så stort från någon barnlös stenrik farbror. Arvet var på summan knappt 25 spänn och ”utbetalades” från premiepensionsmyndigheten in på det premiepensionskonto som man får lov att förvalta fram till dess man antingen själv trillar av pinnen eller att det är dags att ta ut sin allmänna pension efter ett långt yrkesliv.

Arvet jag fick ”utbetalat” består således av de pengar som fanns på de under året avlidna män och kvinnorna i mitt fall födda 1980 och deras PPM konton. Dessa pengar är sedan fördelade på oss ”överlevare” i samma årgång. Efterlevandeskydd dä pengarna tillfaller dödsboet kan man dock inte teckna innan man blir pensionär.

Otäckt och direkt vidrigt när man tänker på dödliga trafikolyckor, självmord, arbetsplatsolyckor och våldsbrott. Som jag skrev på denna blogg så avled en av mina barndomsvänner för några år sedan, mitt i livet, överraskade. Elitidrottsman men framförallt Pappa till en några månader gammal baby som sedan dess är faderslös, jag blev av med en vän. Livet är kort och gott jävligt orättvist

Att det på mitt konto kommer in pengar från sådana tragedier känns inte roligt. Jag hade gärna avstått dessa knappt 25 kronor och gärna skänkt dom till välgörande ändamål. Varför finns inte det valet att göra i PPM? Man kan välja en massa fonder, man kan välja att ge bort delar av sin premiepension till äkta make men avstå arvsvinsten till välgörande ändamål, njet.

Så idag gjorde jag slag i saken och har skänkte bort en slant själv istället till Stiftelsen min stora dag, dom hjälper sjuka barn att förverkliga sina drömmar som att få klappa definer eller träffa sina stora Idol det känns roligare än att få en arvsvinst på PPM kontot

1 kommentar:

  1. Jag finner det sjukt och upprörande att dessa pensionspengar inte tillfaller de efterlevande eller kan testamenteras efter eget tycke.

    Samma sak verkar gälla privata pensionsförsäkringar, enligt min senaste försäkringssäljare. Absurt i kvadrat.

    SvaraRadera

Gadgeten innehöll ett fel