Det är säkert fler än jag uppmärksammat att det råder någon form av exklusivitets trend när det gäller banker och våra relationer till dessa. Vi skall bli private bankingkunder, förmånskunder, guldkunder och extra-allt-och-vi-kommer- ge-väldigt-bra-råd-kunder och gud vet allt. Tidningen Affärsvärlden hade i förra veckan ett private banking test där man gått runt och gjort intervjuer och poängsatt de olika bankerna, fast om jag förstår saken rätt har man mest frågat om kapitalförvaltning för ett arv m 7Mkr.
Först av allt vi jag klarlägga att jag ser ett behov av private banking( och det är en god affärsidé för bankerna) om du råkar vara fullt upptagen fotbollsstjärna med 92Mkr i årslön, 100-tim i veckan jobbande VD i ett internationellt storföretag, har en förmögenhet på 2 Mdr i en stiftelse på någon söderhavs ö eller står inför ett komplicerat arvsskifte där familjeföretaget i 4generationer skall säljas, eller du råkar vara ”byns starke kvinna” och är delägare i var och varannan lokal näringsidkares företag mm. Självklart.
Men man kan verkligen undra över vad familjen Andersson i Hudiksvall som sparat ihop 2 miljoner i sparbankens allemansfond skall med en privatbankir till?, eller varför Asta och Arvid 63 år skall bli förmånskunder för att få dom bästa råden. Eller varför en individ som är i behov av kapitalförvaltning så skall detta namnges i någon form av exklusiv supertjänst. Men kanske mest löjjeväckande är väl nätmäklarnas Avanza och Nordnets private banking, dessa exklusiva kunder får minsann ändå sitta och köpa och sälja sina aktier framför datorn i sommartider som vilken annan kund som helst, ursäkta förresten Avanza privatebanking kunder får lov att träffa en skatteexpert en(!) timme, och Nordnets kunder får ett visa kort som är svart till färgen.
Swedbank erbjuder exempelvis i takt med den exklusiva trenden att man kan bli mycket exklusiv sk. ”Nyckelkund” i banken. Det är ju en personlig och exklusiv tjänst så man förstår ju att banken tar en liten kostnad för detta (39kr i månaden, fast just som ”special price for you only” kan man nu få 3 månader av detta exklusiva koncept gratis) De som bankens exklusiva nyckelkunder erbjuds är:
En gång om året får du en genomgång av hela din ekonomi (där det läggs särskilt fokus på din pension)., Tillgång till en telefonbank , både att ringa till (!!) och ha som iFån applikation, bankkonton att förvara pengar på, ett kort att handla varor och tjänster med och som grädde på moset (eller om man vill se det som lök på laxen) så erbjuds du kunna handla aktier via en alldeles egen depå och inte minst så kommer du erbjudas mailtips för en bättre privatekonomi. Nyckelkund var namnet.
Även Nordea erbjuder samma exklusivitet som Swedbank med förmånskundskoncept där man enligt reklamen på det lokala bankontoret där jag bort erbjudas både bra priser och bästa råden (plus det exklusiva att man erbjuds ett urval av tom externa bankfonder) blir man sedan guldkund (med en affärsvolym på 1Mkr) ja då bjuder tom banken på årsavgiften på bankortet, exklusivt värre.
Exklusivt och ”private” var bara förnamnet…..…tänk lyckan att kunna få gå och träffa en banktjänsteman, en alldeles egen (fast hon/han svarar nog inte i jobbtelefonen efter kl. 15).
Själv är jag oerhört mallig för att jag har ett bankfack i den lokala bankens valv med lådan i borstad silverfärgad metall med mässingsbeslag istället för den normala plastlådan, har en hårddisk här vid sidan av mig just nu som jag tänkte placera där på måndag, private banki ng i sin bästa form (det sista sagt med viss ironi kanske).
Det massriktat personliga blir ofta fel. Visst håller jag med om att det inte känns så exklusivt att få träffa en säljare hos banken, men även i det lilla kan det bli fånigt.
SvaraRaderaEtt snabbmatshak nära mig har ett "köp 10 luncher, få den 11:e gratis"-kort. OK, det är väl bra. Men de kallar det "stamgästkort". Hallå? Om man är stamgäst så behöver man inga kort, då är man igenkänd - det är ju liksom hela grejen. :)
Snart kommer bankernas "Ta 10 lån, få det 11:e räntefritt..." ;)
SvaraRadera